Mobiel op afbetaling bij abonnement minder in trek
Publicatiedatum: 9 november 2017
Een abonnement afsluiten met een toestel op afbetaling is sinds mei 2017 een stuk minder aantrekkelijk. De aanschaf van het toestel op afbetaling wordt gezien als een lening en wordt daarom geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Telefoonkopers kiezen er daarom steeds vaker voor om een los toestel te kopen met een sim-only-abonnement.
BKR-registratie
Een dure telefoon op afbetaling kopen is sinds mei 2017 lastiger geworden. Wilt u een toestel op afbetaling dat duurder is dan 250 euro, dan moet u inkomensgegevens invullen. Vervolgens checkt de provider bij het BKR of u het abonnementsgeld kunt betalen. Daarnaast wordt de afbetaling van de telefoon bij BKR aangemeld als een lening. Dit kan gevolgen hebben voor het aanvragen van een hypotheek of andere lening. Deze regels zijn ingesteld om het maken van schulden tegen te gaan.
Minder op afbetaling
Sinds de regeling is ingevoerd zijn er volgens onderzoeksbureau Telecompaper aanzienlijk minder telefoons op afbetaling gekocht. Steeds vaker koopt de consument een los toestel en sluit daarbij een sim-only-abonnement af. Het onderzoek wijst ook uit dat als consumenten lenen, dat zij niet het volledige bedrag lenen.Betaalt u het toestel zelf, dan volgt er geen BKR-registratie. U kunt er ook voor kiezen om een toestel tot 250 euro op afbetaling te kiezen of het bedrag dat boven de 250 euro komt zelf bij te leggen. In beide gevallen volgt er dan geen BKR-registratie.
Inkomensgrens
Voor inkomens onder de 800 euro per maand, bijvoorbeeld van studenten, is het zo goed als onmogelijk om een dure mobiele telefoon volledig op afbetaling aan te schaffen. Bij een inkomen van 700 euro per maand, mag er maar 10 euro per maand geleend worden. Bij een abonnement van 2 jaar, mag er dus 240 euro geleend worden.
Sim-only-abonnementen
Telecom bedrijven zien langzaam de verkoop van duurdere abonnementen teruglopen en zien een verschuiving naar de sim-only-abonnementen met een los toestel. Steeds meer mensen kopen een toestel los of stappen over op een sim-only-abonnement en doen langer met hun ‘oude’toestel.
(Bron: NOS)