Naar cookieinstellingen
handicap

Ondernemers maken hun bedrijven beter toegankelijk voor mensen met een handicap

Mode-, horeca-, webwinkels, zelfstandige supermarkten, evenementenmakers en andere mkb-branches zetten zich vanaf donderdag 14 juni 2018 in om hun bedrijven (beter) toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. MKB-Nederland heeft daarvoor in Utrecht het programma MKB Toegankelijk gelanceerd. Dit programma stimuleert en helpt ondernemers om diverse mogelijke drempels in hun bedrijf aan te pakken.

Hugo De Jonge neemt actieplannen in ontvangst

Minister Hugo De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft in Utrecht de eerste actieplannen in ontvangst genomen die brancheorganisaties in samenwerking met MKB-Nederland, VNO-NCW, VWS en de Alliantie VN-Verdrag Handicap hebben opgesteld. Doel van het programma is om voor eind 2019 50.000 ondernemers te stimuleren ermee aan de slag te gaan.

2 miljoen Nederlanders erbij gebaat

Directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland stelt dat een beperking pas echt een belemmering is als bedrijven er geen rekening mee houden: “Met dit programma willen we ondernemers daarvan bewust maken én hen concreet helpen hun bedrijf toegankelijker te maken. Ze hoeven daarvoor niet zelf het wiel uit te vinden. Nederland telt zo’n 2 miljoen mensen met een bepaalde handicap, dat is 15 procent van de bevolking! Zoals ook vermeld in het VN-Verdrag Handicap en de Wet gelijke behandeling, moeten zij zoveel mogelijk in staat zijn om zelfstandig aan de samenleving deel te nemen. Daar moeten en wíllen wij een bijdrage aan leveren.”

Kleine aanpassingen kunnen groot verschil maken

Volgens Visser kunnen kleine aanpassingen in bedrijven vaak al een groot verschil maken. “Het vergt echt niet altijd een ingrijpende verbouwing of een enorme investering”, benadrukt hij. “Denk aan goede verlichting in je zaak voor mensen met een visuele beperking; de hoogte van je toonbank en de plaats van je betaalsysteem.” Wat ook kan helpen is zorgen dat deuren makkelijk opengaan en drempels niet te hoog zijn”, aldus de ondernemersvoorman.

Landelijke en lokale aanpak

Op lokaal niveau organiseert MKB-Nederland in samenwerking met gemeenten en ondernemersverenigingen proeven in winkel- en horecagebieden, waar bijvoorbeeld met behulp van proefpersonen in kaart wordt gebracht waar en hoe de toegankelijkheid in alle opzichten kan worden verbeterd. De eerste tests gaan op korte termijn van start in Haarlem, Oude IJsselstreek en Westland. Op landelijk niveau biedt het programma hulp aan brancheorganisaties om voor hun sector specifieke actieplannen op te stellen. Daarbij kan worden gedacht aan gerichte voorlichting, tips en handvatten, checklijsten en trainingsmateriaal voor medewerkers.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.