postnl

Niet thuis? PostNL gaat pakketjes rondom huis neerleggen

Niet thuis, maar verwacht u wel een pakketje via PostNL? De bezorger kan het pakketje dan rondom uw woning achterhalen, mits u hiervoor toestemming geeft. Hoe werkt deze service precies? En wat als een pakketje zoek raakt?

Test

De nieuwe aflevermethode komt voort uit een proef die in februari 2021 is gehouden. In die maand test PostNL de ‘niet-thuis voorkeur’ in de bezorggebieden van de pakkettensorteercentra in Goes, Leeuwarden, Born en Venlo. Ontvangers kunnen destijds kiezen uit 3 mogelijkheden: afleveren bij de buren, bij een PostNL-punt of op een afgesproken plek. Volgens Dagna Hoogkamer, woordvoerster van PostNL, is de proef een succes gebleken. “We zien dat veel consumenten enthousiast zijn en hun voorkeuren instellen. Ontvangers worden blij van het feit dat ze nu ook regie hebben over hun pakketje als ze niet thuis zijn.” Ook de bezorgers zien voordelen. Het afleveren van pakketjes verloopt efficiënter en vlotter. De komende weken wordt daarom de nieuwe werkwijze stapsgewijs over Nederland uitgerold.

In PostNL-account voorkeur aangeven

bezorgers mogen pakketjes niet zomaar neerleggen op een plek rondom huis. Klanten moeten hiervoor eerst toestemming geven via het persoonlijke Mijn PostNL-account. Op dit moment zijn er al ruim 6 miljoen mensen die beschikken over een dergelijk profiel. Deze klanten krijgen al meldingen van tijdvakken, een overzicht van de te bezorgen pakketten en de optie om een bezorgmoment te wijzigen. Daar komt in de komende weken de ‘niet-thuis voorkeur’ bij. Na het plaatsen van een bestelling geeft de ontvanger van het pakket in het account toestemming dat de bezorger het pakket op een andere plek mag achterlaten, mocht er niemand thuis zijn.

Onder de carport, in de schuur of bij het PostNL-punt?

Volgens Hoogkamer blijft het PostNL-punt de favoriete locatie van de consument. “Maar we zien dat de nieuwe optie ‘afgesproken plek‘ ook populair is. Als ‘afgesproken plek’ wordt bijvoorbeeld vaak de carport opgegeven. De ontvanger kan zelf het beste inschatten welke ‘afgesproken plek’ het beste bij zijn situatie past.” Daarbij is er verschil tussen het stedelijke en het landelijke gebied. In landelijke gebieden wordt de optie ‘afgesproken plek’ vaker gekozen. Met de laatste optie wordt een plek rondom het huis bedoeld waar het pakket veilig en droog staat en waar de bezorger makkelijk bij kan. Zoals een droge plek in de tuin, een schuur of een garage.

Wie is verantwoordelijk als pakket gestolen wordt?

De ontvanger van het pakket geeft in het PostNL-account toestemming dat de bezorger het pakket op deze afgesproken plek mag achterlaten als er niemand thuis is. Maar wat nu als het pakket na plaatsing gestolen wordt? “PostNL is verantwoordelijk tot het moment van afleveren op de afgesproken plek”, vertelt de woordvoerster. “Nadat het pakket is afgeleverd op de afgesproken plek zijn ontvangers zelf verantwoordelijk als een pakket beschadigd raakt, kwijt is of wordt gestolen. De ontvanger vinkt bij het instellen aan dat hij de verantwoordelijkheid op zich neemt en PostNL niet aansprakelijk stelt voor verlies, schade of diefstal.” Bij kostbare goederen die verzekerd worden verstuurd én pakketten waarbij een handtekening nodig is, kan de ontvanger niet kiezen voor een afgesproken plek. De bezorger zal voor aflevering moeten aanbellen.

(Bron: Meldpunt)

Geef een reactie