Naar cookieinstellingen
postbezorging

PostNL wil goede voorwaarden voor postbezorging, geen concurrentie

Meer concurrentie, minder bezorgdagen en hogere kosten voor het versturen van post is niet de oplossing voor de krimpende postmarkt, vindt PostNL. Het postbedrijf reageert daarmee op de uitkomsten van de marktverkenning die minister Henk Kamp (Economische Zaken) heeft laten uitvoeren.

Onderzoek naar de postmarkt

Minister Kamp laat het aan zijn opvolger en de Tweede Kamer aan om keuzes te maken, maar de regels voor de krimpende postmarkt moeten op korte termijn worden herzien vindt hij. In opdracht van zijn ministerie is onderzoek gedaan naar de postmarkt en daarbij is aangetoond dat steeds meer communicatie digitaal plaatsvindt. WhatsApp blijkt inmiddels communicatiemiddel nummer 1 te zijn, gevolgd door mobiel bellen en e-mail. Post is gedaald naar de 6e plaats. 62 procent van de ondervraagden vindt communiceren via post ‘gedoe’, terwijl in 2011 52 procent post juist nog als ‘makkelijk’ typeerde. In vergelijking met 5 jaar geleden worden er door Nederlandse bedrijven en consumenten 35 procent minder brieven en andere poststukken verstuurd. Maar nog altijd worden jaarlijks 2,9 miljard poststukken verstuurd, waarvan het overgrote deel zakelijke post is.

Postzegels duurder

Kamp stelt dat in de toekomst mogelijk op minder dagen post wordt bezorgd en postzegels nog duurder zullen worden om de krimpende markt op te vangen. “De tas van de postbode en de brievenbussen raken steeds leger, terwijl de eisen aan bezorging hoog zijn. Digitalisering gaat steeds verder en dat dwingt ons om op korte termijn het gereguleerde deel van de postmarkt te herzien”, concludeert Kamp. Door het maken van heldere keuzes weten bedrijven in de sector waar ze aan toe zijn en kunnen ze daar op inspelen. Het geeft ook duidelijkheid aan de duizenden postbezorgers en medewerkers, aldus de minister.

Sandd wil postbezorging overnemen

Concurrent Sandd geeft ondertussen opnieuw aan de postdienst wel te willen overnemen van PostNL, met een hoger niveau en een lagere prijs. Het bedrijf heeft in november 2016 een voorstel daarover gestuurd naar Kamp. Sandd wil graag in gesprek met een volgend kabinet over “haar bijdrage aan een toekomstbestendige, betaalbare en kwalitatief hoogstaande postvoorziening”. PostNL ziet meer rivaliteit juist niet als een oplossing. “Concurrenten houden zich niet aan de regels die zijn afgesproken over het in dienst nemen van medewerkers, zij concurreren ten koste van arbeidsvoorwaarden”, zegt topvrouw Herna Verhagen. “Er moeten keuzes gemaakt worden die ervoor zorgen dat alle medewerkers in deze dalende markt een eerlijke boterham kunnen verdienen.”

Betaalbaarheid én fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden

De kwaliteit van de postbezorging hoeft op korte termijn niet te lijden onder het steeds verder krimpende aanbod stelt PostNL. Maar dan is wel regelgeving nodig die betrouwbaarheid, betaalbaarheid en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden vooropstelt en niet in de eerste plaats gericht is op het bevorderen van de concurrentie.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Rieja says:

    Minister Kamp ‘vergeet’ even dat in Europa al 10% van de bevolking elektrogevoelig is van de zendmasten en eigen smartphone en wifi gebruik. Velen gebruiken WathsApp dus niet eens. Doe eerst gedegen onderzoek en luister naar de wetenschappers die hier onderzoek naar doen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.