V&D

Is de tijd rijp voor een terugkomst van V&D?

Terwijl er nog steeds grote filialen uit het winkelbeeld verdwijnen, lijkt er toch hoop voor degenen die terug verlangen naar een winkel als de V&D. De tijd lijkt er namelijk rijp voor te zijn. Tussen het laagsegment (zoals de Action) en het hoogsegment (zoals De Bijenkorf) zit nu een gat waar wel nog steeds behoefte aan is.

De grote massa heeft behoefte aan V&D

Dat de Action zo’n succes is, komt doordat ‘alles’ er te koop is en voor ongelooflijk lage prijzen. Winkeldeskundige Hans van Tellingen denkt dat het segment er net boven ook zo succesvol kan zijn. Mensen willen namelijk niet steeds de hoofdprijs betalen bij winkels uit het hoogste segment, zoals de Bijenkorf en het assortiment bij de Hema is niet breed genoeg. Tellingen: “Voor 50 procent van de Nederlanders is er nu niks.” De grote massa heeft daarom behoefte aan V&D of iets als V&D stelt hij.”

V&D

Aan welke fouten is V&D ten onder gegaan?

Dat de V&D het niet gehaald heeft is te wijten aan een combinatie van factoren. E-commercepionier Wijnand Jongen stelt dat grote ondernemers als V&D ten onrechte van mening geweest zijn dat ze zo groot waren dat ze alles bij het oude konden houden. Jongen: “Als klanten van gedrag veranderen, kun je als winkelier 2 dingen doen: blind doorgaan zoals je het altijd hebt gedaan, of veranderen.”

Volgens Van Tellingen is V&D anno 2016 totaal op de verkeerde weg geweest. Mensen blijven op dat moment weg met de gedachte ‘die V&D, dat kan toch niet meer?’. Er zijn op dat moment te weinig merken te koop en steeds minder eigen merken. De shop-in-shop merken zijn niet geliefd genoeg, de klant wil Liv, het huismerk. Op het hoogtepunt heeft V&D ruim 60 locaties. Om succesvol te zijn, zijn 20 à 30 een stuk behapbaarder, met meer mogelijkheden tot winst.

Heel belangrijk is volgens Van Tellingen ook het jarenlange slechte beleid geweest en V&D is leeggeroofd door de hedgefunds. V&D is failliet gegaan omdat het door meerdere investeerders is leeggevreten stelt hij.

Waarom ook Hudson Bay het niet gehaald heeft

Nu ook Hudson’s Bay alweer uit het winkelbeeld verdwenen is rijst de vraag of het concept warenhuis het gewoon niet meer redt in deze tijd. Zo zit het niet volgens Jongen en Van Tellingen. Jongen: “Hudson’s Bay is blind doorgegaan waar V&D was gestopt. Ze zijn niet omgevallen door internet, maar omdat de klant ze niet zag zitten. Mensen komen sinds 2007 via internet beter geïnformeerd in winkels binnen dan het personeel. Dan kan je wel veel medewerkers neerzetten die de klant vragen of hij geholpen wil worden. Maar dat is achterhaald.”

Van Tellingen stelt dat Hudson’s Bay een kans heeft laten liggen door geen verbinding aan te gaan met de oude V&D-klant. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken punten over te zetten naar een klantenkaart van Hudson’s Bay. Er is op dat moment namelijk nog een omvangrijke V&D-klantenkring en filialen als die in Groningen en Amstelveen zijn toentertijd ook nog sterk winstgevend. Ook had er gekeken moeten worden welke collecties door het winkelende publiek gewenst worden. Hudson’s Bay heeft echter ingezet op een jong en trendy publiek, met artikelen die best prijzig zijn. Precies wat de V&D-klant niet is of wil. De winkels hebben dankzij de restyling van Hudson’s Bay zeker een aantrekkelijk interieur gekregen, maar trendy publiek heeft het niet getrokken. Oude, sporadische, V&D-klanten hebben er niet genoeg van hun gading gevonden en dus hebben de winkels vooral ‘leeg’ geleken.

Hudson's Bay

Waarom V&D nu wel weer kan werken

De V&D-klant is niet weg en wil nog steeds graag fysiek winkelen. De boodschap is volgens Van Tellingen dan ook simpel: ken je klant, weet wie je doelgroepen zijn, maak een connectie en kies duidelijk je assortiment. “Als je het nu maar wél slim doet. Met moderne winkels. Met een groot en mooi assortiment. En met superpersoneel. Dat wordt een groot succes. Knus. Gezellig. Van alles wat. Grabbelen en graaien. De winkel voor de gewone Nederlander. De ‘Middenlander’.”

De panden van Hudson’s Bay zijn al prachtig gerenoveerd en met mooie (kortings)campagnes, zoals de Circusweken, waar de Nederlander erg gevoelig voor is, is volgens Van Tellingen winst te behalen: “Met een goede prijs-kwaliteitverhouding ben je in staat om een goede deal met de Nederlander te maken. Deze wil een acceptabele kwaliteit. Voor niet al te veel geld. Van alleen ‘ramsj’ van de Action wordt niemand gelukkig.”

Bert Haandrikman spreekt donderdag 30 januari 2020 tijdens Haandrikman! op NPO Radio 5 met Hans van Tellingen over dit onderwerp.

(Bron: AD, Emerce)

Geef een reactie

Reacties (19)

    EstherdeJong01 says:

    Ik zou superblij zijn als de V&D terug zou komen. Kon daar altijd goed slagen. Dus ja ik zou het fijn vinden.

      Meau says:

      Ik zou het ook geweldig vinden , wanneer V&ze weer terug zou komen in Maastricht
      Goede kwaliteit voor goede prijs
      Vaak ook mooie aanbiedingen
      ????????????????

    farida says:

    ik zal superblij zijn.
    V&D super winkel.
    mis de pantys, sindsdien geen goeie pantys meer kunnen kopen.
    dus terug,

    Crosscountry says:

    Wat zou ik ongelooflijk blij zijn als V&D terug zou komen. We zijn enkele jaren verder en mis deze winkel nog altijd.
    Van jong meisje al altijd naar V&D en ben dit mijn hele leven blijven doen.
    Een winkel eigenlijk van en voor iedereen. Nederlands begrip.
    Natuurlijk is V&D online, maar de fysieke winkel is een cadeautje. La Place nadien pakken, geweldig!
    AUB, kom terug.

    Lolkje Ouderkerken says:

    Het zou erg fijn zijn wanneer V & D weer terug komt.
    Ik mis deze winkel in onze stad nog steeds.

    Johannad says:

    Ik mis V&D ook. De fysieke winkel dan. Heel prettig ook voor ‘kleinere’ dingen als sokken, lingerie, nachtgoed e.d. maar ook tassen, koffers en (basis) kleding. In dit prijssegment met dit assortiment is er nu niets.

    Friedjekoeman says:

    Mijn vriendin en ik kunnen niet wáchten!! Iedere zaterdag koffie drinken, slierten door de winkel in Amstelveen, áltijd met iets thuiskomen, oa. de beroemde panties. We hebben de V&D winkel vreselijk gemist. Hudson Bay kon er niet aan típpen. Welkom terug!!

    Nelleke reageert says:

    Zou fijn zijn als V&D weer terugkwam. Mis enorm de keukenafdeling waar je heerlijk kon rondstruinen. Ook vaak leuke cadeautjes kunnen kopen bij deze winkel.

    simon55 says:

    De meeste mensen, die V&D missen , zijn de mensen die er tweemaal per jaar kwamen. Daar red géén enkel bedrijf het mee. Komt V&D weer terug , dan gaan we massaal weer naar de winkel , om kleding etc te passen , en vervolgens via internet bestellen. Nou V&D wees wijs , en stop er simpelweg mee. Hr v Tellingen kan het mooi vertellen, ik zou zeggen stap er zelf in , als deze man het zo goed weet.

      Woody says:

      Azijnpisser

      Johannad says:

      Zelf bestel ik zelden tot nooit kleding, schoenen e.d. via internet. Ik wil spullen zien, voelen e.d. voordat ik het koop. Als ik al iets zie in een fysieke winkel dat mij bevalt, dan koop ik het daar. Ligt misschien aan mijn leeftijd?? Ben 60+….

      Willem43 says:

      Helemaal eens met Simon 55 , in het centrum, waar ook V en D zit ,gaan de kopers van de Action naar Primark en H en M, en doen daar hun goedkope aankopen , voor de warenhuizen als V en D , zoals de heer van Tellingen aangeeft, in dure panden, met veel personeel is geen plaats meer ,
      Het is of goedkoop kopen in de Action winkels
      e.d., passen in de VenD middenwinkel , zoals Simon 55 aangeeft,daarna aanschaffen op het net .
      De dure winkel zoals de Bij ? Grotendeels afhankelijk in de grote steden van de toeristen, met de auto bijna niet meer te bereiken, en dan nog de parkeer tarieven, oei, oei,dan maar het net op .
      Met een dure overhead, stevige huren, bereikbaarheid, parkeer tarieven , is het voor de ondernemer boven de goedkope klasse moeilijk ,zo niet onmogelijk nog centjes te verdienen ,
      V en D verdient aan koffie drinkende bezoekers, hoe gezellig ook, helaas niets .

    Woody says:

    Lijkt me geweldig! Ik mis de V & D zo erg… lekker winkelen, kijken, kopen, prijzencircus, kleren kopen voor mijn kleindochters, altijd leuk! Lekkere chocola hadden ze altijd en brood en koek heerlijk! En tussendoor even een bakkie en niet te vergeten even naar de wc..

    Rikerica says:

    Wat fijn als V en D terug zou zijn. Wij missen zo dit type warenhuis. Gaan hierdoor vaak naar Duitsland. Daar is nog het Kaufhof en Karstad. Jammer dat de hebzucht van de aandeelhouders dit mooie bedrijf de das heeft omgedaan.

    Ronster says:

    Prima, direct laten terugkomen, de V&D, met de la place; dat was pas n gezellige klantentrekker in Maastricht!

    Spyki says:

    Wat zou dat fijn zijn als V&D weer terug zou komen, ik mis het nog steeds. dus liever vandaag dan morgen.

    hemari says:

    Héél goed nieuws, ik mis V&D echt

    MariekeV says:

    Neemt u de stukjes van Hans van Tellingen vooral met een paar kruiwagens zout. Deze meneer wordt dik gesponsord door retailers en de takken retail/vastgoed van de ING.

    Caecilia says:

    WAT een heerlijk bericht; Ik heb er net als onze Moeder, een Oom, en een zus van mij gewerkt;
    V& D in Enschede heeft niet zoveel ruimte meer als 30 jaar geleden, Penthouses en riante woningen erop gebouwd;maar dat gaat de winkelpret niet bederven hoor.
    MAAR ik juich het toe, ALLEEN….moet men zich terdege realiseren dat zij EUROPESE PRODUCTEN zouden moeten gaan verkopen en vooral niet duur en niet te chique; Europese producten zijn goed voor de Europese landen en dat kan ook voordelig zijn.
    Zet er franchisers op en laat die inkopers inspelen op de stad waarin hun winkel staat.
    Een heerlijke fysieke winkel, wat n heerlijk middelpunt van de stad Enschede is het H.J. Van Heekplein dan weer.
    knettergoed voor de economie van Enschede , net als in al die andere steden. YES!