Naar cookieinstellingen
Duur 02:45
Gepubliceerd op 11 januari 2018

Na bijna 140 jaar trouwe dienst verdwijnt de papieren telefoongids

De telefoongids verschijnt dit jaar voor het laatst. De papieren editie houdt geen stand meer, want iedereen zoekt tegenwoordig online naar telefoonnummers. Daarnaast wordt door velen het produceren van de gids als papierverspilling gezien. Na 140 jaar trouwe dienst houdt het telefoonboek op te bestaan. 

telefoongidsGids ter inzage

5 jaar nadat Alexander Graham Bell patent aanvraagt op de eerst werkende telefoon, verschijnt in 1881 in Nederland het eerste telefoonboek. Er staan 49 nummers in is in te zien bij de telefooncentrale. Na de opdeling van Nederland in 45 bestuurlijke regio’s besluit de PTT regionale telefoonboeken te maken. In de jaren 70 en 80 is bijna iedereen in het telefoonboek te vinden en worden de gids kosteloos verspreid. Op het hoogtepunt worden er rond de 7 miljoen gids gedrukt. In 1996 maakt de gids de eerste stappen naar een online versie.

Ter discussie

Al jaren is er over de verspreiding van de papieren gids discussie. Initiatieven om te stoppen met de gids volgen elkaar op. In 2012 wordt ook door Tweede Kamerleden gepleit om een einde te maken aan het (ongevraagd) verspreiden van de papieren gids. De wettelijke verplichting om de gids uit te brengen is jaren geleden afgeschaft. Toch besluit uitgever DTG samen met het ministerie van Economische Zaken af om de gids tot eind 2017 te drukken. Maar nu uit onderzoek blijkt dat nog maar 2 procent van de gebruikers de papieren gids niet kan missen, komt een er een einde aan een tijdperk.

De laatste wordt uniek

Dit jaar worden er nog zo’n 3 miljoen papieren exemplaren gedrukt. Volgens DTG is het nog een beperkte groep ouderen die nog gebruik maken van het ‘ouderwetse’ telefoonboek. Zij krijgen dit jaar een speciale cursus om de overstap naar de online versie van de gids te kunnen maken. “De gids wordt vooral door ouderen buiten de Randstad gebruikt”, zegt uitgever Erik Wiechers in het NOS Radio 1 Journaal. “Dat maakte de beslissing ook zo moeilijk, want je wil wel dat de senioren ook het nummer van hun tante of broer Henk in Maastricht kunnen blijven vinden.” DTG wil van de laatste editie een uniek bewaarexemplaar maken. Eind december 2018 vallen in Enschede de laatste gidsen op de mat.

Dit onderwerp wordt besproken in Hallo Nederland van 11 januari 2018.

(Bron: ANP/NOS)

Geef een reactie

Reacties (4)

    mabr says:

    Ik dacht dat de telefoongids al jaren afgeschaft was.

    marianneantoinette says:

    Ik heb de telefoongids, cq. gouden gids van de regio …. Heel makkelijk als ik iets moet opzoeken vanuit de Gouden Gids, dat wel… Bijvoorbeeld even een loodgieter opzoeken of als er een ruit stuk is of als ik een schilder nodig heb of een verhuurbedrijf…. Maar de telefoongids zelf, die gebruik ik gemiddeld een of twee keer per jaar. Bovendien worden de lettertjes zo klein dat een vergrootglas een aanrader is…
    Dus Telefoongids eruit en Gouden Gids , tja……dat kan natuurlijk ook http://www.Gouden Gids worden…

    FRATER says:

    Ik vind het een slecht besluit want er zijn nog altijd zeer veel mensen die geen internet gebruiken en dat zijn níét alleen ouderen, maar ook byv. mensen met een verstandelijke beperking of een fysieke beperking waardoor zij geen gebruik van internet kúnnen maken.
    In plaats van het fysieke telefoonboek volledig af te schaffen had men er ook voor kunnen kiezen om de telefoonboeken alleen op aanvraag nog te verstrekken. Maar dat zal zeer waarschijnlijk niet winstgevend zijn voor de producent. Ik vind dat er binnen d ehuidige maatschappij veel en veel te makkelijk vanuit gegaan wordt dat iedereen zich wel ‘online’ kan redden en/of familie, buren etc heeft om hen daarbij te helpen. De overheid is daarin ook zeer tegenstrijdig; enerzijds wil men dat men zo lang mogelijk zelfstandig blijft functioneren, maar anderzijds wordt dat door de digitalisering van werkelijk álles voor steeds meer mensen compleet onmogelijk gemaakt. Men wordt min of meer gedwongen om níét meer zelfstandig te kunnen zijn maar afhankelijk van anderen te worden.

    Persoonlijk pak ik nog altijd het papieren telefoonboek omdat dat nog altijd veel sneller werkt dan : eerst naar de pc lopen, aanzetten, opstarten, website zoeken, benodigde gegevens intikken etc…… in die tijd die dat kost heb ik het benodigde nummer allang in het boek gevonden.

    WilmaDD says:

    Ik zal hem helemaal niet missen. Volgens mij hebben we al minstens 10 jaar geen nieuwe gids gekregen. Telefoonnummers van familieleden heb ik in een boekje staan. Die hoef je toch niet meer op te zoeken. Bovendien nemen steeds meer mensen alleen een 06-nummer en die staan toch niet in de gids. Voor het milieu is het erg goed dat de gids niet meer zal verschijnen. Dat spaart weer een groot aantal bomen,

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.