Meldpunt: klachten over torenhoge rekeningen rioolontstoppers
Publicatiedatum: 28 januari 2022
Ontstoppingsbedrijven die honderden of soms zelfs duizenden euro’s rekenen voor het verhelpen van een verstopte afvoer of riool. Het is een grote ergernis onder consumenten en onder erkende ontstoppingsbedrijven. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) beboette vorig een slotenmaker die ook te veel geld voor zijn werkzaamheden vroeg. Gaan ze malafide ontstoppers ook aanpakken? Het is te zien Meldpunt.
Vooraf tekenen voor de kosten
Andries Dirkmaat uit Apeldoorn moet 754 euro betalen aan een rioolmonteur die niet meer dan een half uurtje werk had om zijn gootsteen te ontstoppen. Het grootste deel van de kosten komt van het gebruik van een trekveer waarvoor de ontstopper 72,40 euro per meter vraagt. In totaal gebruikt hij 6 meter (434,40 euro). Andries moest voorafgaand aan de klus tekenen voor de kosten en achteraf direct pinnen. Daarna probeert hij telefonisch te klagen bij het bedrijf, maar komt niet meer met hen in contact.
Ongebruikelijk kosten
Henk en Anneke Fledderus uit Wolvega moeten 1.965 euro betalen voor ontstopping van hun wc. Opvallend zijn de kosten voor het gebruik van de hogedrukspuit: 1.573 euro. Voor het gebruik van apparatuur en gereedschap worden veel te hoge bedragen gerekend. Als het echtpaar vooraf de prijs had geweten, waren ze nooit met het ontstoppingsbedrijf in zee gegaan.
Niet-erkende ontstoppingsbedrijven
Branchevereniging Techniek Nederland heeft last van niet-erkende ontstoppingsbedrijven die bij Google bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) beboette vorig jaar een slotenmaker die daarnaast ook nog veel te dure ontstoppingswerkzaamheden verrichtte. Gaan ze dit vaker doen? Elles de Bruin spreekt hierover door met directeur consumenten van ACM Edwin van Houten en met de voorzitter van Techniek Nederland Doekle Terpstra.
Verlopen reisvouchers
Verder in Meldpunt: wat te doen met reisvouchers die na 2 jaar verlopen? Vanaf maart 2020, vlak na het uitbreken van de coronapandemie, konden vakanties niet doorgaan en werden vouchers als een soort tegoedbon uitgedeeld. Maart dit jaar verlopen de eerste duizenden vouchers die nog niet in contant geld of een andere vlucht/vakantie zijn ingewisseld. Leonie van Aerde (82) zag in maart 2020 haar familiebezoek in Australië door corona in het water vallen. De ticketkosten van zo’n 6000 euro van Singapore Airlines heeft ze nog niet terug. Om te voorkomen dat haar voucher verloopt, moet mevrouw Van Aerde middels een dagvaarding haar claim veilig stellen.
MAX Ombudsman Jeanine Janssen licht toe waar bezitters van aflopende vouchers vooral op moeten letten.
Het programma Meldpunt is te zien op vrijdag 28 januari 2022 om 19.50 uur bij MAX op NPO 2.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Vandaag ben ik ook 1 van de dupe geweest van een ontstoppingsbedrijf “Rs schoonmaakservice in almere” . Ik moet een bedrag van 1261,55 betalen van een verstopte WC. Toen ik belde en vroeg naar het tarief zei hij tegen mij dat de voorrijkosten 35 euro is en dat de monteur een offerte daar maakte. Toen hij er was met een witte bus zonder logo, vroeg ik aan hem wat de prijs is, hij zei het is erg verstopt, hij moet de veer gebruiken , hij schatte 300 tot 600 euro. Aan het eind toen hij klaar was (binnen 3 kwartier), zei hij, ik dacht dat het 5 meter was, maar had 20 meter gebruikt. Het tarief is 60 euro (excl. btw) per meter kabel. Na wat discussie, okey , Ik maak er 14 meter van, wat meer kan ik niet doen. Na lezen van reviews beslis ik dat ik niet de enige die is opgelicht . Ze opperen onder verschillende namen en onder verschillende nummers.