Naar cookieinstellingen
Dropshipper

Pas op voor onbetrouwbare webwinkels en online oplichting: wat zijn dropshippers en hoe herkent u ze?

Bestelt u wel eens online artikelen via webwinkels? Zorg dan dat u dit bij een betrouwbare partij doet. Het is dan ook zaak om de zogeheten dropshippers te herkennen. Een dropshipper is niet per definitie onbetrouwbaar, maar het is wel extra belangrijk dat u goed op uw hoede bent.

Wat zijn dropshippers?

Een dropshipper beheert een eigen webwinkel, maar heeft geen voorraad. Hij of zij plaatst uw bestelling door naar een andere partij, bijvoorbeeld uit China. De dropshipper bestelt dus zelf het gewenste product bij een andere leverancier, die het uiteindelijk doorstuurt naar u. Deze vorm van zakendoen is legaal, bevestigen de Kamer van Koophandel en ACM ConsuWijzer. Voor de beheerder van een webwinkel is het zelfs een voordelig verdienmodel, omdat die geen voorraad hoeft bij te houden of personeel in dienst moet nemen.

Wat zijn de mogelijke gevaren van inkopen bij dropshippers?

Maar ga dus wel goed na of een dropshipper betrouwbaar is. Want voor u als consument liggen oplichting of andere ongemakken op de loer. Zo portretteert Radar Anne, die online een colbertje bij webwinkel ByZaaza heeft gekocht. “Op de foto stond een heel mooi colbertje. En toen ik het kreeg, was het hele dunne glanzende ‘flodderstof’”, vertelt ze. Het bestelde colbertje blijkt dus van lage kwaliteit te zijn, afkomstig uit China. Anne krijgt vervolgens te maken met een nauwelijks te bereiken klantenservice en moet meerdere boze e-mails sturen. “Als je iets wil bestellen, mailen ze gelijk terug. Op het moment dat je wil retourneren, hoor je eigenlijk niks…”, aldus de gedupeerde klant, die ook nog zelf de retourkosten moet betalen.

Dropshippers kunnen goedkoop hun spullen inkopen, uit China of een ander land buiten de Europese Unie. Soms vragen ze een veelvoud van de inkoopprijs aan u. Hierdoor betaalt u dus veel meer dan nodig voor uw online bestelling. Het kan bovendien een paar weken duren voordat het product bij u op de deurmat ligt. En een veiligheids- en kwaliteitsgarantie heeft u in principe ook niet. Het bestelde product controleren, dat wil of kan de dropshipper lang niet altijd. Stel dat het artikel te wensen overlaat? En dat u het retour wil sturen? Dan kunt u, naast de invoerkosten, ook nog met hoge retourkosten komen te zitten.

webwinkel
Lees ook: Winkelen bij webwinkel buiten Europa? Verdiep u in het retourbeleid

Hoe herkent u een dropshipper?

Of u nu bij een bekende of minder bekende webwinkel terechtkomt, zorg dat u weet met wie u te maken heeft. Dropshippers gebruiken vaak advertenties via social media, zoals Facebook of Instagram. Let daarbij goed op de voorwaarden voor uw online aankoop. Zit er een weinig reële korting van 50 procent op het product? Heeft u een bedenktermijn? Zijn de adres- en contactgegevens van het bedrijf openbaar? Waar kunt u terecht voor een eventuele retourzending, indien nodig? Als u geen retouradres kunt vinden, is dat in elk geval een teken aan de wand. Als de dropshipper vooraf niet vermeldt waar het retouradres zit en wie de retourkosten moet betalen, mogen die kosten niet voor uw rekening komen.

Een tip van Jeanine Janssen (MAX Ombudsman): zoek online de naam van de webwinkel op, met de term ‘klacht’ erachter. Sowieso kan het geen kwaad om te zoeken naar klantbeoordelingen en reviews, via meerdere sites. Krijgt de webwinkel alleen maar positieve commentaren op de eigen website en/of social media-kanalen? Dat hoeft niet alles te zeggen. Want dit kunnen zomaar gemanipuleerde reviews van nepprofielen zijn. “We hebben meegemaakt dat een verkoper op de reviewsite Trusted Shops meer dan 50 positieve reacties had en bij reviewsite Trustpilot niet 1. Dan moeten de alarmbellen afgaan”, aldus Marco van ’t Woudt (Consumentenbond) tegenover het Algemeen Dagblad.

Met enig zoekwerk op internet kunt u dus meer te weten komen over de dropshippers. Via Stichting Internet Domeinregistratie Nederland kunt u meestal inzien hoe lang de website van de webwinkel al in de lucht is. Is de registratie van de domeinnaam een recente datum, maar vindt u wel al tientallen positieve reviews? Wees dan op uw hoede. Daarnaast kunt u via de ScamCheck controleren of er al meerdere klachten over de webwinkel binnen zijn gekomen. In dit artikel geven we meer uitleg over de ScamCheck en wat u op die manier te weten kunt komen over een internetsite.

(Bron: Archief, MAX Meldpunt, Algemeen Dagblad, Kamer van Koophandel, ACM ConsuWijzer, SIDN.nl, Veiliginternetten.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Jantienp says:

    Een mooi artikel op Facebook op Instagram? Bij twijfel maak ik een screenshot met mijn telefoon. Op Aliexpress kun je via een foto het product zoeken. Heel vaak is datzelfde artikel een product wat je zelf ook via Aliexpress kunt bestellen voor een fractie van de prijs.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.