‘Kopen op afbetaling bij webwinkels moet veranderen’
Publicatiedatum: 12 september 2018
We kopen steeds vaker online. En als we iets kopen, gebeurt dit ook regelmatig op afbetaling. Maar van alle mensen die kopen op afbetaling, heeft 1 op de 3 een betalingsachterstand, zo blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). En dat is volgens minister Wopke Hoekstra van Financiën op zijn zachts gezegd zorgelijk.
Consumptief krediet
Ruim 54 procent van de Nederlanders heeft en consumptief kredietproduct. Hier valt ook de creditcard en een doorlopend krediet onder, maar ook betalen op afbetaling. De rentes die voor dit soort leningen worden gevraagd zijn enorm, waardoor mensen al snel in de financiële problemen kunnen komen. Online winkelen wordt steeds makkelijker gemaakt en het afsluiten van een afbetalingsregeling is ook gemakkelijke geregeld. Volgens minister Hoekstra moet het roer om en moeten dit soort leningen niet meer vanzelfsprekend worden. Want het zijn juist de mensen die financiële problemen hebben die veel stress ervaren waardoor ze vaak juist weer een impulsaankoop op afbetaling doen.
Geld lenen kost geld
Hoekstra wil dat webwinkels en postorderbedrijven zich terughoudender opstellen als het gaat om het verstrekken en aanbieden van leningen. Ze moeten klanten niet meer stimuleren te kiezen voor een hoger leenbedrag of een langere looptijd. Daarnaast moet op de site duidelijk vermeld worden dat er bij kopen op afbetaling sprake is van een lening. De huidige slogan Let op! Geld lenen kost geld volstaat nu blijkbaar niet. Consumenten dienen in de toekomst op een andere manier gewaarschuwd te worden voor dit soort leningen.
Wat minister Hoekstra betreft moet het aantal betalingsachterstanden in deze markt hoe dan ook naar beneden. Hoekstra waarschuwt als de sector zelf niet ingrijpt dan zal het kabinet maatregelen onderzoeken.
(Bron: ANP/Telegraaf)