Reisaanbieder VakantieGarant moet per direct stoppen
Publicatiedatum: 10 juli 2018
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft reisaanbieder VakantieGarant gesommeerd direct te stoppen met het misleiden van vakantiegangers. De handelswijze van VakantieGarant heeft de afgelopen maanden tot een stroom van klachten geleid. Gaat de reisaanbieder toch door, dan riskeren ze een dwangsom die op kan lopen tot maar liefst 125.000 euro.
Telefonische verkoop
VakantieGarant doet aan telefonische verkoop. Zij benaderen de consument met een aanbod: een verblijf van 2 weken in een vakantiebungalow in het buitenland voor 349 euro. Te mooi om waar te wezen, en dat is het ook. Want terwijl de consument denkt in te stemmen met het vrijblijvend ontvangen van meer informatie, krijgt hij of zij na een een paar weken een rekening van 349 euro in de bus. Vervolgens maant VakantieGarant hen te betalen omdat ze met het aanbod instemden en geen gebruik hebben gemaakt van de wettelijke bedenktijd. En dat manen gaat met agressieve aanmaningsbrieven van incassobureaus.
Geraffineerd
Deze geraffineerde manier van werken is volgens de ACM in strijd met de wet. Volgens ACM dient VakantieGarant aan het begin van een telefoongesprek duidelijk te maken waarover er wordt gebeld en moet bij het aanbod duidelijk de voorwaarden vermelden. Dit gebeurt nu niet. “Consumenten zijn alleen gebonden aan een overeenkomst als de aanbieder zich aan deze regels heeft gehouden”, aldus een woordvoerder van de ACM. “Is dit niet het geval, dan hoeft de consument ook niet te betalen.”
Overspoeld met klachten
De ACM en Consuwijzer zijn de afgelopen maanden overspoeld met klachten over VakantieGarant. Ze kregen honderden meldingen binnen over de misleidende praktijken van de reisaanbieder. En niet alleen zij. Ook bij de programma TROS Radar en Opgelicht?! kwamen veel klachten binnen over de werkwijze van VakantieGarant. Zij zijn overigens niet de enige. In het programma Groeten van MAX komt een vergelijkbare aanbieder aan bod. Ook Fly A Way hanteert dezelfde dubieuze verkooptechnieken.
Aangifte doen
De ACM heeft VakantieGarant een dwangsom van 2.500 euro per dag opgelegd. Deze kan oplopen tot maximaal 125.000 euro. Volgens de ACM heeft de reisaanbieder inmiddels aangegeven de werkzaamheden te staken. De Consumentenbond is verheugd met de aanpak. Zij benadrukt wel dat consumenten aangifte moeten doen als zij benadeeld zijn door bedrijven als VakantieGarant of Fly A Way. Alleen op deze manier kunnen de oplichters achter dit soort bedrijven aangepakt worden.
(Bron: AD)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Mooi dat ACM een oplichter, VakantieGarant, sommeert te stoppen met dubieuze praktijken. Zoals ik eerder constateerde, komt ACM alleen in actie tegen kleine particuliere oplichters. Grote multinationale oplichters, zoals telecom aanbieder Tele2, kan rustig zijn gang gaan met het oplichten van consumenten. Daar grijpt ACM niet in. Ik weet niet hoeveel consumenten door deze reisaanbieder zijn opgelicht, maar zeker geen duizenden consumenten zoals bij Tele2 opgelicht zijn.
Het bedrijf VakantieGarant dreigt met een deurgerechtswaarder om te incasseren. Heeft iemand hier al mee te maken gehad..we zijn ten einde raad!
Ik werd vandaag gebeld door een deurwaarder dat ze volgende week langskomen met een dwangbevel om de 349 euro van vacantie garant te betalen . Als ik niet thuis zou zijn dan zouden ze mijn deur moeten forceren. Harde taal. Ik ga niet betalen omdat ik nooit wat heb getekend of aangegeven dat ik inging op hun aanbieding. Ook las ik dat ik nooit moet betalen .moet ik het op een rechtzaak laten komen ? Hoe is het andere vergaan ?