Naar cookieinstellingen
vakantie

MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord op veelgestelde vakantievragen

Ondanks het reisverbod van het kabinet tot maart en de verlenging van de lockdown, denken velen toch al na over een zomervakantie. Januari is immers bij uitstek de maand om een reis uit te zoeken. Maar is het wel verstandig om nu al te boeken? MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoorden op een aantal veelgestelde vragen.

Een tijdje geleden wordt in de media al gesuggereerd dat er een run is op vakantiereizen. Klopt dat wel?

“Nee, dat lijkt niet te kloppen. De ANVR (de brancheorganisatie voor reisorganisatie, red.) zegt dat er geen stijging in de boekingen is. Wel lijkt er meer surfgedrag te bestaan. Mensen lijken zich dus wel te oriënteren op een eventuele vakantie, maar veel geboekt wordt er nog niet. Mensen lijken af te wachten.”

Is het verstandig om een zomervakantie te boeken, zolang corona niet onder controle is?

“We zijn net begonnen met vaccineren. Dat biedt hoop. Veel mensen willen graag weer op vakantie en de reisorganisaties willen natuurlijk ook graag reizen verkopen. Het is allemaal begrijpelijk na zo’n lange periode met alle beperkingen, maar erg verstandig is het misschien nog niet. Mensen zijn hier natuurlijk vrij in, maar er zijn wel (gezondheids)risico’s aan verbonden. Bovendien heeft de premier gisteren nogmaals aangegeven dat het dringend wordt afgeraden om op reis te gaan of te boeken”

Stel, iemand boekt morgen wel een vakantie en deze kan toch niet doorgaan. Krijgt deze persoon dan een voucher aangeboden, zoals veel reizigers in 2020?

“Als je vanaf januari 2021 een nieuwe reis boekt, dan krijg je geen voucher meer. Sterker nog, als je die wel aangeboden krijgt moet je die weigeren, want dit is per definitie een ongedekte voucher. De nieuwe reisovereenkomst is wél gedekt als je bij een SGR (garantiefond voor reisbranche, red.) aangesloten bedrijf boekt. Dus als je reisorganisatie failliet gaat terwijl je hier geboekt hebt, dan krijg je alsnog je geld. Als deze reis wordt geannuleerd door de reisorganisatie, dan bestaat deze overeenkomst juridisch gezien niet meer. Vakantiegangers zouden dan binnen 2 weken hun geld terug moeten krijgen. Wie het geld niet terugkrijgt binnen deze termijn kan het geld alsnog kwijtraken als het bedrijf failliet gaat. Om dat te voorkomen is het verstandig om de reis meteen om te boeken als blijkt dat deze niet door kan gaan. Zo’n boeking zelf valt gewoon onder de dekking. Eigenlijk is akkoord gaan met een annulering van de reis dus geen goed idee meer, want de voucher die men voorheen kreeg in zo’n geval, bestaat dus niet meer en het kan dus zijn dat iemand bij annulering zonder omboeking de reissom kwijtraakt.”

Er zijn ook mensen die nog wachten op hun voucher van hun reis die eind 2020 is geannuleerd. Wat kunnen zij verwachten?

“Eigenlijk hadden die mensen al een voucher moeten hebben. Als dit niet zo is moeten zij aan de bel trekken. Over reizen die uitgevoerd hadden moeten worden in 2020 mag tot 31 maart 2021 een voucher wordt uitgegeven. Dat geldt ook voor reizen die in 2020 zijn geboekt en uitgevoerd zouden worden tot 30 april 2021. Als een aanstaande vakantie wordt geannuleerd kan het dus zijn dat mensen alsnog een voucher aangeboden krijgen. Deze vouchers zijn wel gedekt, want het gaat om reizen die geboekt zijn in 2020.”

Er zijn ook veel mensen die hun vouchers willen inruilen voor geld. Sommigen wachten nog steeds op hun geld. Krijgen zij dit nog terug?

“De overheid heeft de toezegging gedaan dat er een lening beschikbaar komt voor 400 miljoen euro voor reisorganisaties ten behoeve van de consument. De SGR voert dit uit. Feitelijk houdt dit in, dat als alles goed gaat, reisorganisatie vanaf eind januari 2021 hier een beroep op kunnen doen. Met die lening kunnen zij hun klanten dan de voucherbedragen terugbetalen.”

Wanneer kunnen mensen die gebruik maken van deze regeling hun geld terugverwachten?

“Het gaat allemaal op volgorde. De mensen met een voucher die is uitgegeven in maart 2020 zijn als eerste aan de beurt. Zij moeten hun geld uiterlijk 12 maanden min 1 dag na de uitgiftedatum van de voucher op hun rekening hebben staan. Mensen die bijvoorbeeld in juni 2020 een voucher hebben gehad moeten dus nog even geduld hebben. Het is een enorme operatie waar de SGR een hele kluif aan heeft.”

Wat als mensen hun geld via deze weg niet op tijd terug krijgen?

“De ANVR roept haar organisaties op om zich er echt aan te houden. Als dit niet gebeurt kan de consument melding maken bij de SGR en die moeten dan weer stappen ondernemen, wat natuurlijk vertragend werkt. Daarnaast is het ook niet handig als consumenten voordat de datum op de voucher verloopt de SGR gaat benaderen. Ook dat levert vertraging op.”

Op 13 januari 2021 is Jeanine Janssen te gast bij Tijd voor MAX om meer te vertellen over dit onderwerp. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag rond 17.10 uur op NPO 1. 

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.