Naar cookieinstellingen
spoofing

Oplichters zijn actief met de truc ‘spoofing’

In Nederland worden steeds meer mensen slachtoffer van ‘spoofing’. De truc is niet echt nieuw, maar wel nieuw is dat het steeds vaker wordt gebruikt om mensen veel geld afhandig te maken. De Fraudehelpdesk meldt dat de oplichters steeds geraffineerder te werk gaan en grotere bedragen binnen halen. Wat is ‘spoofing’ en hoe kunt het voorkomen? 

Overnemen identiteit

Spoofing betekent letterlijk het vervalsen van bepaalde kenmerken met als doel tijdelijk de identiteit van iemand of een bedrijf over te nemen en uit diens naam te handelen. ‘Spoofing’ vindt plaats via telefoon, mail en ook via IP-adressen. In veel gevallen gaat het om misbruik van gegevens van banken. In de eerste helft van 2020 zijn er 162 gevallen van ‘spoofing’ gemeld bij de Fraudehelpdesk. Vorig jaar waren dat er slechts 7.

Geraffineerd

Oplichters gaan geraffineerd te werk. Ze bellen vanaf een nummer van uw bank of sturen een SMS. Hierin ‘waarschuwen’ zij u dat er iets misgaat op uw bankrekening en ‘adviseren’ om uw geld veilig te stellen. Voor u het weet heeft u al uw spaargeld overgemaakt naar een ’tussenrekening’. In werkelijkheid heeft u geen waarschuwing van de bank gehad, geen advies van een echte adviseur en is uw geld overgemaakt naar de rekening van de oplichter.

Hoe komen oplichters aan de nummers?

Volgens onderzoeksjournalist digitale beveiliging en privacy, Benno de Winter, kunnen oplichters eenvoudig aan nummers komen. “Als je gebeld wordt, dan zie je een telefoonnummer in beeld staan. Maar dat nummer kun je aanpassen en op websites kun je redelijk eenvoudig een ander nummer kopen”, aldus De Winter tegen Editie NL. Het is voor oplichters op deze manier eenvoudig om het nummer van een bank of zelfs de politie aan te nemen, zonder dat u het in de gaten heeft.  “Het is ontzettend lastig om te herkennen, want het is precies hetzelfde nummer. Je moet dus alert zijn. Bel de organisatie terug en vraag of het inderdaad klopt.”

Ouderen vaak goedgelovig

Ook bij de ANBO komen regelmatig meldingen binnen dat mensen zijn opgelicht door ‘spoofing’. Mogelijk zijn ouderen van nature goedgeloviger en als zij horen dat hun spaargeld gevaar loopt, zullen zij dat sneller veilig willen stellen, aldus Bernadet Naber, woordvoerder van de ANBO. “Ouderen zijn door spoofing al hun spaargeld kwijtgeraakt. We waarschuwen dan ook: trap er niet in.”

Digitaal wijs

Al jaren maken ouderenorganisaties waaronder ANBO, KBO-PCOB en ook MAX zich hard voor digitale wijsheid onder ouderen. Ouderen hebben vaak onvoldoende kennis van de digitale wereld. Als ze tijdens het surfen, het openen van een valse e-mail of het doen van online aankopen naar een verkeerde website worden geleid, is het kwaad vaak al geschied. Zij zijn niet altijd in staat om het onderscheid te maken. En oplichters zijn op meerder vlakken actief. Ook babbeltrucs, phishing en oplichting via WhatsApp zijn trucs die veelvuldig worden gebruikt om mensen geld afhandig te maken.

Tips:

  • Wordt u gebeld door de ‘bank’, zeg niets toe en bel hen zelf terug. Ga na wie uw contactpersoon bij de bank is en neem contact op met die persoon.
  • Krijgt u een SMS van de ‘bank’, negeer ze. De bank vraagt u nooit via een SMS contact met u op te nemen of bankzaken met u te regelen.
  • Krijgt u een WhatsApp van een van uw ‘(klein)kinderen’ en vragen zij om geld? Bel hen op. Maak niet zomaar geld over.
  • Laat niemand zomaar binnen. Wat ze ook vragen, zeker als u alleen bent.
  • Staan er ‘zorgmedewerkers’ aan de deur? Neem dan contact op met de zorginstantie als u geen afspraak had staan. Zij komen nooit onaangekondigd langs.

Vraag aan uw (klein)kinderen of iemand anders die u vertrouwt om u digitaal wijzer te maken. Steeds meer zaken gaan via de computer dus het is goed om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Kijk op de website van de Fraudehelpdesk welke vormen van oplichting er nog meer zijn en wat u kunt doen.

Lees ook: Ouderen, pas op voor corona-babbeltrucs en internet oplichtingWhatsApp-fraude floreert door coronacrisis: zo voorkomt u het,  ‘Mijn dochter’ licht mij opVeiligheids10daagse helpt ouderen weerbaarder te worden tegen babbeltrucs, inbraak en phishing

(Bron: RTL Nieuws, Veiligbankieren.nl, Fraudehelpdesk, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

    simon55 says:

    Er wordt al jaren gewaarschuwd , en mensen blijven erin trappen. Uw bank belt u niet !!!!!

    Kruidenier says:

    kreeg 2x binnen 1 minuut telefoontje van mij onbekend 06 nummer dat na 1x overgaan werd beëindigd..
    heb niet teruggebeld maar nummer geblokkeerd
    krijg nu week later weer telefoon van ander mij onbekend 06 nummer die na 2x overgaan werd neergelegd
    wacht even af of er nog een keer wordt gebeld met hetzelfde nummer, kan natuurlijk altijd dat iemand iets wil vragen, en ga dan ook dit nummer blokkeren
    heb nu ook een fluitje naast mijn vaste telefoon liggen voor als Microsoft of een ander engelstalige mij opbelt; schijnt heel effectief te zijn

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.