Naar cookieinstellingen
Huismerken goedkoper dan A-merken

Huismerken in steeds meer supermarkten veel goedkoper dan A-merken

Misschien heeft u het al gemerkt bij het afrekenen van de boodschappen in de supermarkt, het is duurder geworden. Verschillende producten zijn in het eerste half jaar van 2020 in prijs gestegen. Een opvallend detail is dat het prijsverschil tussen A-merken en huismerken ook groter is geworden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. 

Inflatie

In juni van dit jaar maakt RTL bekend dat uit onderzoek blijkt dat de prijzen gemiddeld 1,2 procent zijn gestegen. Even lijkt de coronacrisis de oorzaak, maar dit wordt als snel weerlegd. Want de prijsstijging gaat gelijk op met de inflatie. “Supermarkten berekenen de inflatie altijd door, dat doen ze nu dus ook”, aldus retaildeskundige Paul Moers tegen RTL Nieuws.

Gemiddeld 45 procent goedkoper

Maar wie toch goedkoper uit wil zijn in de supermarkt, kan beter kiezen voor het huismerk. Die blijken gemiddeld maar liefst 45 procent goedkoper dan hetzelfde product van een A-merk. En dat is een forse stijging ten opzichte van bijvoorbeeld 2014. Dan zijn de huismerken 24 procent goedkoper dan A-merken. De afgelopen jaren zet de stijgende lijn voort met gemiddeld 5 procent. In 2018 is het prijsverschil 36 procent en in 2019 is dat 40 procent.

Verschillende supermarkten

Voor het onderzoek zijn producten van huismerken en A-merken in 15 verschillende supermarkten vergeleken. Daaruit blijkt dat het boodschappenmandje met huismerken 45 procent goedkoper is dan het mandje vol met A-merken. De grootste verschillen heeft bij de Deen (48 procent), Deka, Dirk en Vomar. Bij de supermarkten van de ALDI en Poiesz is het prijsverschil met 39 procent het minst.

Grootste prijsverschillen: wasmiddel en vaatwastabletten

Bij welke producten zijn de verschillen het groots? Zonder uitzondering bij wasmiddelen een vaatwastabletten. Daar liggen de verschillen soms wel op bijna 80 procent. Wasmiddel van Ariel is in verhouding tot het huismerk maar liefst 79 procent duurder. Ook zijn er producten waarbij er nauwelijks verschil is.

Huismerk

Een verklaring is dat steeds meer supermarkten huismerken promoten en in 2019 de prijzen van de A-merken zijn gestegen. Vooral Jumbo en Albert Heijn richt zich meer op de verkoop van het huismerk. Daarbij kiezen steeds vaker om de producten die tegen budgetprijzen worden verkocht, over te laten gaan in het huismerk. Dat creëert een prijsverschil ten opzicht van de A-merken.

Koop A-merken in de aanbieding

Geeft u toch de voorkeur voor een A-merk? Koop ze dan als ze in de aanbieding zijn. Dat kan u al snel zo’n 30 tot 35 procent schelen. Want kwaliteitsverschil kan nog altijd een reden zijn om bij een A-merk te blijven. Dit is door de Consumentenbond ook niet meegenomen in het onderzoek. Er is alleen onderzoek gedaan naar het prijsverschil.

(Bron: Consumentenbond, Nu.nl en RTL Nieuws)

Geef een reactie

Reactie

    Willie Wie says:

    Ik had na 1 maand (toen ik half april pas weer even de deur uit dorst) al ’n dubbele rekening bij de Plus en elke keer erna ook! Ga nu inmiddels met de regiotaxi naar AH, ben dan toch nog goedkoper uit, heb wat ik hebben wil aan eigen voorkeur en niet aan de allerduurste merken en dingen die ik niet eens lekker vind.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.