track en trace

Hoe zit het? Hoe werkt een Track en Trace volgsysteem voor pakketjes?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: Hoe werkt een Track en Trace volgsysteem?

Track en Trace-code

Verstuurt of ontvangt u weleens een pakket? Grote kans dat u met de zogenoemde Track en Trace-code in aanraking komt. Met deze code kunnen zowel verzender als ontvanger het pakket via internet volgen. Zo ziet u bijvoorbeeld of het pakket het afgiftepunt heeft verlaten, in het sorteercentrum van de bezorgdienst is of in de bestelbus is geladen. Ook kunt u via Track en Trace de verwachte bezorgtijd van uw pakket achterhalen.

Via de mail

Als u iets via het internet bestelt ontvangt u meestal een Track en Trace-code per mail. Deze e-mail is afkomstig van de webwinkel of andere verzender. Daarnaast sturen bezorgdiensten zelf ook nog vaak mails waarin zij laten weten dat de bezorger onderweg is of dat uw pakket mogelijk vertraging heeft. Maar hoe weten de bezorgdiensten eigenlijk zo precies waar uw pakketje zich bevindt?

Pakket scannen

De statussen van uw pakket worden op verschillende manieren doorgegeven. Zo wordt de barcode op het pakket gescand wanneer het aan de bezorgdienst wordt overgedragen vanuit het afgifte punt, weer opnieuw wanneer het in het sorteercentrum aankomt en ook als het aan de bezorger wordt meegegeven. Elke keer wanneer uw pakket gescand wordt, wordt dit op de Track en Trace-pagina, waarvan u als het goed is een code heeft ontvangen, zichtbaar. Zo weet u altijd ongeveer waar het pakket zich bevindt.

De bezorger volgen

Maar ook wanneer het pakket aan de bezorger die bij u langskomt wordt meegegeven, blijft het bij veel bezorgdiensten nog mogelijk om uw pakket te volgen. Hierdoor weet u wanneer u het pakket voor uw deur kunt verwachten. Dit is te traceren door een signaalkastje in de auto van de bezorger. Het elektronische volgsysteem hiervan werkt op basis van GPS (Global Positioning System), LBS (Location Based Services) en GSM (Global System for Mobile communications). Al deze systemen zorgen ervoor dat de huidige locatie van de bezorger, de afgelegde route, richting, kilometerstand en snelheid van het voertuig getraceerd worden. De precieze cijfers hiervan zijn voor u als consument niet interessant, maar aan de hand van deze cijfers kunnen bezorgdiensten wel inschatten wanneer uw pakket wordt bezorgt en of er eventuele vertragingen zijn. Dit kunt u vervolgens zelf bekijken via de Track en Trace-code die u heeft ontvangen. Zo weet u dus altijd waar uw pakket ongeveer is en wanneer u het kunt verwachten.

(Bron: Sforsoftware.nl, PostNL, Seniorweb.nl, Mergroup.be, Autoweetjes.com)

Geef een reactie

Reactie

    parrhesia says:

    Dit artikel geeft in grote lijnen aan hoe het behoort te werken. Maar zo komt het ook voor dat je de melding “uw poststuk is bezorgd” ontvangt met mogelijk de tijd erbij.
    Maar wat als dit niet het geval blijkt te zijn, dan kun je als klant stad en land afbellen, wachtend om te achterhalen waar je handel is gebleven.
    Wat Post.nl betreft het is zoals vele andere een uitbuiters mentaliteit die er heerst. Steeds meer winst maken en daarvoor zo min mogelijk dienst verlenen.
    Het word binnenkort een afhaaldienst in plaats van een bezorgdienst.
    Wat als straks het pakje voor de deur word af gezet, en het gestolen blijkt te zijn, het laat zich raden want,… het bericht geeft aan dat het pakje werd bezorgd.
    Er veranderd veel bij dienstverlenende bedrijven, maar word erbarmelijk voor betaald, toch steeds meer en hogere winsten gemaakt!
    Zal deze mentaliteit in onze maatschappij ooit gaan veranderen!!