Kledingzaken hebben last van vergrijzing
Publicatiedatum: 28 juni 2016
Kledingwinkels hebben na de economische crisis en de concurrentie van webwinkels een nieuwe uitdaging waar ze mee om moeten gaan: de vergrijzing. Dit blijkt uit sectoronderzoek van de ING.
Minder uitgaven
Ouderen maken een steeds groter deel uit van de Nederlandse bevolking, maar ze geven gemiddeld minder uit aan kleding en schoenen dan de jongere generaties. Het aantal ouderen neemt alleen maar toe. Volgens de verwachtingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek is in 2020 zo’n 20 procent van de bevolking ouder dan 65. In 2030 ligt dat aantal zelfs op een kwart. Nu is het aandeel ouderen nog 18 procent.
Hippe mode
Volgens ING moeten winkels moeten er alles aan doen om de uitgaven van ouderen op te krikken. “Dat is niet onmogelijk. Kansen ontstaan door specifiek in te spelen op hun wensen. Buiten de klassieke kledingstijlen moet er ook ruimte zijn voor hippere mode, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering”, aldus sector specialist Dirk Mulder van de ING.
Uitgebreide service
Winkels kunnen behalve hun assortiment aanpassen, ook de winkels zelf veranderen om ouderen meer aan te spreken. Andere verlichting, andere (rustigere) muziek, duidelijkere labels, ruimere paskamers, ouder personeel en meer zitjes om te rusten kunnen het verschil voor de winkelende oudere maken. Ook uitgebreidere service, zoals bijvoorbeeld een ophaaldienst voor retourzendingen wordt door veel ouderen gewaardeerd.
Dupe van de crisis
Kledingwinkels hebben de afgelopen jaren veel last gehad van de economische crisis en de opkomst van het online winkelen. Aan het einde van 2015 lag de omzet van schoenen- en kledingwinkels ruim 16 procent lager dan in topjaar 2007. Grote winkelketens als Aktiesport, Perry Sport, Miss Etam, Dolcis, Scapino en Manfield gingen failliet.
(Bron: ANP)