Meldpunt: Roep om begrijpelijke ziekenhuisrekeningen
Publicatiedatum: 21 februari 2020
Patiënten hebben last van ingewikkelde en onbegrijpelijke nota’s van ziekenhuizen en medische hulpverleners. Rekeningen die niet overeenkomen met de geleverde zorg of kosten die buitensporig hoog zijn. Dat moet transparanter en eenvoudiger, vindt Patiëntenfederatie Nederland, de koepelorganisatie van 200 patiëntenverenigingen.
Verwarring
Jo van Santvoort telefoneert niet langer dan 1 minuut met zijn medisch specialist. Een paar weken later ontvangt hij de rekening: 245 euro. Ook al wordt het gedeeltelijk vergoed door zijn zorgverzekeraar; op deze kosten had hij niet gerekend. Ook Liesbeth van Malsen is in verwarring. Zij ontvangt na 6 uur fysio- en ergotherapie een rekening van 3322 euro. Voor datzelfde bedrag krijgt een patiënt 67 uur van diezelfde zorg.
Kloppen de declaraties?
Kloppen die declaraties van zorgverleners wel? Menig zorgconsument kan zijn zorgrekeningen niet controleren, omdat die onbegrijpelijk zijn. Zorgverzekeraars maken ingewikkelde afspraken met de ziekenhuizen en medisch specialisten en schepen de patiënten op met ondoorgrondelijke nota’s. Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland vindt dat het transparanter en vooral eenvoudiger moet. Samen met zorgeconoom Wim Groot bespreekt zij in Meldpunt hoe dit zou kunnen.
Arbeidsongeschikt
Daarnaast in deze uitzending aandacht voor werknemers die arbeidsongeschikt zijn en daardoor onterecht hun voorwaardelijk pensioen mislopen. Deze vorm van extra pensioen is voor mensen die wel betaalden voor de VUT, maar hier na afschaffing geen gebruik van konden maken. MAX Ombudsman Rogier de Haan komt op voor Gerard Gerritsen; hij loopt hierdoor jaarlijks 2200 euro mis, die hij en zijn vrouw heel hard nodig hebben.
Meldpunt is te zien op vrijdag 21 februari 2020 om 19.20 uur op NPO 2.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat veel mensen niet beseffen is, dat ook een telefoontje als consult gerekend mag worden. Het gaat er niet om of het telefonisch of face to face is, maar het gaat om de tijd die de arts eraan besteed. Ook bij een telefonisch consult moet er verslaglegging worden gedaan. Als dat niet gedaan wordt, vergoedt de verzekering het consult niet en krijgt patient zelf de rekening. Vaak wordt er niet beseft hoeveel werk er ook aan een telefonisch consult vastzit. De patiënt ziet alleen maar die paar minuten maar weet niet wat er allemaal achter zit. Het is simpel om te denken dat het eenvoudiger kan. Het is alleen jammer dat de verzekeringsmaatschappijen de dienst uit maken en bepalen wat de arts moet vastleggen en wat niet. Veelal krijgt de arts de schuld van de hoge rekeningen maar het ligt echter wel iets genuanceerder. Helaas denken nog veel patiënten dat een telefoontje niks kost en prefereren dat boven een bezoek. Dit is echter een misvatting. Heb zelf ontelbare keren moeten uitleggen aan patiënten hoe een rekening wordt opgebouwd. Reacties als, “het was maar een telefoontje of ik vroeg alleen maar een recept”. Tja, ook daar hangt een prijskaartje aan. Elke handeling moet worden verslagen en elke minuut moet worden verantwoordt. Dat maakt de zorg zo duur.
Als mensen niet weten dat een telefonisch consult ook betaald moet worden omdat niemand ze dat verteld, kunnen ze geen inzicht krijgen in de werkelijke kosten.
Een rekening van € 245,- voor 1 minuut contact met je arts, zelfs met alle administratie die er achter zit, is belachelijk veel. De zorg is duur en dat komt met name door de vele, lang niet altijd noodzakelijke, regeltjes en protocollen die gevolgd moeten worden.
Vorig jaar februari (2019) is een Stant geplaatst en ik moet elk half jaar op controle komen. Dus nu februari (2020) de tweede keer op controle. Ik belde om een afspraak te maken en kreeg te horen: “U hoeft niet te komen, maar hier staat een aantekening, dat U mag stoppen met één bloedverdunner (een van de twee) Bel maar weer in september.” … Ik ben nu benieuwd of dit gesprek ook in rekening wordt gebracht.
Ik kreeg een overzicht van de kosten, die ik in 2019 heb gemaakt, van “Mijn VGZ”. Alle kosten, behalve … het plaatsen van de Stant. Wat zou de reden kunnen zijn, van het niet tonen van de rekening?
@Marchispa: er zit sowieso een minimum aan het tarief. Kan zijn dat het starttarief € 245,- is. Ik ken niet alle tarieven van alle specialismen. Per specialisme verschilt het starttarief. Ik weet van bv de GGZ dat het starttarief € 702,- bedroeg over 2019. Dit bedroeg 249 minuten die onder dat tarief vallen. Dus als een arts een uur consult heeft en daarbij nog een half uur administratie zit je al op 90 minuten. Zodra de 250 minuten is bereikt wordt automatisch de volgende trap van kracht tot ongeveer € 1000,- tot 400 minuten. Hoe het over dit jaar is opgebouwd kan ik u niet vertellen omdat ik inmiddels niet meer werk. Ligt er dus aan hoe vaak iemand gezien wordt en hoelang dit consult duurt. Ook een telefonisch consult mag als face to face worden berekend als de patient de arts persoonlijk aan de telefoon heeft gehad. Mag niet berekend worden als alles via de assistente is verlopen. Echter het schrijven van een recept mag weer wel berekend worden omdat dit uitsluitend door de arts mag worden afgegeven. Deze tarieven en regels worden NIET door de artsen vastgesteld! Zij zijn echter wel verplicht om ALLES te registreren. Verzekering betaalt anders niet uit. En nog even ter info: elk jaar worden er heel veel steekproeven genomen door de verzekeraars waar de patiënt niets van merkt. Die steekproeven zij echt niet misselijk! Bij verkeerde verslaglegging wordt het geld teruggevorderd. U begrijpt misschien dat frauderen geen optie is, eerlijk duurt het langst. Ik hoop u hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven over de opbouw van rekeningen. Elk telefoontje, consult, recept, papiersnipper moet verantwoord worden. Geldt trouwens ook voor de huisarts maar dat gebeurd allemaal op de achtergrond vandaar dat patiënten daar geen weet van hebben.
Meldpunt Max heeft aandacht besteed aan hoge (onbegrijpelijke) maar vooral onredelijke rekeningen van de ziekenhuizen. De meeste van die misstanden, vallen gewoon onder fraude en misleiding. Een telefoontje van 3 minuten, kost €250 6x een half uurtje massage €3300 en vergeet niet die onzinnige reclame over brillen en hoorapparaten, waar honderden miljoenen per jaar aan besteed wordt, van Uw geld. … Dan zijn er nog de aandeelhouders van de ziektekostenverzekeraars die 30% winstuitkering krijgen, ten bedrage van meerdere miljarden per jaar. Van Uw geld. … De exorbitante salarissen en onkostenvergoedingen van de bestuurders. De medicijnen producenten, verenigd in een maffiaorganisatie die miljarden teveel aan kostprijzen berekenen. . Bijna alle professionals, grijpen voortdurend in de kas van de consumenten. Een kas die steeds maar automatisch wordt gevuld. Mij werd duidelijk, dat het merendeel van de bevolking heel onverschillig staat tegen deze onredelijk hoge rekeningen. Reden daarvan is, dat de ziektekostenverzekering deze rekeningen betaald en de consument niet helemaal begrijpt, dat die rekening uiteindelijk op hun bordje wordt gelegd. Elk jaar stijgt de verzekeringsbijdrage. En elk jaar wordt het argument gebruikt: “Dat de ziektekosten weer gestegen zijn”. En bijna niemand protesteert of bijna niemand maakt zich druk? … Bestaat de bevolking uit alleen maar makke schapen? Of zou er iets in het drinkwater zitten? … Ik begrijp hier niks meer van. De bevolking wordt belazerd waar ze bij staan en pikken alles, zonder ook maar één vraag te stellen, zonder ook maar één protest, bij die alsmaar stijgende ziektekosten.
Ik kan u garanderen dat de verzekeraars echt niet zonder meer de rekeningen betalen. Er worden wel degelijk controles op uitgevoerd. Dat de consument daar niets van merkt is wat anders. Dat de gezondheidszorg zo duur is komt ook doordat mensen “eisen” hebben over bepaalde dure medicatie. Geloof me, dat komt vaker voor dan u denkt. Heb dit dagelijks meegemaakt. Tot agressie aan toe als men niet kreeg wat men wilde. Het is wat kort door de bocht om alle schuld op de artsen af te wentelen. U heeft geen idee wat je af en toe meemaakt en hoe je uitgescholden wordt door patiënten als zij hun zin niet krijgen. Wat dacht u van patiënten die “eisen” dat ze 1x per week gezien willen worden. Ze staan gewoon voor je neus en willen meteen gezien worden. Soms zo erg dat de bewaking eraan te pas moet komen. Het ligt dus wel iets genuanceerder.
Onlangs heb ik twee tanden laten trekken. Omdat ik geen tandarts verzekering heb, moest ik de rekening zelf betalen. Wat ik nog dezelfde dag betaald heb. Kort daarna krijg ik een tweede rekening, voor een: “Probleem gericht consult”. Ik ben even gaan vragen : Welk probleem en welk consult? … Na enige aarzeling bleek er inderdaad géén probleem en géén consult. De rekening werd teruggedraaid. … Ze proberen het en meestal lukt dat omdat de verzekering betaald en de consument onverschillig staat tegen dergelijk graaien in de verzekering kas.
Ik heb mijn verzekeraar, VGZ benaderd met de ervaring over de spooknota van de tandarts. Hun reactie was even onbegrijpelijk als onbetamelijk: ze begrepen niet waar ik me druk over maak, ik kreeg de wedervraag: Wat is nu het probleem. Daarna werd de verbinding verbroken.
Ik hoop dat Meldpunt Max heel veel aandacht gaat besteden aan frauduleuze gezondheidswerkers. Ik ben er zeker van dat dit een gigantische omvang heeft. Het is jammer dat de schaapachtige bevolking niet massaal aan de bel trekt, om deze geldklopperij een halt toe te roepen. Iedereen heeft en mening, dat de verzekering betaald en dat hen niet aangaat. Onbegrijpelijk. …
Geachte redactie van meldpunt,
Ik wil U ernstig vragen, een eind te maken aan het graaien in de zakken van de consument, via de ziektekostenverzekering, door zorgverleners. Enerzijds krijgen consumenten niet de zorg die noodzakelijk is en anderzijds moeten consumenten betalen voor zorg die niet verleend is. Maak dit probleem bij de betreffende minister bekend, om dit een halt toe te roepen. (ik heb zelf al een brief geschreven naar de Tweede Kamer)
Onlangs bezocht ik een tandarts, voor het extraheren van twee tanden (de laatste twee) in mijn onderkaak. Ik ben 67 jaar oud en heb al enkele jaren een gedeeltelijke prothese. Nu moet ik dus een gehele prothese laten aanmeten. Na de behandeling maakte ik een vervolgafspraak voor de tandtechnieker.
Ik kreeg een nota toegestuurd voor de tandarts, die ik dezelfde dag betaald heb. Maar tot mijn verbazing, kreeg ik een tweede nota, voor: “Problematisch consult”. Bij navraag, wat dat consult inhoudt en wanneer dat was, kreeg ik een vaag antwoord, dat dit gebruikelijk is. Ik heb in niet mis verstane woorden duidelijk gemaakt, dat ik niet betaal voor een niet bestaand consult. Ook niet als het betaald wordt uit de zorgkas. Die tenslotte weer door de consument aangevuld wordt en elk jaar duurder wordt, door dit soort graaien.
Ik heb hierover, mijn zorgverzekeraar VGZ geïnformeerd. De reactie was: Waar maak je, je druk over? Wat is nu feitelijk het probleem?
Vervolgens wordt de verbinding verbroken. Dit is duidelijk een aanwijzing, dat de zorgverzekering, samenspant met zorgverleners om mij (de consument) te beroven.
Vertrouwende dat U hier aandacht aan besteed,