Hoe zit het? Bent u verplicht verkeerd bezorgde post door te sturen?
Publicatiedatum: 10 december 2019
Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: bent u verplicht verkeerd bezorgde post door te sturen?
Verplicht om door te sturen?
Bijna iedereen heeft weleens post op de mat aangetroffen die niet voor hem of haar bestemd is. Het kan zijn dat het adres wel klopt, maar die naam niet, zoals vaak het geval is vlak na verhuizingen. Ook kan het voorkomen dat de postbode een foutje heeft gemaakt en post bij u door de brievenbus heeft gestopt waar duidelijk een andere naam en adres op staat. Sommige mensen vinden het lastig om in zulke gevallen te beslissen wat zij moeten doen. Zij denken dat zij verplicht zijn de post door te sturen naar degene voor wie het eigenlijk bestemd is, maar is dat wel echt zo?
Dit kunt u doen
De Nederlandse wet geeft geen uitsluitsel, maar het grootste postbedrijf van Nederland, PostNL, heeft gelukkig wel een antwoord. Vooral over brievenbuspost zijn zij duidelijk: als u post ontvangt met een andere naam en adres dan dat van u, bent u niet verplicht deze post zelf op dit adres af te leveren. “Post die verkeerd is bezorgd kunt u gewoon in de oranje brievenbus stoppen of afgeven bij een PostNL-locatie. Wij zorgen ervoor dat de post alsnog op het juiste adres wordt bezorgd”, schrijft PostNL hierover op de website. Als het post betreft voor de vorige bewoner van uw huis, dan kunt u volgens PostNL het volgende doen:
- Zet met pen een kruis door de adresgegevens.
- Schrijf op de envelop (of kaart) ‘Vertrokken – Retour afzender’.
- Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-locatie.
- PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender. Ook als u het nieuwe adres van de geadresseerde op de envelop hebt geschreven.
Als u geen zin of tijd heeft om de post naar de brievenbus of postpunt te brengen, is dat geen ramp. U bent immers niet verplicht om verkeerd bezorgde post af te geven, maar het is natuurlijk wel vriendelijk.
Brieven van nutsbedrijven of overheidsinstanties
Ontvangt u brieven van overheidsinstanties of nutsbedrijven die bestemd zijn voor de vorige bewoners? Dan is het verstandig om de brieven retour afzender te sturen en proberen de ex-bewoners te bereiken. Overheidsinstanties sturen brieven altijd naar het adres dat bij de gemeente bekend is, wat dus heel goed uw adres kan zijn. Als u de voormalige bewoners van uw huis niet kunt vinden, dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Zij kunnen een adressenonderzoek starten als dit nodig is, waardoor duidelijk wordt wie er allemaal op uw adres is ingeschreven.
Mocht u vaak brieven van overheidsinstanties of nutsbedrijven krijgen waar uw adres helemaal niet op staat, dan kunt u deze gewoon in de brievenbus doen of afleveren bij een PostNL-punt. Ook in dit geval bent u niet verplicht dit te doen, maar aardig is het natuurlijk wel.
Op het gebied van dit soort brieven is er overigens 1 regel: als u deze brieven per ongeluk opent en leest, mag u de inhoud vervolgens met niemand delen. Dit is niet direct strafbaar als u dit wel doet, maar het is wel in strijd met wetten die opereren op het gebied van privacy en smaad.
Pakketpost
Verkeerd bezorgde of geadresseerde briefpost hoeft u dus niet zelf af te leveren aan de eigenlijke ontvanger, maar hoe zit dat eigenlijk met pakketpost? PostNL verwerkt immers anno 2019 heel veel van dit soort post. Als u een brievenbuspakket krijgt waar uw naam en adres niet opstaat, dan kunt u hetzelfde doen als met brieven en kaarten die niet voor uw bestemd zijn: gewoon in de brievenbus doen of naar een PostNL-punt brengen. U kunt het ook retour afzender sturen of er niets mee doen. Het pakketje openmaken is geen goed idee; dit is in strijd met de privacywetgeving.
Pakketfraude
Wat u in elk geval ook niet moet doen is het pakket zomaar meegeven aan iemand die het komt ophalen. Het kan natuurlijk zo zijn dat het pakket echt voor de persoon in kwestie is, maar het kan ook gebeuren dat u het slachtoffer bent geworden van pakketfraude. Dat werkt zo: kwaadwillenden bestellen op het internet spullen op afbetaling die zij vervolgens bij anderen laten afleveren. ‘Per ongeluk het verkeerde adres ingevuld’ is vaak hun excuus, maar eigenlijk gaat het hier om een vorm van oplichterij. Deze mensen laten niet alleen het pakket bij iemand anders afleveren, maar geven dit ook op als factuuradres, waardoor alle betalingsherinneringen ook hiernaartoe worden gestuurd. Geef dus nooit een verkeerd bezorgd pakket mee aan iemand zonder dat u er 100 procent zeker van bent dat het pakket daadwerkelijk voor deze persoon is. Contact opnemen met de afzender is vaak de beste optie om erachter te komen of u hier te maken heeft met pakketfraude.
Uiteraard kan er niet alleen pakketfraude worden gepleegd met brievenbuspakketen; dit kan net zo goed gebeuren met pakketten die door een bezorger bij u thuis zijn afgeleverd. Kijk daarom altijd goed naar de naam en adres voordat u een pakket in ontvangst neemt. Vraag ook uw buren om dit te doen, voor het geval u niet thuis bent en zij het pakket in ontvangst nemen.
Conclusie
U bent niet verplicht om verkeerd geadresseerde (pakket)post door te sturen, maar het is wel vriendelijk om brieven en pakketten in de brievenbus te stoppen of naar een PostNL-punt te brengen. In het geval van overheidspost of brieven van nutsbedrijven wordt u geadviseerd om de post niet open te maken, omdat het delen van de informatie in strijd is met de privacywetgeving.
Heeft u zelf een vraag voor Hoe zit het? U kunt uw vragen insturen.
(Bron: PostNL, Radar, Opgelicht?!, Politie)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik woon in een seniorencomplex met 100 woningen, allemaal oneven nummers vanaf nr. 1 tot nr, 199. Ik woon op nr. 197. Onlangs trof ik een brief in mijn bus, die bestemd was voor nr. 97. De naam op de brief kwam niet overeen met de naam op de brievenbus. Ik dacht die is verkeerd bezorgd (nog voor een vorige bewoner) en deed hem in de juiste brievenbus, vermeldt op de envelop. Maar de volgende ochtend zat hij weer terug in mijn brievenbus. Ik begreep onmiddellijk, dat de andere bewoner, van de brief af wilde en daarvoor mijn brievenbus heeft gebruikt i.p.v. even de brief terug te zenden met een opschrift, “Bewoner onbekend, gelieve terug zenden naar afzender”.
Een andere keer (ik woonde daar al ruim een jaar) kreeg ik twee bankafschriften van twee ABN bankrekeningen, waarop elk ruim €25.000 stond. En korte tijd later kreeg ik twee bankpassen toegestuurd met een begeleidende brief, dat ik de nieuwe pincode (die vermeld werd in een andere brief) kon gebruiken. Ik heb alles maar even naar de bank gebracht. Nog een jaar later kreeg ik een brief van een notaris, voor de nabestaanden van de bewoner, voor afwikkeling van de nalatenschap. Slordig …
Een andere keer (ik woonde daar al ruim een jaar) kreeg ik twee bankafschriften van twee ABN bankrekeningen, waarop elk ruim €25.000 stond.
Met andere woorden u opent post die niet voor u bestemd was? erg slordig.
Dat hoef geen kwade opzet te zijn. Kan ook van dezelfde bank komen die je zelf ook hebt.
Marry 51 lees je dan niet eerst of de post aan jou geadresseerd is en er geen andere naam etc. op staat?
Uit fatsoen zorg je dat iemand de post alsnog krijgt. Als ik daarvoor naar een brievenbus moet, dan moet ik met de auto want alle bussen zijn weggehaald. De dichtsbijzijnde is 2 km weg. Niet te lopen met een beperking. Dan is de volgende dag teruggeven aan de postbezorger de beste oplossing.
“Post die verkeerd is bezorgd kunt u gewoon in de oranje brievenbus stoppen of afgeven bij een PostNL-locatie.”
Ja hoor leuk bedacht en tegelijkertijd een heleboel brievenbussen verwijderen, dus reken maar dat een hoop mensen het in de kliko kieperen. Misschien ook een idee om postbodes te leren lezen zodat post voor 25C niet bij nr. 250 belandt. Dit geldt ook voor de sorteercentra trouwens die er correctiestickers op plakken, 25C kreeg een nieuw etiket met 25c en ja hoor kwam terecht bij 250.
Het zou een heel groot verschil maken als er nog postbode waren, de goed niet meegeteld, maar de ander zijn bezorgers meer niet. Het wordt verkeerd op naam gegooid, op straatnaam ….. ja het nummer klopt dan wel …….. kan me ook voorstellen dat de mensen de post weggooien nar de zoveelste keer, ongevraagd drukwerk ….. Ben zelf jaren lang postbode geweest, wij moesten een eed afleggen …… de post bestaat niet meer
Zelf heb ik maandenlang post gehad van een adres aan de andere kant van de straat. Ik woon zelf op nummer 51, en iemand die verantwoordelijk was voor de huisnummering in mijn straat, had aan de andere kant ook nummer 51(b) laten aanbrengen. Hierdoor kreeg ik steeds de post van 51(b) op mijn eigen huisnummer 51.
Na over en weer communicatie met PostNL is het nu opgelost. Dit komt doordat het verkeerde nummer 51(b) is veranderd in een ander nummer. Normaliter wordt er wel voor gewaakt dat in een en dezelfde straat niet dezelfde huisnummers voorkomen, maar als dat gebeurt, dan heb je wel een groot probleem in geval van een 112-melding. Dan is de kans groot dat de hulpdiensten naar het verkeerde huisadres worden gestuurd. Je zult maar medische hulp nodig hebben of de brandweer!