Naar cookieinstellingen
Parfum mannenparfum vrouwenparfum

Parfum voor mannen en vrouwen, welk verschil zit hiertussen?

Van shampoo en huidverzorgingsproducten tot kleding en tijdschriften: veel producten hebben een speciale lijn voor mannen en voor vrouwen. Dit geldt al helemaal voor parfum. Maar zit er eigenlijk wel verschil tussen mannen- en vrouwenparfums?

Wat zit er in parfum?

De bekende Italiaanse parfumeur Alessandro Gualtieri is duidelijk in zijn oordeel. “Er zijn geen mannen- en vrouwenparfums. Het is allemaal gewoon parfum”, vertelt hij aan Quest. Het basismateriaal van alle parfums is meestal hetzelfde, namelijk geurextracten vermengd met een oplosmiddel (meestal is dat alcohol). Het verschil zit hem in de gebruikte geuren. Sommige geurtjes hebben namelijk een mannelijk imago en andere geuren roepen juist vrouwelijke associaties op.

Wat zijn mannelijke en wat zijn vrouwelijke geuren?

In de mannenparfums zitten meestal sterke, zware, ‘houtachtige’ geuren. Denk hierbij aan ceder, amber en citrus. De geuren met een vrouwelijk imago zijn juist licht, zoet en fruitig. Dat zijn bijvoorbeeld parfums met jasmijn, iris of oranjebloesem. Er zijn uiteraard ook geuren die voor zowel mannen als vrouwen bestemd zijn. Verschillende grote merken bieden uniseks parfums aan. De traditionele eau de cologne is bijvoorbeeld geschikt voor mannen en vrouwen.

En mannen die een vrouwenparfum gebruiken of andersom? Uiteraard kan dat gewoon. Welke geuren mannelijk of vrouwelijk zijn, dat is meestal een kunstmatig bepaald verschil. “Elke geur op de wereld kan door vrouwen en mannen lekker gevonden worden”, aldus Gualtieri in gesprek met Quest. “Het mooie van parfums is nou juist dat elke neus anders is en iedereen geuren dus op een unieke, eigen manier ervaart.”

parfum
Lees ook: De beste en slechtste plek om parfum te bewaren

Wat zeggen geuren nog meer over parfums?

De hoeveelheid geurbestanddelen bepaalt overigens met welk type parfum u te maken heeft. Een eau de parfum bestaat voor 15 à 20 procent uit geurbestanddelen. Bij eau de toilette ligt dit percentage tussen de 5 en 15 procent. En een eau de cologne heeft 2 tot 4 procent aan geurbestanddelen. Hoe hoger dit percentage, hoe langer het blijft werken. Een eau de cologne ruikt u meestal niet langer dan 2 uur, terwijl de geur van een eau de parfum soms 8 uur lang kan blijven hangen.

Zijn er nog meer factoren die een parfum mannelijk of vrouwelijk maken?

De manier waarop de fabrikant het parfum in de markt zet, heeft misschien wel de grootste invloed op het imago van een parfum. Filmster Johnny Depp die bijvoorbeeld reclame maakt voor een luchtje van Dior, onder begeleiding van rauwe gitaarmuziek? Dat moet dan wel een mannelijk parfum zijn toch? Bij Le Male van Jean Paul Gaultier is duidelijk te zien voor wie dit parfum bedoeld is. Dit zit in een flesje in de vorm van een mintgroen gekleurd mannentorso. Classique van dezelfde fabrikant is de vrouwelijke tegenhanger. Dit geurtje zit in een licht oranje fles, in de vorm van een vrouwenlichaam.

Het gebruik van kleuren speelt sowieso een belangrijke rol. Zo heeft de Dior-reclame met Depp een donker gekleurde achtergrond, in een verlaten woestijn. Daarnaast zijn de flesjes met mannenparfums vaak donker gekleurd en de flesjes met vrouwenparfums lichter. Welke associaties bepaalde kleuren nog meer oproepen – en hoe verschillende partijen die beïnvloeden – kunt u in dit artikel lezen.

parfum
Lees ook: Waarom de geur van parfum opeens verandert

(Bron: Quest, The Alpha Men, Beautify, Mannenzaak.nl, Delicia Salon, Dior. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.