Rabobank start met de naamcheck
Publicatiedatum: 5 september 2017
Maandelijks worden er volgens de Nederlandse banken ongeveer 1.300 verkeerde overboekingen gedaan. Om dit tegen te gaan heeft de Rabobank de IBAN-naamcheck ontwikkeld. Dit controlemiddel geeft een waarschuwing als u een verkeerde naam of verkeerd nummer invoert bij een overboeking. Rabobank werkt als eerste met de naamcheck, de andere banken volgen in de loop van 2017.
Tikfout
Van de Bij een overboeking vult u een naam en rekeningnummer in. Als er een tikfout in de naam staat, krijgt u nu geen waarschuwing dat dit niet goed is. Vult u een verkeerde naam in dan krijgt u de melding dat de naam niet bij het rekeningnummer hoort. Vanwege de privacy wordt er verder geen informatie verstrekt. U moet dus zelf op zoek naar het goede nummer.
Maakt u ondanks de waarschuwing toch het geld over, dan wordt de overboeking wel doorgezet en houdt de bank de betaling niet tegen. “Er zullen vooral bij bedrijven afwijkingen zijn in namen die in het handelsregister staan en de naam op het factuur. Dan willen klanten alsnog betalen. We willen dat niet blokkeren”, aldus Alexandra Zwart van de Rabobank.
Naamcheck om fraude tegen te gaan
De Rabobank denkt tevens dat de naamcheck fraude met nepfacturen tegengaat. Wanneer u zo’n nepfactuur betaalt, dan geeft de naamcheck bij de overboeking aan dat het rekeningnummer niet past bij het bedrijf. De naamcheck werkt bij zowel internetbankieren als via de mobielbankieren-app, maar alleen bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers.
Daarnaast hebben veel mensen het adresbestand van hun internetbankieren niet helemaal op orde of is het verouderd. U maakt dan ongemerkt geld over naar een verkeerde rekening. De naamcheck voorkomt dit. De bank is aan de slag gegaan met het controlemiddel naar aanleiding van de vele klachten over foutieve overboekingen die de afgelopen jaren bij met name de Consumentenbond zijn binnengekomen.
(Bron: NOS/Rabobank)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is mij ook wel eens gebeurd dat ik door een tikfout naar een verkeerd nummer wilde overboeken. Dan kreeg ik de acceptgiro terug met de vermelding: Naam en nummer komen niet overeen.
Dit was in de tijd vóór smartphones en apps. Kunnen ze dit nu niet meer of heb je overal een smartphone voor nodig? Hoe prettig een p.c. kan zijn; het wordt tijd dat we minder afhankelijk worden van de computer.