Naar cookieinstellingen

Ontketent T-Mobile een prijzenoorlog met lage abonnementsprijs?

Mobiele provider T-Mobile komt vanaf 16 januari 2017 met een abonnement waarmee u onbeperkt kunt bellen, sms’en en internetten binnen Nederland en maximaal 60 dagen per jaar in de Europese Unie, voor 35 euro per maand. Dit is een doorbraak in de telecomwereld, aldus T-Mobile.

Aanval

In de aankondiging van dit abonnement schrijft de provider: “T-Mobile opent een ongekende aanval op alle grote concurrenten, KPN, Vodafone en Tele2, door met echt onbeperkt mobiel internet te komen tegen een historisch lage prijs. Een stap die door vele telecominsiders als niet voor mogelijk gehouden werd en we denken dat dit het begin is van een prijzenoorlog.”

Lage prijs

Op dit moment kosten soortgelijke abonnementen bij andere providers meer dan het dubbele. Bellen.com heeft een overzicht gemaakt van de vergelijkbare abonnementsvormen bij verschillende providers. Dat ziet er als volgt uit:

T-Mobile zegt deze lage prijs te kunnen aanbieden, omdat veel restcapaciteit op het 4G-netwerk dat zij gebruiken onbenut blijft. De grote vraag is nu: volgt de rest van de providers ook? Ben Woldring, directeur van vergelijkingssite Bellen.com verwacht een prijzenslag, zegt hij tegen RTL Z. “Nu werken de meeste aanbieders nog met databundels. Ze houden elkaar scherp in de gaten, dus grote kans dat de prijzen verder naar beneden gaan. Ik vermoed dat het een mooi jaar wordt voor de consument.”

Afschaffing roamingtarieven

T-Mobile sorteert met het abonnement alvast voor op nieuwe Europese regelgeving. Vanaf 15 juni 2017 worden de roamingtarieven binnen de Europese Unie afgeschaft. Al moeten ze er in Brussel nog een handtekening onderzetten. Tot de zomer betalen de meeste consumenten een toeslag als ze op vakantie in Europa bellen of internetten of u moet een speciale buitenlandbundel afsluiten om gebruik te kunnen maken van data. Vanaf half juni hoeft dit niet meer: dan is het abonnement dat u in Nederland afsluit ook geldig in alle EU-landen. Een aantal providers heeft inmiddels al nieuwe abonnementen geïntroduceerd. KPN stopte als eerste met roamingtarieven binnen Europese landen, maar biedt geen onbeperkt internet aan.

Nederland in middenmoot

Sinds de EU zich bemoeit met het gebruik van onze mobiele telefoons zijn de kosten voor bellen en sms’en met 92 procent gedaald. In 2016 was de dataroaming bijvoorbeeld al 96 procent goedkoper dan in 2012. De verwachting is dat die prijzen in de toekomst nog veel verder zullen zakken. Nederland behoort nu nog tot de middenmoot. Scandinavië en de Franse telecomprovider Free bieden veel scherpere tarieven, dus naar verwachting van de experts groeien de prijzen binnen Europa alleen nog maar verder naar elkaar toe.

Actie reactie

Andere providers reageren niet heel geschokt op de stap van T-Mobile. Tele2 zegt zelfs ‘een beetje trots’ te zijn, omdat het bedrijf naar eigen zeggen eind 2015 de markt al opgeschud heeft met veel lagere tarieven. Ze zeggen verder niets over of zij met hun abonnementsprijzen onder de 35 euro van T-Mobile willen gaan zitten.

“Daar moeten wij ons eens goed over buigen”, zegt een woordvoerder. “Maar de stap van T-Mobile bevestigt eigenlijk wat wij al zeiden: het is goed dat de handrem er af gaat.” De grootste provider van het land, KPN, laat zich niet beïnvloeden door de prijsdaling van de concurrent. Het benadrukt het geloof in eigen kunnen, zegt een woordvoerder. “Onze strategie werkt. Klanten zijn tevreden. Onze ruime databundels geven klanten alle vrijheid.”

Desondanks blijft de verwachting van experts op de telecommarkt dat VodafoneZiggo, KPN en Tele2 en een reeks van virtuele aanbieders hun tarieven flink gaan bijstellen. Het lijkt dus een kwestie van tijd te zijn dat concurrenten een soortgelijke abonnementsvorm gaan aanbieden en prijzen van abonnementen met databundels gaan aanpassen.

(Bron: ANP, NOS, T-Mobile)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Woppie says:

    Niet alleen op de prijs letten, alle waar naar zijn geld. Soms slechte dekkung bij T-Mobile, veel fouten in de administratieve processen. Ben blij er weg te zijn. Lees hun forum eens over wat er allemaal fout gaat/mis is. Zoals FoC, je zet een SIM van T-Mobile in je telefoon, na het opstarten krijg je allemaal troep-apps van ze, vreemde geluiden en de boel is ge-initialiseerd. Oftewel, foto’s, filmpjes e.d. zijn weg. Het is nu (tijdelijk) teruggedraaid, maar je zal maar bij de eerste slachtoffers horen..

    Ernst Anepool says:

    ER mist een tabelletje na het volgende stukje:

    Lage prijs

    Op dit moment kosten soortgelijke abonnementen bij andere providers meer dan het dubbele. Bellen.com heeft een overzicht gemaakt van de vergelijkbare abonnementsvormen bij verschillende providers. Dat ziet er als volgt uit:

    Tot nu toe zat er in de kleine lettertjes een flinke zwarte Mamba onder het gras, is “Onbeperkt” nu werkelijk *onbeperkt* of is het gewoon nieuwe wijn in oude zakken, en nog steeds fare-use policy ?

    EN voor zover ik weet mag er qua Europa geen beperking opgelegd worden, hoe zit dat nu, want die 60 dagen beperking was laatst nog als “illegaal” gekenmerkt ?

    Kortom hoe zit dit in werkelijkheid allemaal?

    oosterwijck says:

    Het zou tijd worden dat de telecommaffia, normale prijzen gaat vragen, de regels vereenvoudigd en de grenzen binnen Europa opheft. Zeventien jaar, na de invoering van één Europese munt en het opheffen van de grenzen, is de telecommaffia eindelijk (onder dwang) zo ver, voor Europees denken en handelen. Dat heeft volgens mij te maken met het systeem van capaciteit inkopen via openbare veilingen, in het verleden. De telecombedrijven hebben nu eindelijk het inzicht, dat consumenten aan het eind van hun betaalmogelijkheden zitten. Het is nu tijd om het gehele telecomsysteem te vereenvoudigen en te snijden in eigen kosten en regels. Als die prijzenoorlog doorzet, zullen veel telecomaanbieders van de markt verdwijnen door fusies onderling. De telecommarkt is te vergelijken met de zorgmaffia, in beide bedrijfstakken worden mistgordijnen opgetrokken om het overzicht te verbergen en te bemoeilijken en vervolgens de consument uit te buiten en op te lichten (gesteund door de wetgeving, ook wel overheidsmaffia genoemd).

    Apollo2017 says:

    Is heel goed dat tmobile deze stap gezet heeft. Gelukkig hebben zij ook bellen en sms en vanuit NL naar de EU in de bundel opgenomen. Dit is bij Vodafone wel anders. Daar kost bellen en sms’en anders en gaat niet vanuit de bundel. Behoudens bij de red abonnementen waarin je een zeer besprerkt aantal belminuten krijgt terwijl de bellen in de EU buiten Nl wel onbeperkt is. Sms en kost bv vanuit Nl naar een ander EU land 31 ct. Zelf bij het Black abonnement wat proportioneel duur is vergeleken bij red super.
    Dus nl valt bij enkele providers buiten de EU lijkt het wel. Nog een laatste poging om abonnees geld te kloppen ?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.