winkelpersoneel

Ouder winkelpersoneel geliefd om kennis, service en aandacht

De keus voor jong of ouder personeel kan wel eens verschil in de winkelomzet maken. In elk geval als het aan de lezers van Plus Magazine ligt. In een onderzoek van het blad blijkt dat de voorkeur wordt gegeven aan meer kennis en senioriteit. Met het oog op de komende feestdagen kunnen winkeliers wat dat betreft beter niet op zoek gaan naar jong tijdelijk winkelpersoneel, maar juist oudere verkopers aannemen.

Meer verkopen

Voor driekwart van de ondervraagden kan een goede winkelverkoper of -verkoopster een reden zijn om niet online te gaan shoppen. Oudere verkopers luisteren volgens de ondervraagden beter naar de wensen van de klant en verkopen daardoor aantoonbaar meer. Dat is enkele jaren geleden ook gebleken uit onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven. Redacteur Lenny Langerveld van Plus Magazine: “Wij vonden dat interessante uitkomsten en we hebben onze lezers gevraagd naar hún winkelervaringen met ouder en jonger personeel. En ook daar zijn opmerkelijke resultaten uitgekomen.”

Beter meedenken

Zo concludeert Langerveld: “Dat je ergens goed bent geholpen, is voor maar liefst 96 procent van de ondervraagden een reden om terug te komen. Dus juist nu, rond de feestdagen, kan een oudere verkoper in de winkel een groot verschil maken.” Uit het onderzoek blijkt ook dat we kennis van zaken het belangrijkste vinden. Zo’n 55 procent van de Pluslezers vindt daarbij dat oudere verkopers méér van de producten weten dan hun jongere collega’s. Zo’n 40 procent vindt dat oudere verkopers ook beter meedenken. Als ze in een winkel kunnen kiezen, kiest 40 procent voor de oudste verkoper, 3 procent voor de jongste verkoper en 54 procent maakt het niet uit. Vooral in een kledingzaak, schoenenwinkel, lingeriezaak of brillenwinkel wordt een meerderheid van de ondervraagden liever geholpen door iemand met meer senioriteit.

Hema

Volgens Langerveld zijn er al wel winkels en winkelketens die de voordelen van ouder personeel inzien: “Bij de Hema bijvoorbeeld weten ze dat veel klanten een voorkeur hebben voor een wat ouder iemand. Mensen die lang in dienst zijn, worden daar gekoesterd. Ook zorgt de Hema ervoor dat deze mensen hun vaardigheden doorgeven aan jongere medewerkers. Ik hoop dat dit onderzoek een steun is bij toekomstige sollicitaties van 45-plussers die in een verkoopfunctie willen gaan werken.”

(Bron: ANP)

Geef een reactie