Naar cookieinstellingen
Telefonische verkoop

Meldpunt: klachtenstroom over telefonische verkoop energiemakelaars

Veel consumenten hebben last van ongevraagde telefoontjes van energieverkopers, zegt toezichthouder ACM. Medewerkers van callcenters bellen consumenten met de vraag om over te stappen naar een andere energieleverancier. Deze tussenhandelaars verdienen hier goed aan, maar voor de klant is een overstap lang niet altijd voordeliger.

Ongevraagd mensen bellen

Jan van Nieuwstraten (86) is licht-dementerend en laat zich de afgelopen 2 jaar maar liefst 14 keer overhalen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Zo’n overstap gaat gepaard met een boete voor het niet uitdienen van een energiecontract. Daardoor pakt een overstap duur uit voor meneer Van Nieuwstraten. Zijn dochter Jacqueline noemt het schandalig dat deze energiemakelaars ongevraagd mensen bellen. Zij vindt dat energiemaatschappijen en dit soort tussenpartijen haar kwetsbare vader tegen zichzelf zouden moeten beschermen.

In strijd met de wet

Ongevraagde telefonische verkoopgesprekken zijn sinds 1 juli van dit jaar in strijd met de wet. De nieuwe Telecommunicatiewet is die dag in de plaats gekomen van het bel-me-niet-register en regelt dat mensen alleen gebeld mogen worden door aanbieders van producten of diensten als de consument daar nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Werkt deze wet wel naar behoren? Presentator Elles de Bruin bespreekt dit met Edwin van Houten, directeur van consumententoezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Hoge prijs voor transfer van scootmobiel

Verder in Meldpunt: Aukje Kramer (75) boekt met haar zoon haar jaarlijkse reis naar Turkije. Haar scootmobiel gaat al jaren gratis mee in de transferbus van het vliegveld naar het hotel, precies zoals ook dit keer in de boeking staat. Groot is de verbazing bij mevrouw Kramer als ze vier dagen na de boeking een mail krijgt van reisorganisatie Corendon dat ze 196 euro moet bijbetalen voor een privétransfer. Anders kan de scootmobiel niet mee. Corendon wil de zaak niet anders oplossen en dus mengt MAX Ombudsman Jeanine Janssen zich in de discussie. Elles de Bruin bespreekt de kwestie tevens met ervaringsdeskundige en jurist Jiske Ogier, die zich hard maakt voor acceptatie van mensen met fysieke beperkingen.

Het programma Meldpunt is te zien op vrijdag 1 oktober 2021 om 19.20 uur bij MAX op NPO 2.

Geef een reactie

Reactie

    astrooband99 says:

    Hallo, Ook ik ben de laatste 5 maanden lastig gevallen door telefoonnummers : gisteren nog door nummer +31552040886.
    Ik werd genegeerd toen ik zei dat ik geen interesse had, de dame bleef gewoon door praten en noemde steeds mijn energiebedrijf.
    de brutaliteit.
    Ik hang dan op maar soms krijg ik wel te horen dat er een bandje achter het gesprek aan komt om in te schrijven in belmeniet.nl Ik ben al jaren ingeschreven bij Belmeniet.nl dus ik begrijp niet hoe dit kan.
    Groetjes Anneke Strooband

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.