Naar cookieinstellingen
webwinkels misleiding

Misleiding door webwinkels: wat mag wel en wat mag er niet?

Koopt u weleens in online webwinkels? Dan klinken teksten als “Nog 2 kamers beschikbaar voor deze prijs” of “Meer dan 100 mensen hebben dit artikel vandaag bekeken” u misschien wel bekend in de oren. Met dit soort teksten proberen webwinkels uw koopgedrag te beïnvloeden, in hoeverre is dit legaal?

Duidelijkheid creëren

Om duidelijkheid te creëren in hoever webwinkels mogen gaan bij het verleiden van klanten, publiceert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op 3 december 2019 een leidraad waarmee de toezichthouder wil voorkomen dat consumenten de dupe worden van misleiding en nepaanbiedingen in de digitale economie.

Verleiden of misleiden?

Er staan geen nieuwe regels in de leidraad, maar omdat deze vorm van beïnvloeding nog relatief nieuw is, weten bedrijven niet altijd wat zij wel en niet mogen. “Soms is het onduidelijk waar de grens ligt tussen verleiden en misleiden,” zegt een woordvoerder van de ACM tegen nieuwswebsite NOS.

Kunstmatige intelligentie

Het wordt voor internetbedrijven steeds gemakkelijker om het gedrag van hun klanten te sturen. Dit doen zij onder meer met behulp van algoritmes en kunstmatige intelligentie. “Bedrijven kunnen deze sturing inzetten op een manier die voordeel oplevert voor de consument. Dan spelen zij in op diens wensen en voorkeuren, maar sturing kan ook worden ingezet om consumenten naar keuzes te leiden die tegen hun belang in gaan,” aldus de ACM.

Wat mag niet?

De ACM laat in de leidraad verschillende voorbeelden van online beïnvloeding zien. Wij zetten voor u op een rij wat webwinkels wel en niet mogen doen volgens deze leidraad.

  • Onvermijdbare kosten, zoals boekingskosten of een verplichte eindschoonmaak, moeten duidelijk worden vermeld, dus niet onderaan de website of in kleine lettertjes.
  • Soms krijgen consumenten zonder een account bij een webwinkel een hogere prijs te zien dan mensen met een account. Als dit het geval is moet het bedrijf actief informeren over de gepersonaliseerde prijzen, anders mag dit niet.
  • Wanneer u een spel downloadt, moet u direct kunnen zien of er extra aankopen in het spel mogelijk zijn. Anders weet u niet welke kosten u kunt verwachten.
  • Een webwinkel doet alsof het producten aanbiedt tegen een tijdelijk verlaagde prijs. In werkelijkheid is die prijs helemaal niet tijdelijk, maar is het product een langere tijd te verkrijgen tegen diezelfde prijs. Dit mag niet, want het misleidt consumenten met prijsvoordeel.
  • Soms wordt gezegd dat iets bijna is uitverkocht, terwijl dat helemaal niet het geval is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten sneller geneigd zijn om iets te kopen, wanneer het binnenkort mogelijk niet meer beschikbaar is. Als de boodschap niet gebaseerd is op de daadwerkelijke beschikbaarheid mag dit niet. Dit gebeurt vaak bij de verkoop van hotelkamers, concerttickets en vliegtickets.
  • Als u een abonnement via het internet heeft afgesloten, moet u dit ook weer via het internet kunnen opzeggen. In sommige gevallen kan opzeggen alleen telefonisch, ook dit mag niet.

Misleidende reclame melden

Komt u misleidende reclame tegen? Dan kunt u die melden bij de ACM ConsuWijzer. De ACM kan het bedrijf dan een straf opleggen, of andere maatregelen nemen.

Lees ook:

Webwinkels stunten met nepaanbiedingen

Column Jeanine Janssen: Steeds meer klachten over webwinkels

Ze zijn er weer volop: de echt lijkende nepwebwinkels

(Bron: ACM Leidraad bescherming online consument, Consuwijzer, NOS, ANP)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Ik reageer op het artikel over misleiding door webshops en internet aankopen/bestellingen. In een artikel van Meldpunt Max, over de aankoop van een ligbad, dat binnen de bedenktijd van 14 dagen werd geannuleerd, werd iets uitgelegd over “onafhankelijke geschillencommissies”. Ik wil even benadrukken, dat veel geschillencommissies niet onafhankelijk zijn, maar veelal de kant van het bedrijf kiezen. Daarnaast worden er allerlei drempels opgeworpen, door middel van: Een eigen bijdrage te vragen. Door storting van het omstreden bedrag in depot te eisen. Door allerlei onzinnige afschriften te eisen. En tot slot een zinloze zitting te organiseren ergens ver weg, terwijl het geschil, schriftelijk kan worden afgehandeld. Ook wordt onterecht medegedeeld, dat de uitspraak bindend is. Een uitspraak is nooit bindend.
    Persoonlijk heb ik deze bovenvermelde ervaringen. Waarbij bovendien voorbij gegaan werd aan de opzegtermijn van 14 dagen, die gehanteerd heb. De geschillencommissie Telecombedrijven, nam onrechtmatig de beslissing, dat de bedenktijd van 14 dagen niet van toepassing was. Dat Commissie tuig weet heel goed dat je niet kunt procederen, voor bedragen minder dan €500. En bovendien moet je voor een procedure een eigen bijdrage, griffierechten betalen. Naast de kosten die een jurist vraagt voor een gerechtelijke procedure. Deze omstandigheden zijn voor veel mensen teveel gevraagd en laten het erbij zitten. Webshops en Internet verkoopbedrijven, weten dat en kunnen daarom, beschermd door de wet, consumenten blijven oplichten en benadelen.
    Ik heb deze hele kwestie voorgelegd aan de ACM en die laten duidelijk blijken, geen actie te willen ondernemen. Dit gehele systeem is een vrijbrief voor oplichters. En dat is zichtbaar in de vele voorbeelden.
    Daarom wil ik nog eens benadrukken: Meldpunt Max, werk aan het dubieuze systeem van oplichten op bestelling. Laat het niet bij: af en toe een voorbeeld belichten, ter eigen eer en glorie.

    MariekeV says:

    Booking.com heeft daar een vervelend handje van.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.