Naar cookieinstellingen
apparaten

‘Levensduur van apparaten moet weer net zo worden als vroeger’

Een mobiele telefoon die er na 1 jaar plotseling mee ophoudt of een broodrooster die het na 20 keer roosteren opeens wel welletjes vindt: het overkomt consumenten steeds vaker. Dit heeft alles te maken met de afgenomen levensduur van veel apparaten. Schandalig, vindt het Europese Parlement. Daarom eist zij dat fabrikanten producten weer duurzamer maken.

Levensduur gereduceerd

Industrieel ontwerper en onderzoeker Marcel den Hollander van het TU Delft is het hier helemaal mee eens. Hij vertelt aan RTL Z dat vooral de gebruiksduur van kleinere elektronische apparaten een stuk korter is dan voorheen. “Daarvan is de levensduur tussen 2000 en 2005 met zo’n 20 procent afgenomen.” Een voorbeeld: een goede koptelefoon gaat in het jaar 2000 nog bijna 10 jaar mee. Inmiddels is dit gereduceerd tot 8 jaar.

Consument zelf schuldig

Waarom dit is gebeurd? Volgens Den Hollander komt dit omdat de fabrikant erbij gebaat is om zoveel mogelijk producten binnen een bepaalde periode te verkopen. Daarnaast is ook de consument zelf reden voor de verminderde levensduur. Zij willen graag het nieuwste van het nieuwste hebben en danken oude producten af voordat deze ook echt ‘op’ zijn. Daardoor worden er minder apparaten geproduceerd met een lange levensduur.

Vroeger

Deze vlieger gaat trouwens niet op voor elk product. Wasmachines van bepaalde merken gaan bijvoorbeeld nog steeds meer dan 20 jaar mee.

Apparaten die zo lang meegaan zijn voorheen niet ongewoon. In het verleden is bijna ieder elektrisch apparaat erop gebouwd om het een leven lang te doen. Ze zijn eenvoudig open te maken en te repareren. Ook zit er vaak een lange garantie op het apparaat. Inmiddels is het tij wat dat betreft volledig gekeerd. Meestal krijgt de consument niet langer dan een paar jaar garantie en ook het repareren gaat steeds lastiger.

In 2015 besteedt het AVROTROS-programma Radar aandacht aan de korte gebruiksduur van moderne apparatuur. In die uitzending vertelt Martine Postma van Stichting Repair Café Nederland dat apparaten nu vaak ontoegankelijk zijn voor reparatie: “Tegenwoordig is de behuizing van de apparaten vaak dichtgeplakt of gesmolten. Daar kom je met een normaal stuk gereedschap niet zo makkelijk bij. Of het is met een specifieke schroef waar niemand een schroevendraaier voor heeft. Dat geeft wel aan dat het vanuit de fabrikant niet de bedoeling is dat je dat als consument zelf gaat repareren.”

Collectief repareren

Stichting Repair Café Nederland, waar Postma werkzaam voor is, waagt zich toch aan de reparatie van nieuwe apparaten. De stichting heeft over de hele wereld vestigingen waar mensen hun kapotte spullen naartoe kunnen brengen. Er is gereedschap aanwezig en er staan vrijwilligers klaar om te helpen. Inmiddels zijn er in Nederland 727 vestigingen. Benieuwd hoe het eraan toe gaat in een repair café? Bekijk dan het onderstaande filmpje.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Het is nog niet bekend welke actie het Europees Parlement gaat ondernemen om bedrijven ertoe aan te zetten duurzamer te produceren.

Koopt u graag de nieuwste elektrische apparaten?

(Bron: RTL Z, Radar)

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    Vroeger deden bedrijven hun best om een goed product te maken. de drijfveer was, om méér kwaliteit te bieden als de concurrent. De trots van een bedrijf was, KWALITEIT BIEDEN. … Tegenwoordig is het de kunst om méér WINST TE MAKEN om de aandeelhouders gelukkig te maken. Ten koste van de kwaliteit. De werkwijze is meer reclame maken als de concurrent. Reclame gevuld met loze argumenten en loze beloften, zelfs leugens. Op televisie wordt meer tijd gevuld met reclame uitingen als met fatsoenlijke TV programma’s. En de ene reclame liegt al harder als de andere. … Het mag allemaal. IPhone biedt, na een jaar, haar klanten een update en als je die binnenhaalt, gaat die update je telefoon traag maken zodat je na nog een jaar en nieuwe moet kopen. De dagelijkse “goeden doelen” reclames, er gaat niet één euro naar de arme zwartjes. En dan de reclames voor producten die we helemaal niet nodig hebben, waarin we een behoefte aangepraat worden. Neem Gilette scheermesjes, die zou je elke week moeten vervangen, terwijl je makkelijk 2 maanden met hetzelfde mesje kunt doen. Een keukenmachine, die vroeger een mensenleven meeging, is nu voorzien van zéér slechte lagers, zodat deze het na een jaar begeeft. Banken, waren vroeger de zekerheid zelf, … bedriegen nu hun klanten. Internet providers die liegen over de laadsnelheid van hun internet. Niemand die dat controleert en corrigeert. Dat internet signaal wordt verstuurd via een kabel van KPN en Ziggo. Op veel plaatsen in Nederland is dat kabelnetwerk totaal versleten en verrot, waardoor er geen of nauwelijks internet doorkomt. Niemand die ingrijpt. Iedereen die energie afneemt of TV signaal afneemt, betaald aan die kabel, maar onderhoud wordt niet gepleegd. … De consument is vogelvrij verklaard en iedere ondernemer mag de consument bestelen en beliegen. En klagen helpt niet, de klachtenprocedure is door de jaren heen, elk jaar meer ontoegankelijk gemaakt. Vroeger werd een slecht mens uitgescholden voor een beest, tegenwoordig wordt een slecht beest uitgescholden voor een mens. … Zou dit liegen en bedriegen, bedoelt worden met het einde der tijden? … Zou dit dan bedoeld worden met de vernietiging van de mensheid? …

    CPMK says:

    Op televisie wordt meer tijd gevuld met reclame uitingen dan met fatsoenlijke TV programma’s. En de ene reclame liegt al harder als de andere. … Het mag allemaal. daar zorgt de politiek wel voor, De politiek laat eerst alles uit de hand lopen en onder druk van de publieke opinie is men bereid om er naar te kijken om er eventueel iets aan te doen, De maatschappij is zo ingericht dat de grote bedrijven steeds meer financieel moeten presteren om de grootte beleggers in de watten te kunnen leggen, Ik verwacht van de CONSUMENTENBOND ook het een en ander maar tot op heden merk je daar niets van die zullen niet durven om voor de consument op te komen even als de FNV en CNV die het grootte geld eenmaal hebben omarmt
    DIT IS ONDERMEER ‘N REACTIE OP oosterwijck HIER ONDER.

    Hanneman says:

    Natuurlijk zouden veel zaken weer op z’n vroegers moeten. Dat allerlei producten door handel en winstdrang zijn verworden tot prullen en fastfood is een feit. De gewone man en vrouw die als klant koning en koningin waren bestaan niet meer. Alles en iedereen verworden tot wat het is als gevolg van hebberigheid. Het is ter ziele, dat schijnbaar prachtige verleden. Alles voor de handel. Dus ook het verzieken van alles. Die mobiele telefoon zal wel stuk moéten. De nieuwe generatie ligt al in de schappen en die moeten immers verkocht. De deugdelijkheid van alles wat we kopen en gebruiken is verdwenen. Als het iets oplevert wanneer we de kwaliteit minder belangrijk maken dan doen we dat. Je zou denken, goedkoop is duurkoop. Liever wat meer uitgeven waardoor je iets “deugdelijks” overhoudt. Maar ook daarin zijn de regels veranderd. Ooit deugdelijke merken zijn hun oorspronkelijke klasse kwijt door verhandeling. Grote europese merken waarin door consumenten nog enig vertrouwen wordt gesteld laten hun producten maken door kinderhandjes in hele verre, arme landen. Kwaliteit van producten of het leven in het algemeen? Vertrokken! Terugverandering of ongedaanmaking? Gaat niet gebeuren. Morgen niet en overmorgen evenmin. Dat we in onze welvaartstaat al decennia met handelsbelangen vervuilde politiek bedrijven gaat gewoon door. En met zo’n businessman als leider van een van de machtigste landen ter wereld ben ik benieuwd welke grenzen nog meer zullen worden overschreden. Niet alleen door hem. Het zijn de machtige bedrijven die dat bepalen. Even kijken, kwaliteit van dingen uitgehold? Dan zal nu wel de algehele kwaliteit van leven aan de beurt zijn. Niet alleen die van de arme landen en volken, maar ook eens die van de “rijke”….

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.