Rabobank meldt winkelnaam van online aankopen op afschrift
Publicatiedatum: 11 februari 2019
Om bankafschriften inzichtelijker te maken, vermeldt de Rabobank voortaan de winkelnaam bij een deel van de online aankopen. Nu staan er vaak onduidelijke namen vermeld, waardoor het lastig te achterhalen is om welk bedrijf het gaat. De bank voert de maatregel in na een in de Tweede Kamer aangenomen motie en een actie van de Consumentenbond om bankafschriften duidelijker te maken.
Uitgaven niet goed te controleren
Wie online aankopen doet ziet op het bankafschrift vaak niet de naam van de webshop waar u heeft gekocht. En met namen als C&M Amsterdam of C&M*VOF ARMOTA is het moeilijk om te achterhalen waar de aankopen zijn gedaan. Daardoor is het moeilijker om de uitgaven goed te controleren.
Meldpunt onbegrijpelijke namen op bankafschriften
De Rabobank is de eerste bank die de maatregel doorvoert. In september 2018 opent de Consumentenbond een Meldpunt onbegrijpelijke namen op bankafschriften om inzicht te krijgen in het probleem. De actie vindt snel gehoor bij de Tweede Kamer die in een debat over betalingsverkeer een motie over onduidelijke bankafschrijvingen aanneemt.
Stap in de goede richting
De maatregel is volgens de Consumentenbond een stap in de goede richting. Het is nog een kleine stap, want niet alle webshops maken gebruik van OmniKassa, de betaalservice die dit mogelijk maakt. De bond hoopt vooral dat andere betaaldienstverleners het voorbeeld volgen van de Rabobank. In dat geval zal dan in circa 10 procent van de iDEAL-transacties de winkelnaam direct zichtbaar zijn.
(Bron: ANP/Nu.nl/Consumentenbond)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit is in de praktijk dus niet zo…Als een klant zich bij nietbezorgd.nl aanmeldt krijgen wij altijd het bankafschrift erbij. Wij gebruiken dat namelijk als betaalbewijs. Het komt bijna nooit voor dat hier de webshopnaam of de naam van de onderneming opstaat. Wij steunen het initiatief zeker maar wij denken dat de bank hier niet veel aan kan doen. Het zijn de Payment Service Providers die dit moeten inregelen. Denk aan Mollie, Adyen, Multisafepay etc.
Wij steunen het initiatief wel!