Naar cookieinstellingen
ombudsman

MAX Ombudsman: al 5 jaar een steuntje in de rug

MAX Ombudsman bestaat 5 jaar! Ter ere van dit jubileum spreken wij MAX Ombudsmannen Jeanine Janssen en Rogier de Haan over hun successen, meest bijzondere telefoontjes en de onderwerpen waarover zij het vaakst gebeld worden.

Het begin

Op 2 april 2013 om 10.00 uur gaan de telefoonlijnen van MAX Ombudsman voor het eerst open. De eerste beller is Christine Brandt uit Groesbeek, over een pensioenkwestie. De ombudsmannen verwijzen haar door naar het Juridisch Loket. “Want wij deden officieel nog helemaal geen pensioenen”, vertelt ombudsman Janssen. “We kwamen hier binnen met kennis over allerlei andere zaken, maar van pensioenen hadden we geen kaas gegeten.” Rogier is zich later gaan ontwikkelen tot ‘de pensioenman’, zoals zij hem noemt. Inmiddels beantwoordt hij de meeste pensioenvragen gewoon zelf.

Populairste thema

Aan het einde van hun eerste jaar hebben ruim 3000 mensen de MAX Ombudsman weten te vinden. Aan het eind van 2017 staat de teller al op meer dan 5000 telefoontjes. “Die gaan het vaakst over consumentenrecht en pensioenen. Die 2 onderwerpen gaan volledig gelijk op”, aldus De Haan.

De blauwe enveloppe

Het onderwerp waarover het vaakst is gebeld in de afgelopen 5 jaar, is het dreigende einde van de blauwe belastingenvelop. De Haan: “Het begint allemaal met een artikeltje in MAX Magazine over dat de overheid iedereen aan de computer wil en alleen nog met de burgers wil communiceren via de DigID. Daar werden toen heel veel mensen boos over. De telefoon stond hier zeker 1 maand lang roodgloeiend.” Naar aanleiding van dit artikel begint de MAX Ombudsman een petitie voor het behoud van de blauwe envelop. Met succes, want deze bestaat nog steeds.

Groot succes

De kwestie rondom de blauwe envelop stamt uit 2016, maar in 2014 komt de ombudsman al een andere grote zaak op het spoor. Het draait allemaal om een regeling rondom een AOW-extraatje. Rogier de Haan legt uit wat er destijds precies aan de hand is: “Mensen die niet zoveel ander inkomen hadden, konden in 2013 en 2014 nog een extraatje krijgen bovenop hun AOW, mits hun partner nog geen AOW had. Tegelijk gingen de pensioenfondsen over tot het afkopen van kleine pensioentjes. Deze werden in sommige gevallen volledig werden ingepikt door de overheid en verrekend met de toeslag bovenop de AOW. Daardoor werd het inkomen van veel mensen plotseling hoger en moesten zij opeens hun huurtoeslag en zorgtoeslag terugbetalen. Van hun hele pensioenextraatje bleef dus niets over.”

Geld terug

Over de zaak wordt geprocedeerd en velen krijgen hun extraatje terug. ”Maar wij werden gebeld door de mensen die niet hadden geprocedeerd en die dus geen geld terugkregen”, legt De Haan uit. “Daar zijn we toen keer op keer op teruggekomen en uiteindelijk werd ik gebeld door het ministerie van Sociale Zaken met de vraag of ik die avond bij de verantwoordelijke staatssecretaris (Jetta Klijnsma, red.) wilde langskomen, want we moeten het hier over hebben.” Een heugelijk moment. “Toen hoorde je het hier jubelen, hoor!”, herinnert Janssen zich. De Haan is in gesprek gegaan met de staatssecretaris en kort daarna heeft het kabinet besloten om alle mensen die eerder honderden euro’s hadden moeten inleveren, het allemaal weer terug kregen. In totaal gaat het om 3 miljoen euro.

Succes in het consumentenrecht

“Op Rogiers terrein is veel geld te halen, maar op mijn terrein veel minder”, legt Janssen uit zodra De Haan klaar is met zijn verhaal. Met ‘mijn terrein’ doelt Janssen onder meer op het consumentenrecht. Hoewel zij er vaak niet voor kan zorgen dat mensen veel geld terugkrijgen, is haar bemiddeling vaak ook zeer succesvol. Bijvoorbeeld in het geval van de elektrische fietsen van het merk Stella, een zaak die Janssen een aantal jaar geleden heeft behandeld. “Die fietsen zijn ontzettend populair, maar ook erg duur. Zo’n 2000 euro per stuk. Ze worden verkocht vanuit een busje dat voor komt rijden bij de geïnteresseerden. De verkopers showen de fiets dan en laten de koper meteen de koopovereenkomst tekenen, zodat zij er niet meer vanaf kunnen. Dat klopt niet, want er is een wet die zegt dat consumenten minstens 2 weken bedenktijd hebben, voor het geval zij spijt krijgen.” Inmiddels is dit door toedoen van Janssen gewijzigd en krijgen klanten van Stella wél bedenktijd.

Bijzonder telefoontje

Naast telefoontjes over serieuze onderwerpen die zelfs landelijke media-aandacht krijgen, worden de ombudsmannen soms ook gebeld met ongewone verzoeken. “Ja, die krijgen zeker”, zeggen zij in koor. “Laatst werden we gebeld door een mevrouw die wilde dat wij haar zouden helpen met het terugvinden van haar kleinkinderen, want zij had geen contact meer met haar kinderen en dus ook niet met haar kleinkinderen. Normaal bemiddelen wij niet tussen burgers, maar omdat wij mensen graag helpen, zijn wij toch op zoek gegaan naar een openbaar telefoonnummer van 1 van haar familieleden. Toen kwamen we uit bij dat van haar kleinzoon. Wij hebben hem toen gevraagd of hij openstond voor contact. Dat stond hij en dus gaven we zijn nummer aan de vrouw die ons belde. Later werd ik teruggebeld door de vrouw en vertelde ze enthousiast dat ze weer contact had met haar familie en dat er zelfs een heuse reünie gepland stond”, aldus Rogier.

Steuntje in de rug

Dit, en vele andere voorbeelden geven aan dat MAX Ombudsman meer is dan alleen een baken van kennis. “Eenzaamheid is een groot probleem in Nederland en veel mensen hebben niemand die zij even kunnen bellen voor advies of een steuntje in de rug. Dus dan bellen zij ons en zijn wij voor hen dat steuntje in de rug”, besluit Jeanine Janssen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (5)

    Wout Aartsen says:

    Beste Jeanine en Rogier,
    Van harte gefeliciteerd met jullie jubileum. Jullie doen, samen met de vrijwilligers, veel goeds voor de (oudere) medemens. Geheel in de geest van Omroep Max. Fijn dat Jan Slagter daarvoor ruimte en faciliteiten beschikbaar stelt.
    Op naar het volgende lustrum.

    Wout Aartsen
    Zoetermeer

    Olanda says:

    Van harte gefeliciteerd met jullie jubileum.
    Ook ik heb jullie al eens gebeld en werd een stuk wijzer nog mijn dank daarvoor.
    Blijf zo doorgaan het is brood en brood nodig.
    met dank

    Jan 57 says:

    Gefeliciteerd met jullie jubileum. hop naar de 10 jaar, tot nu toe nog geen gebruik hoeven maken van jullie diensten, hoop dat het zo blijft.

    Elly Tammer says:

    Rogier en Jeanine,

    Van harte gefeliciteerd met jullie jubileum. Helaas heb ik al verschillende keren gebruik gemaakt van jullie service maar altijd wist je het rond te krijgen, een vergoeding te krijgen of een flinke korting op de abonnementsduur.
    Rogier bedankt.

    siebren39 says:

    Beste Jeanine,
    Met enige regelmaat vinden wij onze vakantiebestemming op Terschelling. In het dorp West Terschelling huren wij een appartement. Zo ook dit jaar 10 – 24 september t.b.v. € 1118,70.
    Mijn vraag betreft de verlangde betalingstermijnen. Bij inschrijving (in casus: eind februari) vraagt men 50% en twee maanden voor aanvang vakantie de overige 50%. Een aanbetaling van maximaal 20% en een maand van tevoren de resterende 80% acht ik redelijk en is tamelijk gangbaar. Reeds de verhuurder hierover enkele keren aangesproken, maar deze volhardt erin. Bestaat hierover een richtlijn/gedragscode?
    Vr.gr. Siebren.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.