‘Levensduur van apparaten moet weer net zo worden als vroeger’
Publicatiedatum: 9 juli 2017
Een mobiele telefoon die er na 1 jaar plotseling mee ophoudt of een broodrooster die het na 20 keer roosteren opeens wel welletjes vindt: het overkomt consumenten steeds vaker. Dit heeft alles te maken met de afgenomen levensduur van veel apparaten. Schandalig, vindt het Europese Parlement. Daarom eist zij dat fabrikanten producten weer duurzamer maken.
Levensduur gereduceerd
Industrieel ontwerper en onderzoeker Marcel den Hollander van het TU Delft is het hier helemaal mee eens. Hij vertelt aan RTL Z dat vooral de gebruiksduur van kleinere elektronische apparaten een stuk korter is dan voorheen. “Daarvan is de levensduur tussen 2000 en 2005 met zo’n 20 procent afgenomen.” Een voorbeeld: een goede koptelefoon gaat in het jaar 2000 nog bijna 10 jaar mee. Inmiddels is dit gereduceerd tot 8 jaar.
Consument zelf schuldig
Waarom dit is gebeurd? Volgens Den Hollander komt dit omdat de fabrikant erbij gebaat is om zoveel mogelijk producten binnen een bepaalde periode te verkopen. Daarnaast is ook de consument zelf reden voor de verminderde levensduur. Zij willen graag het nieuwste van het nieuwste hebben en danken oude producten af voordat deze ook echt ‘op’ zijn. Daardoor worden er minder apparaten geproduceerd met een lange levensduur.
Vroeger
Deze vlieger gaat trouwens niet op voor elk product. Wasmachines van bepaalde merken gaan bijvoorbeeld nog steeds meer dan 20 jaar mee.
Apparaten die zo lang meegaan zijn voorheen niet ongewoon. In het verleden is bijna ieder elektrisch apparaat erop gebouwd om het een leven lang te doen. Ze zijn eenvoudig open te maken en te repareren. Ook zit er vaak een lange garantie op het apparaat. Inmiddels is het tij wat dat betreft volledig gekeerd. Meestal krijgt de consument niet langer dan een paar jaar garantie en ook het repareren gaat steeds lastiger.
In 2015 besteedt het AVROTROS-programma Radar aandacht aan de korte gebruiksduur van moderne apparatuur. In die uitzending vertelt Martine Postma van Stichting Repair Café Nederland dat apparaten nu vaak ontoegankelijk zijn voor reparatie: “Tegenwoordig is de behuizing van de apparaten vaak dichtgeplakt of gesmolten. Daar kom je met een normaal stuk gereedschap niet zo makkelijk bij. Of het is met een specifieke schroef waar niemand een schroevendraaier voor heeft. Dat geeft wel aan dat het vanuit de fabrikant niet de bedoeling is dat je dat als consument zelf gaat repareren.”
Collectief repareren
Stichting Repair Café Nederland, waar Postma werkzaam voor is, waagt zich toch aan de reparatie van nieuwe apparaten. De stichting heeft over de hele wereld vestigingen waar mensen hun kapotte spullen naartoe kunnen brengen. Er is gereedschap aanwezig en er staan vrijwilligers klaar om te helpen. Inmiddels zijn er in Nederland 727 vestigingen. Benieuwd hoe het eraan toe gaat in een repair café? Bekijk dan het onderstaande filmpje.
Het is nog niet bekend welke actie het Europees Parlement gaat ondernemen om bedrijven ertoe aan te zetten duurzamer te produceren.
Koopt u graag de nieuwste elektrische apparaten?
(Bron: RTL Z, Radar)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Vroeger deden bedrijven hun best om een goed product te maken. de drijfveer was, om méér kwaliteit te bieden als de concurrent. De trots van een bedrijf was, KWALITEIT BIEDEN. … Tegenwoordig is het de kunst om méér WINST TE MAKEN om de aandeelhouders gelukkig te maken. Ten koste van de kwaliteit. De werkwijze is meer reclame maken als de concurrent. Reclame gevuld met loze argumenten en loze beloften, zelfs leugens. Op televisie wordt meer tijd gevuld met reclame uitingen als met fatsoenlijke TV programma’s. En de ene reclame liegt al harder als de andere. … Het mag allemaal. IPhone biedt, na een jaar, haar klanten een update en als je die binnenhaalt, gaat die update je telefoon traag maken zodat je na nog een jaar en nieuwe moet kopen. De dagelijkse “goeden doelen” reclames, er gaat niet één euro naar de arme zwartjes. En dan de reclames voor producten die we helemaal niet nodig hebben, waarin we een behoefte aangepraat worden. Neem Gilette scheermesjes, die zou je elke week moeten vervangen, terwijl je makkelijk 2 maanden met hetzelfde mesje kunt doen. Een keukenmachine, die vroeger een mensenleven meeging, is nu voorzien van zéér slechte lagers, zodat deze het na een jaar begeeft. Banken, waren vroeger de zekerheid zelf, … bedriegen nu hun klanten. Internet providers die liegen over de laadsnelheid van hun internet. Niemand die dat controleert en corrigeert. Dat internet signaal wordt verstuurd via een kabel van KPN en Ziggo. Op veel plaatsen in Nederland is dat kabelnetwerk totaal versleten en verrot, waardoor er geen of nauwelijks internet doorkomt. Niemand die ingrijpt. Iedereen die energie afneemt of TV signaal afneemt, betaald aan die kabel, maar onderhoud wordt niet gepleegd. … De consument is vogelvrij verklaard en iedere ondernemer mag de consument bestelen en beliegen. En klagen helpt niet, de klachtenprocedure is door de jaren heen, elk jaar meer ontoegankelijk gemaakt. Vroeger werd een slecht mens uitgescholden voor een beest, tegenwoordig wordt een slecht beest uitgescholden voor een mens. … Zou dit liegen en bedriegen, bedoelt worden met het einde der tijden? … Zou dit dan bedoeld worden met de vernietiging van de mensheid? …
Op televisie wordt meer tijd gevuld met reclame uitingen dan met fatsoenlijke TV programma’s. En de ene reclame liegt al harder als de andere. … Het mag allemaal. daar zorgt de politiek wel voor, De politiek laat eerst alles uit de hand lopen en onder druk van de publieke opinie is men bereid om er naar te kijken om er eventueel iets aan te doen, De maatschappij is zo ingericht dat de grote bedrijven steeds meer financieel moeten presteren om de grootte beleggers in de watten te kunnen leggen, Ik verwacht van de CONSUMENTENBOND ook het een en ander maar tot op heden merk je daar niets van die zullen niet durven om voor de consument op te komen even als de FNV en CNV die het grootte geld eenmaal hebben omarmt
DIT IS ONDERMEER ‘N REACTIE OP oosterwijck HIER ONDER.
Natuurlijk zouden veel zaken weer op z’n vroegers moeten. Dat allerlei producten door handel en winstdrang zijn verworden tot prullen en fastfood is een feit. De gewone man en vrouw die als klant koning en koningin waren bestaan niet meer. Alles en iedereen verworden tot wat het is als gevolg van hebberigheid. Het is ter ziele, dat schijnbaar prachtige verleden. Alles voor de handel. Dus ook het verzieken van alles. Die mobiele telefoon zal wel stuk moéten. De nieuwe generatie ligt al in de schappen en die moeten immers verkocht. De deugdelijkheid van alles wat we kopen en gebruiken is verdwenen. Als het iets oplevert wanneer we de kwaliteit minder belangrijk maken dan doen we dat. Je zou denken, goedkoop is duurkoop. Liever wat meer uitgeven waardoor je iets “deugdelijks” overhoudt. Maar ook daarin zijn de regels veranderd. Ooit deugdelijke merken zijn hun oorspronkelijke klasse kwijt door verhandeling. Grote europese merken waarin door consumenten nog enig vertrouwen wordt gesteld laten hun producten maken door kinderhandjes in hele verre, arme landen. Kwaliteit van producten of het leven in het algemeen? Vertrokken! Terugverandering of ongedaanmaking? Gaat niet gebeuren. Morgen niet en overmorgen evenmin. Dat we in onze welvaartstaat al decennia met handelsbelangen vervuilde politiek bedrijven gaat gewoon door. En met zo’n businessman als leider van een van de machtigste landen ter wereld ben ik benieuwd welke grenzen nog meer zullen worden overschreden. Niet alleen door hem. Het zijn de machtige bedrijven die dat bepalen. Even kijken, kwaliteit van dingen uitgehold? Dan zal nu wel de algehele kwaliteit van leven aan de beurt zijn. Niet alleen die van de arme landen en volken, maar ook eens die van de “rijke”….