Naar cookieinstellingen

Providers verhogen hun prijzen

Vanaf 1 juli 2017 gaan de meeste Nederlanders meer betalen voor hun internet-, tv- en belabonnementen. Per klant gaat de prijs op jaarbasis gemiddeld 22 euro omhoog, met een maximale prijsstijging van 66 euro per jaar.

Hogere prijzen

Van de 7 grootste providers in Nederland verhogen er 6 hun prijzen. Het gaat om KPN, Ziggo, Online.nl, Telfort, Tele2 en XS4ALL. Alleen T-Mobile voert geen prijsstijgingen door. Het bedrijf heeft in 2016 de vaste diensten van Vodafone overgenomen, en begeeft zich daarom nog maar kort op deze markt. Hoeveel het u maandelijks extra gaat kosten, hangt af van uw abonnement en uw provider.

Overzicht

Vergelijkingswebsite Pricewise heeft een overzicht van de prijsstijgingen per aanbieder gemaakt.

  • KPN: tussen de 0 en 4 euro per maand (maximaal 48 euro per jaar)
  • Ziggo: tussen de 0 en 2,55 euro per maand (maximaal 30,60 euro per jaar)
  • Online.nl: tussen de 0 en 5,50 euro per maand (maximaal 66 euro per jaar)
  • Telfort: tussen de 1 en 2 euro per maand (maximaal 24 euro per jaar)
  • Tele2: tussen de 0 en 2 euro per maand (maximaal 24 euro per jaar)
  • XS4ALL: tussen de 1,50 en 5 euro per maand (maximaal 60 euro per jaar)

Redenen

Als reden voor de toenemende abonnementskosten noemen de aanbieders investeringen in de stabiliteit en de capaciteit van het netwerk. Volgens Tim Poulus, financieel analist bij Telecompaper, is dat niet de enige reden. “Zij zijn inderdaad bezig met snelheidsverhogingen en willen dat terugverdienen. Maar het is ook markmacht; ieder commercieel bedrijf wil prijzen verhogen. Als de ruimte er is dan doen ze dat.” Daarnaast kost het uitzenden van sportwedstrijden en tv-series bedrijven ook veel.

(Bron: ANP, RTL Z, Pricewise, Telecompaper)

Geef een reactie

Reacties (6)

    Chapeau says:

    Waanzin ten top!!! B.v. Ziggo: uiterst onbetrouwbare kwaliteit van hun netwerk, evenals het bedrijf zelf!

    willem47 says:

    De markt vrij geven zoals bij gas en electra zou al een hele oplossing wezen

    oosterwijck says:

    Nu de roamingkosten worden afgeschaft, wordt op een andere manier extra geld binnengehaald. Internetproviders, staan gelijk met criminele organisaties. Er wordt een vermogen besteed aan reclame om klanten binnen te halen, en eenmaal binnen, heeft de klant meestal problemen, met de kwaliteit en/of de betalingen. Het contract opzeggen is bijna onmogelijk, doordat de providers allerlei hindernissen hebben ingebouwd en bij te hoge afschrijvingen, ervaart de klant, dezelfde problemen. Het netwerk, waarvan de providers gebruik maken, zoals de coaxkabels en de telefoonaansluitingen zij totaal versleten en verouderd en de providers weigeren om het netwerk te vervangen of te verbeteren. Klanten krijgen niet waarvoor ze betalen en worden totaal in de steek gelaten. Op internet vind je duizenden reacties van gedupeerden. En de overheid en consumentenorganisaties moeten hier ingrijpen. Voor omroep MAX ligt hier een schone taak.

    oosterwijck says:

    Ik woon in een appartementengebouw, 99 appartementen, met het bouwjaar 1974. Het coaxnetwerk en het telefoonnetwerk is nooit meer vernieuwd, dus totaal versleten. Alle bewoners hebben een slechte TV/internet ontvangst, zowel via de coaxkabel als de telefoonkabel. Geen enkele provider, pleegt onderhoud of reparaties. Wekelijks staan er diverse, radeloze, monteurs op de stoep, die erop uit getuurd worden om klachten te verhelpen. Maar aan de oorzaak, een versleten en verouderd netwerk, wordt niets gedaan. Partijen, zoals de eigenaar van het gebouw en de providers wijzen naar elkaar. Terwijl iedere Nederlander €10 per maand betaald voor zijn coaxaansluiting (die in den beginne werd geint door het energiebedrijf en later werd overgeheveld naar Ziggo) wordt diezelfde Nederlander totaal in de steek gelaten, door de providers. Het antennesignaal is vaak minder als 50% van de normale ontvangst, die nodig is voor een normaal werkende TV/ computer. En nu verhogen die criminelen massaal de tarieven, per 1 juli. … Wie grijpt er in? Omroep Max? Kassa? Radar? Consumentenbond? of de overheid?

    oosterwijck says:

    Waarom hoor ik van Tim Poulus niets over het slechte netwerk waarvan de providers gebruik maken? …. Je hebt er niets aan om de snelheid van het signaal te verhogen, als het netwerk een obstakel is. Er moeten wettelijke voorschriften komen, voor de kwaliteit van het netwerk. En er moet een klachtencommissie komen voor de internet cowboys, die de consument onrechtmatig behandelen en geld uit de zak kloppen.

    oosterwijck says:

    Providers worden duurder. …. Waarom? Er is geen enkel redelijk argument om de prijs te verhogen. … Providers bieden niet eens, wat ze verkondigen in hun reclame uitingen. Ze verkopen internetaansluitingen die niet functioneren, die niet aan de minimale normen voldoen. De consument wordt gewoon bestolen en de overheid sluit de ogen. Ze delen samen de winst, die binnengehaald wordt door de Telecommaffia. Schandelijk. …
    De Telecommaffia, heeft het netwerk totaal verwaarloost en uitgeleefd tot een kwaliteit ver onder de maat, maar wel de volle mep in rekening brengt bij de argeloze consument. … Als je 5 meter de grens met Belgie overschrijd, brachten ze roamingkosten in rekening, maar in het buitengebied IN NEDERLAND, zijn ze te beroerd om een signaal aan te bieden (dat is te duur). Dat is meten met twee maten en de overheid doet niets, ze strijken alleen hun aandeel op. En dan vindt de overheid (wereldwijd) het vreemd, dat de burger geen vertrouwen in de (corrupte) overheid heeft en niet meer gaat stemmen. Nu zijn de roamingkosten in héél Europa afgeschaft, BEHALVE IN NEDERLAND, daar moet je nog steeds extra betalen, als je naar het buitenland telefoneert. De Nederlandse overheid heeft een mogelijkheid in de wet opengelaten, om de Telecomcowboys voordelen te bieden. Dus mensen pas op, bellen naar het buitenland, BLIJFT DUUR in Nederland. … Omroep Max, duik daar eens in, kom op voor de Nederlander.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.