Naar cookieinstellingen
Een glasvezelsprietje tussen de stoeptegels

Hoe zit het? Waarvoor dienen de oranje glasvezelsprietjes in de straat?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: waarvoor dienen de oranje glasvezelsprietjes in de straat?

Wat zijn glasvezelsprietjes?

In veel Nederlandse straten is het een vertrouwd gezicht geworden, de oranje uiteinden van glasvezelkabels die verticaal uit de grond steken. Bevindt zo’n glasvezelsprietje zich bij uw voordeur, dan betekent dit dat er wel een glasvezelverbinding in de straat is, maar dat die nog niet is doorgetrokken naar uw woning. In principe zijn deze glasvezelsprietjes dus tijdelijk.

Hoeveel glasvezelkabels liggen er in Nederland?

Maar het komt in de praktijk vaak voor dat de sprietjes er maandenlang liggen, soms zelfs meer dan een jaar, voordat er daadwerkelijk een glasvezelverbinding aan huis is aangelegd. Volgens cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn er in totaal zo’n 7,69 miljoen glasvezelverbindingen in Nederland. Dat is veel meer dan het aantal geregistreerde glasvezelabonnementen, namelijk 3 miljoen. Het overgrote deel van de aansluitingen is dus (nog) niet actief, waardoor u overal in Nederland glasvezelsprietjes kunt tegenkomen.

Glasvezel internet telefoonlijn
Lees ook: Glasvezel wint terrein, klassieke telefoonlijnen verdwijnen: wat betekent dit voor de vaste telefoon?

Waarom blijven glasvezelsprietjes vaak zo lang liggen?

Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn, zoals personeelstekorten bij de installateurs. Want mogelijk heeft u al een afspraak gemaakt om thuis een glasvezelverbinding aan te laten leggen, maar duurt het even voordat er een monteur beschikbaar is. En dan kan het zomaar een paar maanden duren voordat het glasvezelsprietje bij uw voordeur weg is gehaald. Heeft u zelf dit soort problemen met een glasvezelverbinding? Of krijgt u van de provider te horen dat er glasvezel op uw adres aangelegd kan worden, terwijl dit in werkelijkheid niet kan? Dan kunt u bij onze collega’s van Meldpunt uw klacht doorgeven.

Of het kan voorkomen dat een glasvezelbedrijf alvast een verbinding in de straat heeft aangelegd, zonder dat deze op één of meerdere woningen aan is gesloten. In jargon heet dit ‘handdoekje leggen’, vertelt glasvezeldeskundige Rudolf van den Berg aan NU.nl. “Door alvast een glasvezelkabel in de straat te leggen, claim je als het ware de straat en verklein je de kans dat een concurrent er een glasvezelkabel legt.” Net zoals een haastige hotelgast ’s ochtends vroeg alvast een handdoek bij het zwembad legt

Tot slot is de aanleg van een glasvezelverbinding bij flatgebouwen en appartementen vaak een tijdrovend proces. Want naast de bewoners beslist ook de Vereniging van Eigenaren (VvE) hierover mee, voordat er daadwerkelijk een verbinding tot stand is gekomen. Met andere woorden, de glasvezelsprietjes bij de voordeuren blijven de komende jaren een vertrouwd gezicht, bij rijtjeshuizen en appartementen.

Internetsnelheid laag provider schuld
Lees ook: Uw internetsnelheid thuis is lager dan beloofd: hoe bewijst u dit en wat zijn uw rechten?

Wat zijn witte adressen?

Sowieso is lang niet elk type woning geschikt voor een glasvezelverbinding, hoewel er dus al miljoenen glasvezelverbindingen zijn aangelegd. Want in Nederland zijn circa 27.500 zogeheten witte adressen. Dit zijn woningen in buitengebieden, waar voorlopig überhaupt geen glasvezel of een andere snelle internetverbinding aangelegd kan worden.

(Bron: MAX Meldpunt, MAX vakantieman, NU.nl, KPN, Het Financieele Dagblad, Autoriteit Consument & Markt. Foto: Redactie MAX Vandaag)

Geef een reactie

Reacties (8)

    WIM VAN STRALEN says:

    Niet alleen oranje maar ook blauwe sprietjes komen uit de stenen en de meeste draaitjes zijn al stuk bij ons in de straat stuk.
    Waarom kunnen die draaitjes Niet bij de voordeur liggen bij de mensen die de kleur van de provider is.

      bravo19 says:

      Glasvezel is hier tot aan binnen gelegd (flatgebouw) maar ik ben niet van plan om een duur abonnement te nemen. Internet doet het nu nog steeds goed en de prijs is voor meer dan de helft glasvezel abonnement.

      Ricodol74 says:

      Kan wel maar dan moet er eerst toestemming voor zijn van dit adres zolang we de aanleg gratis kunnen dien, wordt dot veel al gedaan na een schouw eerder echt niet.
      U wilt toch ook niet dat er zomaar ongewenst iemand in uw tuin komt en maar even komt graven of raketten, dus wordt dat meestal pas gedaan nadat men een abonnement heeft afgesloten en er een schouw is gedaan waar de kabel later naar binnen mag of dat er voor dat er een gebied wordt opgeleverd een aanvraag voor schouw is gedaan zodat de ploeg ook exact weet waar de aansluiting zou moeten gaan komen

    h.van.laviere says:

    Glasvezel is mooi tot in de meterkast, daarna moett je alle ode coax in huis nog vervangen voordat je echt snelheid wint, dat vertellen de providers er niet bij

      Dennis Eijs says:

      Ze liggen hier al bijna een jaar, kijk ik op de app, dan was het eerst dec. (Nu dus) Maar laatst stond er al juni/juli 2025.
      Hoe snel is glasvezel? Nou het aanleggen en aansluiten is enorm sloom.

      Ricodol74 says:

      Omdat dat complete onzin is, je hoeft helemaal niets te verwijderen. Er komt een ftu in de meterkast waar het modem ingeklikt wordt en dan is er al meteen wifi, wilt u bijvb rechtstreekse bekabeling vanaf het modem dan kunt u deze gewoon in het modem klikken.
      Vaak worden de aansluitingen ook wel eens in de woonkamer gemaakt en kunt u daar uw modem in de ftu klikken
      Oude bekabeling van coax doet er uiteraard niet meer toe bij glasvezel maar die behoeft zeer zeker niet weggehaald te worden

    Ricodol74 says:

    Het is veel simpeler
    Het heeft totaal niets te maken met dat een provider een straat claimt.

    Het is helaas erg vaak zodat KPN persé een eigen kabel wil (filosofie dat ze daarbij hanteren is dat ze het recht hebben hun koperkabels te vervangen (nou ja vervangen, ze leggen het er gewoon bij want er uit halen wordt natuurlijk nooit gedaan)

    Daarnaast wordt er ook door een provider en de gemeente (als opdrachtgever) bij de glasvezel aanleg afgesproken dat er altijd 100% aangelegd wordt ook al neemt bijvb maar 25% een abonnement bij deze provider.

    Dat wil dus zeggen dat er bij de andere 75% de kabel al wel in de geul op rol klaar wordt gelegd, dat mocht dit adres toch wel naderhand mee willen doen, dan pas wordt de rol opgegraven en naar de gevel en binnen gebracht eerder niet.
    Omdat de aanleg veelal wel gratis wordt gelegd (tot bepaalde tijd, daarna zal de aanleg wel betaald moeten worden) tot en in de woning worden er ook vaak adressen meegenomen waarbij er een toestemming alsook schouw is geweest, dat scheelt veel tijd in weer stoep open voor een na-aansluiting (welke vaak bij de laatste kans toch naar voren komen) voordat een gebied door de aannemer wordt opgeleverd.
    Dus wordt er dan toch vaak bijna 50% naar de gevel gelegd.

    Het feit dat er dus sprietjes uit het trottoir blijven steken kan zijn omdat dit adressen zijn foe juist niet meedoen en dan worden die kosyen ook “nog” niet gemaakt omdat een na-aansluiting na oplevering batuurlijk weer geld opleverd (kleursoort is overigens vaak bepaald door de provider maar de glasvezel binnenin is exact gelijk, zo is oranje/blauw/turquoise/magenta meestal aanleg door Glaspoort, Glasdraad, Odido wat eigenlijk allemaal aanleg is voor het overkoepelende KPN, Groen is aanleg van en voor Deltafiber)
    Het uit laten steken van de sprietjes hoeft eigenlijk niet eens, want als adressen “nog” niet meedoen is het handiger om deze veelal in een recht lijn onder het huisnummer op rol achter te laten, dat ze het voor KPN wel altijd uit de straat laten steken is wellicht een afspraak die eerder is gemaakt, maar dat roept ook erg vaak frustraties van bewoners op daar dit het straatbeeld vervuilt en er de kans is op struikelen, wat niet fijn is dit is ook de reden dat wij de kabel altijd ingraven om dit juist te voorkomen.

    Yubi says:

    In het flatgebouw waarvan ik een benedenwoning huur, is de straat inmiddels de laatste 2 jaar 3 x met grote tussenpozen open geweest dankzij genoemde “Geulengravers” tot met de voordeurdrempel, waardoor er nu twee?? draadjes naast voordeur uit de grond komen. T.w. blauwe en oranje.

    Heb zelf als all.st en Ziggoklant totaal geen interesse in glasvezel, ben tevreden met mn huidige snelheid & provider, in loop der tijden deden zeker wel 4 a 5 verschillende bedrijven via deurbezoek of brief, nogal dwingende aanbiedingen, heb allen geweigerd.

    Ellende is dat die colporteurs andere buren in dit seniorencomplex opstoken waardoor deze bij mij boos aanbellen dat die medw. zei “Mw is nooit thuis, cq doet niet mee en daarom krijgt U geen glasvezel”.

    De enkele keer dat ik wel een medw. sprak, die toegang eiste tot m’n meterkast, “voor de buren”, heb ik overigens geweigerd en verwezen naar de centrale flatgebouw meterkast met leidingen, notabene pal naast mn voordeur !!,
    zeggend “die buren betalen m’n huur niet, ik heb alleen enorme overlast van hen, dus ben ik dat niet van plan.”

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.