Levensduur accu’s van e-bikes onder de loep
Publicatiedatum: 20 februari 2017
E-bikes blijven in populariteit toenemen, maar een grote ergernis is de korte levensduur van de accu en dan vooral de hoge kosten die met de vervanging gemoeid zijn. Er zijn wel wat trucs om de levensduur van de accu te verlengen en de ANWB onderzoekt daarnaast of oude accu’s nieuw leven ingeblazen kan worden.
Elk merk heeft zijn eigen vorm
Een gemiddelde elektrische fiets kost 1.800 euro, bijna 2 keer zo veel als een normale fiets. En dan is het na 3 tot 5 jaar al weer tijd voor een nieuwe accu, die zomaar 500 euro kan kosten. Volgens de Fietsersbond houden maar weinig mensen rekening met die extra kosten als ze een e-bike kopen. “Als na 5 jaar je accu is versleten, ben je gedwongen er 1 te kopen bij dezelfde leverancier, want elk merk heeft zijn eigen vorm. Dat is ook een manier om extra winst te maken”, zegt Kees Bakker, e-bikespecialist bij de Fietsersbond.
Behandel de accu goed
Volgens Hans de Looij, fietsexpert van de ANWB, ligt het iets genuanceerder. Volgens hem gaan de nieuwste accu’s wel tot 7 jaar mee, mits ze goed behandeld worden. “Sommige mensen zetten hun fiets ’s winters in een koude schuur en kijken er dan maandenlang niet naar om. Dat overleeft een accu niet. Hij komt in een soort slaapstand, waar hij niet altijd meer uit ontwaakt. De cyclus van laden en ontladen is van levensbelang voor een accu. Wij adviseren mensen daarom ook in de winter geregeld een stukje te fietsen.”
Verdienmodel
Toch kan de ANWB zich vinden in de kritiek van de Fietsersbond. “Op accu’s zit een leuke marge. De verkoop van accu’s is een verdienmodel voor de fabrikanten. Ook wij vinden een nieuwe accu hoog in prijs. Als een e-bike vijf jaar oud is, is de accu die erin zit al meer waard dan de elektrische fiets zelf. Dat is een vreemd gegeven,” zegt de Looij tegen de Volkskrant.
Chemisch proces
Huub Snellen, directeur van fietsfabrikant Accell Nederland, bekend van merken als Sparta, Batavus, Koga en Loekie reageert op de kritiek van de Fietsersbond. “In auto’s zit de accu onder de motorkap, maar bij een fiets is de batterij verwerkt in het frame. De accu is onderdeel van de vormgeving. Daarom zijn batterijen merkspecifiek. Iedere fabrikant maakt immers een andere fiets.” Snellen vergelijkt de accu van een elektrische fiets met de batterij van een telefoon, tandenborstel of boormachine. De batterij gaat in kwaliteit achteruit als hij vaker wordt gebruikt. “Een batterij werkt nu eenmaal op basis van een chemisch proces dat steeds minder krachtig wordt en niet eindeloos herhaald kan worden. Het lijkt alsof mensen dat bij fietsen minder snel accepteren dan bij een boormachine. Die gaat ook achteruit als hij vaak wordt gebruikt.”
250 euro besparen
De ANWB onderzoekt de mogelijkheden om de accu’s te laten reviseren, zodat fietseigenaren niet meteen een nieuwe batterij hoeven aan te schaffen. Voor de zomer wil de bond een lijst publiceren van betrouwbare bedrijven waar eigenaren van e-bikes terecht kunnen voor de revisie van hun batterij. De eigenaar van de elektrische fiets is zijn fabrieksgarantie misschien kwijt als hij zijn oude accu laat renoveren, maar is wel stukken goedkoper uit. Volgens De Looij kan revisie 250 euro besparen.
Zo houd u uw accu het langst goed:
- Laad een lege accu zo snel mogelijk weer op.
- Laad de accu binnenshuis op, dus bij kamertemperatuur. De capaciteit van de batterij neemt af bij lage temperaturen.
- Wie zijn fiets in de winter weinig gebruikt, kan de accu het best op kamertemperatuur bewaren in een droge omgeving.
- Een accu moet regelmatig ontladen en weer opladen om gezond te blijven. Veel laders doen dit automatisch. Het is daarom beter de accu in de lader te bewaren.
- Probeer in de winter regelmatig een stukje te fietsen. Berg de accu daarna nooit helemaal leeg op.
(Bron: ANP, de Volkskrant)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
L.S.
In 2007 (augustus) hebben wij twee e-bikes van Gazelle gekocht model Easy Glider. Wij hebben deze fietsen altijd tot volle tevredenheid gebruikt. In 2014 hebben wij twee reserve accu’s gekocht (tweehands accu’s), daar de originele accu’s minder gingen presteren. Vorig jaar wilden wij toch maar nieuwe accu’s kopen om meer zekerheid bij het rijden te hebben. Helaas zijn er geen nieuwe exemplaren meer te krijgen bij Gazelle. Uiteraard een uiterst merkwaardige gang van zaken om binnen tien jaar geen reserve onderdelen meer te hebben. In onze zoektocht naar een adres om onze accu’s dan maar te laten reviseren stuiten wij op twee eventuele problemen:
1. bij revisie bestaat de kans, dat de indicatie-lampjes het na deze revisie niet meer doen, gevolg is dan dat je tijdens het fietsen de toestand van de accu niet kent met de kans plotseling met een lege accu te staan.
2. het gevaar dat je na revisie je oude oplader niet meer terug krijgt, gevolg wij kunnen onze reserve accu dan ook niet meer opladen.
De vraag is dus, wat is wijsheid!!!!!!
In het algemeen kan wel gezegd worden, dat het feit dat de accu’s niet meer leverbaar zijn dit voor een merk als Gazelle een enorme afgang is en zij hun klanten op deze wijze wel in de kou laten staan, nadat je een dergelijke grote investering (totaal € 4.000,=) hebt gedaan.
Het zal duidelijk zijn, dat er iets aan de zaken moet worden gedaan.
Ik bezit een ANWB E-bike. Deze fiets is van mijn moeder geweest die hem gedurende 6 jaar heeft gebruikt tussen haar 83e levensjaar en 89e levensjaar. Nu heb ik de fiets, al weer één jaar in gebruik en merk dat de capaciteit van de accu gehalveerd is. … Dat houdt in dat ik de accu na een 15 km weer moet opladen. … Ik denk niet dat er nog een nieuwe accu te verkrijgen is (ik ben nog niet op jacht gegaan naar een nieuwe accu). Maar ik hoop dat er door veel klachten en opmerkingen door consumenten, een morele plicht komt, om accu’s te blijven leveren voor de al wat langer bestaande E-bikes.
Ik heb in 2007 een Sparta Ion gekocht, nu dus 13 jaar oud. Ik gebruik nog steeds dezelfde accu, al zal de capaciteit inderdaad wel wat achteruit gegaan zijn.
Ben er bijzonder over te spreken.
Overigens, de (ingebouwde) accu van deze fiets kan niet bij kamertemperatuur opgeladen of bewaard blijven. Noodgedwongen staat hij buiten, maar wel altijd aan de lader, zoals door Sparta voorgeschreven.