retourpinnen

Nederlanders maken nog maar weinig gebruik van retourpinnen

Het lijkt zo gemakkelijk, een aankoop terugbrengen naar een winkel en in plaats van contant geld ontvangen het bedrag via de betaalautomaat op uw bankrekening retour krijgen. Slechts weinig mensen maken er 3 jaar na de introductie echter gebruik van.

Veiliger en gemakkelijker

Degenen die er wél gebruik van maken zijn daarentegen enthousiast. Dit komt naar voren uit gegevens van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, een verbond van de brancheverenigingen voor winkeliers en banken. Het is veiliger en gemakkelijker dan contant geld teruggeven in de winkel. Een grote meerderheid van de Nederlanders, 80 procent, heeft echter nog nooit gebruik gemaakt van retourpinnen en 40 procent heeft er zelfs nog nooit van gehoord. Toch is er in september 2017 ruim 250.000 keer retourgepind.

Minder contant geld nodig

Retourpinnen kan inmiddels in 22 procent van de Nederlandse winkels. Een jaar geleden is dat nog 12 procent. Vooral winkels die geen eten verkopen maken er al relatief vaak gebruik van. Zoals elektronica- en kledingwinkels, die veelal duurdere producten aanbieden. Voor het retourneren van spullen is in die zaken anders beduidend meer contant geld nodig. Lidl heeft onlangs de primeur de dienst als eerste supermarktketen aan te bieden.

Retourpinnen sinds 2014 beschikbaar

In april 2014 is retourpinnen voor het eerst mogelijk voor klanten van de Rabobank. In november van dat jaar wordt de dienst ook aangeboden aan klanten van de andere 2 grote banken in Nederland, ING en ABN AMRO. Ook kleinere banken maken er inmiddels gebruik van.

Maakt u al gebruik van retourpinnen?

(Bron: ANP)

Geef een reactie