Nederlanders consumeren bewuster
Publicatiedatum: 4 februari 2016
De Nederlandse consument kiest steeds vaker maatschappelijk bewust. Het percentage consumenten dat producten om duurzame, ethische en/of politieke redenen koopt, steeg naar 33 procent. In 2012 was dit nog 26 procent. Deze stijging blijkt uit een studie van het Sociaal Cultureel Planbureau.
Hoger opgeleid
De bewuste keuzes die mensen maken zijn bijvoorbeeld kleding niet kopen vanwege kinderarbeid of juist biologische eieren kopen omdat zij de kippen een beter leven gunnen. Ook kopen sommige consumenten in het algemeen minder producten om de ecologische voetafdruk te verkleinen. De grote groep bewuste consumenten is gemengd, maar het gaat veelal om hoger opgeleide burgers.
Boycotten
Daarnaast wordt ook het boycotten van producten door meer mensen gedaan. 15 procent van de mensen kopen bewust producten en diensten niet. Het aantal mensen die minder vlees eten zonder vegetariër te worden, ook wel flexitariërs genoemd, steeg van 70 naar 77 procent. Ook zijn er meer veganisten die helemaal geen dierlijke producten gebruiken. Dit aantal steeg van 16.000 in 1995 naar 50-70.000 in 2015.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
gewoon stoppen met warm eten
is lekker goedkoop ook
ik voel me er goed bij
aleen brood en vla
heel af en toe eens een blik soep
en elke dag fruit.
je kunt er prima op leven
Minder hoog opgeleide mensen willen wel goed doen maar door hun lage opleiding is daar ook vaak een laag inkomen.
Hier hoor je nooit iets over maar deze mensen worden wel als dom weg gezet.
Ik heb daar soms moeite mee want ik vind het niet sociaal om zo over mensen te praten.