online winkelen, afschrift

Naam webshops eindelijk duidelijk op bankafschrift te zien

U kent het misschien wel, u koopt bij een webshop een artikel en ziet vervolgens op uw bankafschrift een volstrekt onbegrijpelijke afzender staan. Voor veel consumenten is dit een grote ergernis. Vanaf woensdag 29 mei 2019 behoort dit tot de verleden tijd, want van veel webshops wordt vanaf nu de naam op het afschrift getoond. 

Meldpunt onbegrijpelijke namen op bankafschriften

Al in 2012 vraag de Consumentenbond aandacht voor dit probleem. In september 2018 openen ze er zelfs een Meldpunt onbegrijpelijke namen op bankafschriften voor om nog meer inzicht te krijgen in het probleem. Veel webshops maken gebruik van een externe betaalverwerker en die naam is zichtbaar op de afschriften. Het geeft de consument het gevoel dat er iets niet klopt en dat er wellicht onterecht geld van hun rekening wordt afgeboekt. De actie vindt snel gehoor bij de Tweede Kamer die in een debat over betalingsverkeer een motie over onduidelijke bankafschrijvingen aanneemt.

Winkelnaam op afschrift

In februari van dit jaar kondigt de Rabobank al aan voortaan de winkelnaam bij een deel van de online aankopen te vermelden. Zij voeren de maatregel in nadat de motie over onduidelijke bankafschrijvingen in de Tweede Kamer is aangenomen. Mede dankzij de technische hulp van de Rabobank gaat één van de grootste betaalverwerkers in Nederland, Mollie Payments, de naam van de specifieke webwinkel tonen op afschriften. Hierdoor is ook voor klanten van ING, ABN Amro en de Volksbank de naam van de winkel zichtbaar. Mollie Payments verzorgt de betalingen voor ongeveer 50 procent van alle Nederlands webwinkels. Rabobank is ook in gesprek met andere betaalverwerkers als Adyen en Buckaroo om de maatregel verder door te kunnen voeren. De Consumenten bond is blij met de ontwikkeling en ziet het als een mooie eerste stap. “We hopen dat andere betaalverwerkers volgen”, aldus woordvoerder Joyce Donat.

(Bron: AD)

Geef een reactie

Reactie

    NietBezorgd.nl says:

    Wat een goed initiatief! Echter zien wij dat de werkelijkheid nog totaal anders is. Als een klant zich bij nietbezorgd.nl aanmeldt krijgen wij altijd het bankafschrift erbij. Wij gebruiken dat namelijk als betaalbewijs. Het komt bijna nooit voor dat hier de webshopnaam of de naam van de onderneming opstaat. Wij steunen het initiatief zeker maar wij denken dat de bank hier niet veel aan kan doen. Het zijn de Payment Service Providers die dit moeten inregelen. Denk aan Mollie, Adyen, Multisafepay etc.