Naar cookieinstellingen
Albert Heijn en Jumbo versoepelen maatregelen

Jumbo en Albert Heijn versoepelen maatregelen en papieren koopzegels verdwijnen

Een bezoek aan de supermarkt is in coronatijd anders dan anders. Neem alleen al het verplicht meenemen van een karretje of mandje. Of u nou 1 boodschap of een hele kar vol nodig heeft. Maar daar gaat verandering in komen. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben laten weten de maatregelen in sommige vestigingen te versoepelen. 

Winkelwagen of mandje verplicht

Met de invoering van de corona-maatregelen moest ook het beleid in de supermarkt aangepakt worden. Minder mensen in de winkel, 1,5 meter afstand houden en een winkelwagen of mandje verplicht. Bij veel supermarkten staan in het begin medewerkers om deze manier van werken in goede banen te lijden en de wagens en mandjes schoon te maken.

Versoepeling

Met de algehele versoepeling van de maatregelen, bewegen de supermarkten ook mee. Zo laat de Albert Heijn weten dat in grote winkels waar het eenvoudig is om afstand te houden, een winkelwagen of mandje niet meer verplicht zal zijn. Bij kleinere filialen kan het gebruik van de winkelwagen of het mandje wel verplicht blijven. Het is volgens AH-woordvoerder Pauline van de Brandhof ‘maatwerk’ en het wordt vooral aan de managers van de filialen overgelaten. Zij kennen hun winkel en het winkelend publiek immers het beste. Ook de Jumbo versoepelt het deurbeleid. Er zal niet bij elk filiaal de hele dag meer iemand voor de deur staan, alleen op noodzakelijke momenten.

Schoonmaakstations

Nu de maatregelen worden versoepeld komt er bij de AH-filialen een schoonmaakstation. Hier staan de middelen om de wagens en mandjes zelf schoon te maken. Ook het personeel blijft actief schoonmaken, maar volgens Van de Brandhof gaan we het meer samen oplossen. “Veel mensen geven aan toch nog graag een kar of een mandje te willen gebruiken. Ze hebben er een veiliger gevoel bij”, aldus Van de Brandhof tegen AD. Bij de Jumbo blijft voor alsnog het personeel de karretjes schoonmaken voor de klanten.

De Clipzz en een wasstraat

Een AH-vestiging in Hoogeveen heeft in samenwerking met een speelgoedfabrikant een alternatief gevonden voor het reinigen van de karretjes: de Clipzz. Een handgreep die u zelf om de kar doet en na afloop mee naar huis neemt en zelf ontsmet. De supermarkt eigenaar heeft ze getest en is enthousiast en ze worden gratis aan klanten verstrekt die voor meer dan 25 euro boodschappen doen. Er is ook al een heuse wasstraat voor de winkelwagen bedacht door Mike Panhuizen. De wagen gaat letterlijk door een wasstraat en is binnen 5 seconden ontdaan van ziektekiemen. “We hebben immers niet alleen het handvat, maar ook de zijkanten van de kar vast”, aldus Panhuizen tegen AD.

Spaaracties en koopzegels via de app

Dat boodschappen verandert, nu en in de toekomst, is inmiddels duidelijk. Dat heeft niet alleen invloed op het boodschappen doen zelf, maar ook op de spaaracties van de verschillende supers. Zo kan het sparen van punten en zegels bij de Jumbo in de Jumbo Extra’s app. Het uitgeven van losse zegels is daarmee overbodig. Ook AH grijpt deze situatie aan om de koopzegels voortaan alleen nog via de app aan te bieden. Andere spaaracties waren al digitaal. Volgens de supermarktketen is digitaal sparen milieuvriendelijk en het neemt het besmettingsrisico op het coronavirus af. De zegelboekjes kunnen tot eind 2020 ingeleverd worden.

Wat niet verandert is houdt afstand, 1,5 meter, kom zoveel mogelijk alleen, reken zoveel mogelijk contactloos af en wees lief voor de medeklanten en supermarktmedewerkers.

(Bron: AD, Hoogeveense Courant, AH.nl, Jumbo.nl)

Geef een reactie

Reacties (6)

    Miekje2402 says:

    Mooie maatregelen, maar hoe los je het op wanneer (oudere) mensen niet over een smartphone beschikken maar wel al hun hele leven zegeltjes sparen bij AH?

      B.Harmsen says:

      Vanaf 1 juni aanstaande gaat ook koopzegels sparen enkel nog digitaal. Dat gebeurt via de app van Albert Heijn en de persoonlijke Bonuskaart. Klanten met een Bonuskaart installeren de app op hun smartphone of tablet en geven aan dat ze digitaal willen sparen. Bij het scannen van de Bonuskaart aan de kassa, komen de zegels automatisch in het digitale boekje te staan. Het is dus niet nodig om de smartphone of tablet met de Albert Heijn-app mee te nemen naar de supermarkt.

      Dus voor jong en oud geen enkel probleem om te blijven sparen.

    Tonie1959 says:

    In steeds meer kleine winkels wordt contant betalen niet meer toe gestaan. Was altijd klant bij de keurslager maar daar kan ik nu niet terecht omdat ze geld een groot besmettings gevaar vinden. Ik heb geen pin pas krijg iedere week leefgeld contant uit betaald. En zo zijn er meerdere winkels die een best wel grote groep uitsluiten. Als per 1 juni de bios het café en restaurant weer open gaan kan deze groep er niet meer terecht alles via internet reserveren en met pin of bank betalen. Dit geldt ook voor pretparken en musea

    Eeuwigjong says:

    N.a.v. de wasstraat voor karretjes: met “ziektekiemen” worden bacteriën bedoeld. Het corona VIRUS verdwijnt niet na 5 seconden sproeien. Het geeft natuurlijk een hygiënisch gevoel maar waar het voor bedoeld is werkt het dus niet. Schijnveiligheid. Beter is niet met je handen in gezicht komen en thuis meteen de handen minimaal 20 seconden wrijvend met zeep wassen.

    Henricus says:

    Ben ik ook eens met Miekje2402, heb zelf ook geen smartphone, dus kan ook niet meer sparen. Gelukkig geeft ‘onze ‘A.H. nog zegeltjes uit tot eind dit jaar, om je boekje vol te maken , maar daarna zal het afgelopen zijn. was altijd wel extra ‘centje ‘

    AbJokes says:

    Op zich vind ik het afschaffen van papieren zegels toch wel wat haken en ogen hebben. Tot nu kreeg ik wel eens zegels van anderen om mijn boekje vol te maken en ik heb nu nog een bijna halfvol boekje. Lastig hoor, maar ja, dit is de 21e eeuw. Maar ouderen (of mensen) zonder een smartphone krijgen nu wel een probleem.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.