Naar cookieinstellingen
webshops

Neppe webshops? Zo trapt u er niet in

Op 2 mei 2018 is in het nieuws dat De Consumentenbond een 850-tal malafide webshops offline heeft laten halen. Wereldwijd staan er zo’n 700.000 nepwebshops online, die consumenten verleiden artikelen bij hen te kopen. Vervolgens blijken de artikelen net te zijn of komen ze nooit aan. Hoe kan dat en hoe kunt u nepwebshops herkennen?

1 op de 5 webshop nep

Volgens de Consumentenbond is 1 op de 5 webshops nep. Het zijn vooral websites waar tegen opmerkelijk lage prijzen merkartikelen aangeboden worden. Consumenten die erin trappen, krijgen nepproducten thuisgestuurd of in sommige gevallen wordt er helemaal niets geleverd, meldt de bond. In veel gevallen maken de door internetcriminelen gerunde winkels gebruik van bestaande, in onbruik geraakte domeinnamen. Op die manier verschijnen ze hoger in de zoekresultaten van Google, aangezien de webadressen al bekend zijn en vindt u ze als klant veel sneller.

Offline gehaald

Tijdens onderzoek stuit de Consumentenbond op 2.000 verdachte sites, zoals nikeschoenen.co.nl, nette-nagels.nl en klassieke-autos.nl. Hierbij blijkt dat het grootste gedeelte van de sites is aangemeld via 4 hostingpartijen: in Nederland, Duitsland, India en Amerika. De lijst met verdachte webwinkels is doorgespeeld naar de Nederlandse en Duitse hostingpartijen en de beheerder van de nl-domeinnamen Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Vervolgens zijn 850 van de 2.000 sites offline gehaald en SIDN overlegt met de Indiase en Amerikaanse partijen om ook de resterende sites op de lijst nog uit te schakelen.

Feiten uit het onderzoek

De Consumentbond heeft onder andere ontdekt dat 88 procent van de 2000 nepshops een url met .nl aan het eind hebben, 6 procent heeft .com en 4 procent .be aan het eind. Het vaakst staan er schoenen, kleding, tassen of zonnebrillen op de nepsites en de populairste nepmerken op de sites zijn onder andere Nike, Adidas en UGG.

Tips om nepwebshops te herkennen

Het handigste om u tegen nepwebshops te wapenen is door ze te leren herkennen. Vaak zijn ze echter niet van echt te onderscheiden, met Kamer van Koophandel- en keurmerken en al. Zo kunt u ze toch herkennen:

  • Kijk goed naar de url. Als die lijkt op een andere bekende webshop, dan heeft u dikke kans dat het niet klopt.
  • Check of de naam van de webshop klopt met de artikelen die erop aangeboden worden. Vaak nemen criminelen bestaande webshops over die niet meer worden gebruikt en kan het zo zijn dat er op een site als sinterklaasinommen.nl opeens schoenen verkocht worden.
  • Bij veel nepshops ontbreekt de beveiligde verbinding, aangezien dit iets is waar zij voor moeten betalen. U herkent dit aan https in de url en een slotje of groene balk.
  • Heeft een site maar een paar artikelen te koop of lijkt een koop te goed om waar te zijn? Dan ís het ook te goed om waar te zijn. Soms geven sites kortingen van 60 tot 70 procent op alle artikelen of kosten normaal dure artikelen slechts enkele tientallen euro’s. De oplichters gaan er vanuit dat u als er iets mis gaat met uw bestelling minder stampij maakt bij een lager bedrag.
  • Let op spelfouten en kromme zinnen. De teksten zijn vaak samengesteld met Google Translate.
  • Kijk of u persoonlijk met het bedrijf in contact kunt komen en niet alleen via een contactformulier.
  • Het is de Consumentenbond opgevallen dat bij vrijwel alle nepwebshops er een account moet worden aangemaakt, waarbij u via een uitklaplijst uw provincie moet aangeven, maar deze mogelijkheid werkt in vrijwel alle gevallen niet.
  • Weet u niet zeker of een webshop echt is, bekijk hem dan niet alleen via bijvoorbeeld uw telefoon, maar ook via een groot scherm. Op het kleine scherm van uw mobieltje is het lastiger om een nepsite te herkennen.
  • Vertrouwt u het niet helemaal, bekijk dan of er recensies over de webwinkel zijn of check of ze zijn aangesloten bij de websites van thuiswinkel.nl of webwinkelkeur.nl. Staat de webshop daar niet op, dan is het raadzaam om voorzichtig te zijn.
  • Ook via de website van de politie kunt u controleren of er meldingen over een bepaalde webshop gedaan zijn en is er een lijst te vinden met malafide handelspartijen. Dit zijn echter lang niet alle neppers, dus staar u hier niet blind op.
  • Betaal achteraf of betaal met uw creditcard of Paypal, dan is het vaak mogelijk om uw geld terug te krijgen als er iets niet in de haak blijkt te zijn. Als u het bedrag met iDeal overmaakt, dan krijgt u het niet meer terug.

Toch bedrogen?

Doe aangifte als u toch bedrogen bent. Vaak bent u namelijk niet de enige en als u bij uw aangifte zegt dat u zich wilt aansluiten bij de benadeelde partij, dan maakt u kans uw geld terug te krijgen als de zaak voor de rechter komt.

Advertenties

Het vervelende van nep-webshops is dat u ze vaak op veel plekken voorbij ziet komen. Er wordt geadverteerd via sociale media, Google en websites die er betrouwbaar uitzien. Het mooiste is het als partijen die de advertenties plaatsen controleren of de afzender betrouwbaar is. Tegenover de NOS zegt Christian Brandberger van Dataprovider dat dat nu echter niet gebeurt. Terwijl er best wel handvatten zijn om advertenties van malafide shops te voorkomen. Zo kan er worden gekeken naar taal- en spelfouten op de adverterende sites, moeten de shops op meerdere manieren te bereiken zijn en moet het goed duidelijk zijn hoe het bestellen, retourneren en betalen in zijn werk gaat.

Reactie Thuiswinkel.org

Directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org nuanceert het onderzoek van de Consumentenbond tegenover de NOS. Volgens hem is de kans dat u op een nepwebshop terecht komt klein, omdat 99 van de 100 websites gewoon helemaal okay zijn. Hij vindt de uitspraak dat 1 op de 5 webwinkels malafide zijn dan ook te kort door de bocht.

Feit blijft dat ze dus wel degelijk bestaan en alert blijven is geboden, maar het wordt de malafide webwinkels wel gelukkig steeds lastiger gemaakt.

(Bron: ANP, NOS, Consumentenbond)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    In dit artikel wordt alleen gesproken over het kopen van goederen op Internet, waarbij de klant bedrogen wordt. Maar er zijn ook veel klanten die bedrogen worden bij het kopen van diensten op Inernet. En daar wordt nauwelijks of niet, aandacht aan geschonken. Terwijl bedragen behoorlijk groot kunnen zijn, die van mensen gestolen worden. Ikzelf ben bestolen door Tele2, een malafide bedrijf, dat duizenden mensen benadeeld heeft en nog dagelijks doorgaat met benadelen van klanten. Die diefstal ging als volgt: Ik bestel een internet aansluiting, die niet geleverd wordt. Als ik de klantenservice benader, zijn ze 14 dagen niet bereikbaar. Na 14 dagen is de bedenktijd verstreken en zit je vast aan een jaarcontract. En dan ben je overgeleverd aan de willekeur van Tele2. Op Internet kom ik klachtensites tegen, waar het wemelt van klachten over Tele2. Duizenden gedupeerden schrijven daar hun ervaring. … Ik vraag me af waarom geen enkel consumentenprogramma aandacht besteed aan deze oplichter?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.