Naar cookieinstellingen
Consumentenvertrouwen

Hoe zit het? Wat is consumentenvertrouwen en waarom is dit zo historisch laag?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: wat is consumentenvertrouwen en waarom is dit zo historisch laag in 2022?

Wat is consumentenvertrouwen?

Simpel gezegd staat consumentenvertrouwen voor hoeveel vertrouwen consumenten hebben in de economie. Dat gaat om de economie in het algemeen, maar ook om hun eigen financiële situatie. Hoe denken ze over de prijzen van hun boodschappen? Zijn ze in staat om geld opzij te zetten? Durven ze grote aankopen te doen? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt dit soort vragen van tijd tot tijd aan een grote groep consumenten. Op basis hiervan rolt er een score tussen de -100 en +100 uit. Elke maand publiceert het CBS het actuele consumentenvertrouwen.

Hoe heeft het consumentenvertrouwen zich ontwikkeld in 2022?

Het consumentenvertrouwen is in juli 2019 uitgekomen op een score van +1. Maar dat is een incidentele opleving geweest, want verder is er al sinds januari 2019 een negatieve score. Na de 1e coronagolven in 2020 en 2021 lijkt het nulpunt weer bijna in zicht. Maar in de loop van 2022 zakt het consumentenvertrouwen naar een nooit eerder vertoond dieptepunt. In september en oktober 2022 is dit laagterecord weer iets verder naar beneden bijgesteld. Het consumentenvertrouwen is gezakt naar -59, fors minder dan de vorige piek uit februari/maart 2013 (-41). Deze ontwikkeling sinds begin 2019 ziet u hieronder in beeld.

Waarop is het consumentenvertrouwen gebaseerd?

Deze historisch lage cijfers zijn eenvoudig te verklaren. In de loop van 2022 zijn de (energie)prijzen flink gestegen en is de financiële situatie van veel ondervraagden minder rooskleurig geworden. Naast deze visie op de economie en de persoonlijke situatie van consumenten zijn er meer factoren die meewegen. Consumentenvertrouwen draait ook om de bereidheid en motivatie om grote aankopen te doen. Is het, op het moment van de peiling, wel verantwoord om een nieuwe televisie te kopen? Als de energiekosten de pan uit rijzen, heeft het kopen van een nieuwe auto, een wasmachine of een verbouwing logischerwijs minder prioriteit. En dat geldt al helemaal voor het online bestellen bij onbekende internetwinkels. MAX Meldpunt besteedt aandacht aan deze campagne, met als doel zo veilig mogelijk te winkelen via internet.

Welke cijfers zijn nog meer van belang?

Naast het consumentenvertrouwen brengt het CBS ook elke maand het economisch klimaat en de koopbereidheid in kaart. Maar ook die 2 indicatoren leveren eind 2022 weinig optimisme op. Het economisch klimaat scoort -75, terwijl de koopbereidheid op -48 uitkomt. 62 procent van de ondervraagden vindt het namelijk niet het juiste moment om grote aankopen te doen. Maar misschien is het voorlopige dieptepunt bereikt en komt er in 2023 een kentering. Volgens de cijfers over oktober 2022 is er namelijk meer optimisme over de economie in de toekomst dan de economie in het verleden.

(Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek, NU.nl, Fashion United. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.