Providers verhogen hun prijzen

Vanaf 1 juli 2017 gaan de meeste Nederlanders meer betalen voor hun internet-, tv- en belabonnementen. Per klant gaat de prijs op jaarbasis gemiddeld 22 euro omhoog, met een maximale prijsstijging van 66 euro per jaar.

Hogere prijzen

Van de 7 grootste providers in Nederland verhogen er 6 hun prijzen. Het gaat om KPN, Ziggo, Online.nl, Telfort, Tele2 en XS4ALL. Alleen T-Mobile voert geen prijsstijgingen door. Het bedrijf heeft in 2016 de vaste diensten van Vodafone overgenomen, en begeeft zich daarom nog maar kort op deze markt. Hoeveel het u maandelijks extra gaat kosten, hangt af van uw abonnement en uw provider.

Overzicht

Vergelijkingswebsite Pricewise heeft een overzicht van de prijsstijgingen per aanbieder gemaakt.

  • KPN: tussen de 0 en 4 euro per maand (maximaal 48 euro per jaar)
  • Ziggo: tussen de 0 en 2,55 euro per maand (maximaal 30,60 euro per jaar)
  • Online.nl: tussen de 0 en 5,50 euro per maand (maximaal 66 euro per jaar)
  • Telfort: tussen de 1 en 2 euro per maand (maximaal 24 euro per jaar)
  • Tele2: tussen de 0 en 2 euro per maand (maximaal 24 euro per jaar)
  • XS4ALL: tussen de 1,50 en 5 euro per maand (maximaal 60 euro per jaar)

Redenen

Als reden voor de toenemende abonnementskosten noemen de aanbieders investeringen in de stabiliteit en de capaciteit van het netwerk. Volgens Tim Poulus, financieel analist bij Telecompaper, is dat niet de enige reden. “Zij zijn inderdaad bezig met snelheidsverhogingen en willen dat terugverdienen. Maar het is ook markmacht; ieder commercieel bedrijf wil prijzen verhogen. Als de ruimte er is dan doen ze dat.” Daarnaast kost het uitzenden van sportwedstrijden en tv-series bedrijven ook veel.

(Bron: ANP, RTL Z, Pricewise, Telecompaper)

Geef een reactie

Reacties (6)

    Chapeau says:

    Waanzin ten top!!! B.v. Ziggo: uiterst onbetrouwbare kwaliteit van hun netwerk, evenals het bedrijf zelf!

    willem47 says:

    De markt vrij geven zoals bij gas en electra zou al een hele oplossing wezen

    oosterwijck says:

    Nu de roamingkosten worden afgeschaft, wordt op een andere manier extra geld binnengehaald. Internetproviders, staan gelijk met criminele organisaties. Er wordt een vermogen besteed aan reclame om klanten binnen te halen, en eenmaal binnen, heeft de klant meestal problemen, met de kwaliteit en/of de betalingen. Het contract opzeggen is bijna onmogelijk, doordat de providers allerlei hindernissen hebben ingebouwd en bij te hoge afschrijvingen, ervaart de klant, dezelfde problemen. Het netwerk, waarvan de providers gebruik maken, zoals de coaxkabels en de telefoonaansluitingen zij totaal versleten en verouderd en de providers weigeren om het netwerk te vervangen of te verbeteren. Klanten krijgen niet waarvoor ze betalen en worden totaal in de steek gelaten. Op internet vind je duizenden reacties van gedupeerden. En de overheid en consumentenorganisaties moeten hier ingrijpen. Voor omroep MAX ligt hier een schone taak.

    oosterwijck says:

    Ik woon in een appartementengebouw, 99 appartementen, met het bouwjaar 1974. Het coaxnetwerk en het telefoonnetwerk is nooit meer vernieuwd, dus totaal versleten. Alle bewoners hebben een slechte TV/internet ontvangst, zowel via de coaxkabel als de telefoonkabel. Geen enkele provider, pleegt onderhoud of reparaties. Wekelijks staan er diverse, radeloze, monteurs op de stoep, die erop uit getuurd worden om klachten te verhelpen. Maar aan de oorzaak, een versleten en verouderd netwerk, wordt niets gedaan. Partijen, zoals de eigenaar van het gebouw en de providers wijzen naar elkaar. Terwijl iedere Nederlander €10 per maand betaald voor zijn coaxaansluiting (die in den beginne werd geint door het energiebedrijf en later werd overgeheveld naar Ziggo) wordt diezelfde Nederlander totaal in de steek gelaten, door de providers. Het antennesignaal is vaak minder als 50% van de normale ontvangst, die nodig is voor een normaal werkende TV/ computer. En nu verhogen die criminelen massaal de tarieven, per 1 juli. … Wie grijpt er in? Omroep Max? Kassa? Radar? Consumentenbond? of de overheid?

    oosterwijck says:

    Waarom hoor ik van Tim Poulus niets over het slechte netwerk waarvan de providers gebruik maken? …. Je hebt er niets aan om de snelheid van het signaal te verhogen, als het netwerk een obstakel is. Er moeten wettelijke voorschriften komen, voor de kwaliteit van het netwerk. En er moet een klachtencommissie komen voor de internet cowboys, die de consument onrechtmatig behandelen en geld uit de zak kloppen.

    oosterwijck says:

    Providers worden duurder. …. Waarom? Er is geen enkel redelijk argument om de prijs te verhogen. … Providers bieden niet eens, wat ze verkondigen in hun reclame uitingen. Ze verkopen internetaansluitingen die niet functioneren, die niet aan de minimale normen voldoen. De consument wordt gewoon bestolen en de overheid sluit de ogen. Ze delen samen de winst, die binnengehaald wordt door de Telecommaffia. Schandelijk. …
    De Telecommaffia, heeft het netwerk totaal verwaarloost en uitgeleefd tot een kwaliteit ver onder de maat, maar wel de volle mep in rekening brengt bij de argeloze consument. … Als je 5 meter de grens met Belgie overschrijd, brachten ze roamingkosten in rekening, maar in het buitengebied IN NEDERLAND, zijn ze te beroerd om een signaal aan te bieden (dat is te duur). Dat is meten met twee maten en de overheid doet niets, ze strijken alleen hun aandeel op. En dan vindt de overheid (wereldwijd) het vreemd, dat de burger geen vertrouwen in de (corrupte) overheid heeft en niet meer gaat stemmen. Nu zijn de roamingkosten in héél Europa afgeschaft, BEHALVE IN NEDERLAND, daar moet je nog steeds extra betalen, als je naar het buitenland telefoneert. De Nederlandse overheid heeft een mogelijkheid in de wet opengelaten, om de Telecomcowboys voordelen te bieden. Dus mensen pas op, bellen naar het buitenland, BLIJFT DUUR in Nederland. … Omroep Max, duik daar eens in, kom op voor de Nederlander.