Naar cookieinstellingen
winkelen

IKEA en bol.com meest geliefd om te winkelen

Waar doen we het liefst onze inkopen, waar is het personeel het vriendelijkst en waar krijgen we het meeste waar voor ons geld? Dat is allemaal onderzocht in het Retail Merkenonderzoek 2018. Daaruit blijkt dat in de top-20 van aantrekkelijkste winkels IKEA en bol.com veruit favoriet zijn. Zij bieden de Nederlandse consument de beste winkelervaring. 

Succesfactoren

Voor het merkonderzoek zijn 1.515 consumenten ondervraagd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Opvallende conclusies uit het onderzoek zijn onder andere dat een afwisselend assortiment, prettige winkelen en een goede webshop steeds belangrijker worden. Prijs en promoties zijn succesfactoren, waarbij Lidl het best scoort, en de consument vindt dat Albert Heijn het vriendelijkste personeel heeft.

Top 10 sterkste retailmerken in 2018

Als wordt gekeken naar het gemiddelde van bekendheid, waardering en binding, dan is dit de top-10 die daar uit komt:

  • bol.com
  • Albert Heijn
  • Kruidvat
  • Action
  • IKEA
  • HEMA
  • Lidl
  • Jumbo
  • Blokker
  • Etos

bol.com

Voor het 4e jaar op rij komt bol.com eruit als sterkste retailmerk en het is daarnaast ook de meest kansrijke groeier. Consumenten voelen zich het meest met deze webwinkel verbonden en door alle lagen van de bevolking heen bestaat veruit de meeste bewondering voor de online retailer.

Aantrekkelijkste winkels

Als wordt gekeken naar de aantrekkelijkste winkels, dan ziet de top-10 er als volgt uit:

  • IKEA
  • bol.com
  • Albert Heijn
  • Rituals
  • HEMA
  • Intratuin
  • Coolblue
  • Bijenkorf
  • Jumbo
  • GAMMA

Beerda zegt: “Een goede horecafunctie toevoegen, zoals bij Ikea, is een belangrijke manier om het fysieke winkelen plezieriger te maken. Met deze horeca komen de broodnodige sfeer en dynamiek in huis. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook veel online horecapartijen, zoals thuisbezorgd.nl, die de consument succesvol verleiden om lekker thuis te blijven.”

Succesfactoren

Een goede prijs/kwaliteitverhouding en aantrekkelijke aanbiedingen staan steevast op plaats 1 en 2 bij de ondervraagde consumenten. Qua prijs en promoties pakt Lidl het het best aan. Ook IKEA, Hema en Action bieden bovengemiddeld veel waar voor de consumenteneuro, vindt men. Als het om vriendelijk personeel gaat, het derde ingrediënt voor een succesvol retailmerk, is bij de topscorers een mengeling te zien van grote en kleine winkels.

Top-5 beste prijs/kwaliteitverhouding

  • Lidl
  • IKEA
  • HEMA
  • Action
  • Kruidvat

Top-5 beste aanbiedingen

  • Lidl
  • Kruidvat
  • Action
  • Albert Heijn
  • ALDI

Top-5 vriendelijkste personeel

  • Albert Heijn
  • Etos
  • De Echte Bakker
  • HEMA
  • Primera

Dalers

Er zijn ook duidelijke dalers in de lijst van populaire retailmerken te zien. De 5 grootste dalers in merkkracht zijn:

  • Expert
  • Schoonenberg HoorSupport
  • MediaMarkt
  • Keurslager
  • BCC

Hudson Bay

Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is het voor Hudson’s Bay de komende tijd erop of eronder. De nieuwkomer is al heel bekend, maar nog niet erg geliefd. Sinds de opening van de eerste vestiging in september 2017 heeft Hudson’s Bay snel een hoge naamsbekendheid opgebouwd. Dankzij veel publiciteit en 12 vestigingen over het hele land verspreid, kent inmiddels meer dan de helft van de bevolking de naam van de Canadese warenhuisketen. Maar op de andere pijlers van merkkracht, waardering en binding, is de invulling van het merk nog erg mager.

Lees ook over de bevindingen van de Consument over supermarkten.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.