Naar cookieinstellingen

Hoe winkelt u het liefst?

Voor het grote MAX Opinie Panel Kledingonderzoek waren we naast uw kledingsmaak ook benieuwd naar uw aankoopgedrag. Want koopt u altijd bij dezelfde winkel kleding, of zoekt u ook weleens online naar nieuwe collecties? En hoe vaak koopt u eigenlijk kleding? Dit zijn de resultaten voor u samengevat.

Frequentie

Meer dan de helft van onze panelleden heeft geen vast winkelgedrag. Het wisselt heel erg hoe vaak zij kleding kopen. 15 procent van de ondervraagden koopt ieder kwartaal kleding en ruim 10 procent schaft jaarlijks wat nieuws aan.

Winkels

De meeste mensen winkelen alleen, maar de partner mag in sommige gevallen ook mee. Met vrienden/vriendinnen, (klein)-kinderen en familie wordt minder vaak kleding gekocht. En als er dan gewinkeld wordt, is dat 4 op de 5 keer in verschillende kledingwinkels. Een derde deel van de ondervraagden winkelt online en ruim 10 procent koopt altijd kleren in dezelfde kledingwinkel. De markt en marktplaats zijn het minst populair.

Uitgaven

Meer dan de helft van het panel geeft maandelijks 0 tot 50 euro aan kleding uit. Bijna een kwart doet het met 50 tot 100 euro en nog geen 10 procent spendeert 100 tot 150 euro. De rest geeft maandelijks meer dan 150 euro uit aan het kopen van nieuwe kleding. Maar 8 procent van de ondervraagden spaart of legt maandelijks geld opzij om aankopen te doen.

Onderhoud

Ook blijkt uit ons onderzoek dat het panel zuinig is op hun kleding. Het grootste deel van de ondervraagden doet namelijk meer dan 3 jaar met zijn of haar kleding. Ook repareert bijna een derde van de ondervraagden zelf kleding.

Op de vraag ‘welk kledingstuk gooit u nooit meer weg?’ ontvingen we uiteenlopende antwoorden:

“Een jas die ik aan had toen ik 40 kilo zwaarder was.”

“Mijn kleding gaat naar Moldavië en krijgt daar een tweede leven.”

“Stropdassen.”

“Wij gooien niets weg. Onze kleding gaat naar de noodopvang bij ons in de buurt.”

“Een vest van mijn gestorven man.”

Geef een reactie

Reacties (7)

    Betty van der Kamp says:

    Ik geef vrijwel niets uit aan kleding. Ik heb zoveel kleding, die ga ik eerst maar eens opdragen. In het verleden toen ik nog werkte schafte en maakte ik veel kleding. Moest toch elke dag iets anders aan. Nu ben ik met pensioen dus dat hoeft niet echt meer. Soms krijg ik de geest en ga ik door de kast heen en verblijd ik het Leger des Heils.

    annabel says:

    Ik koop de meeste kleding online. En wel bij dezelfde winkel.
    Voor mij is het moeilijk om in een winkel kleding te passen, dit i.v.m. COPD en een been dat korter is. Thuis kan ik het allemaal rustig aan doen. En zoveel kleding koop ik niet. Wat ik niet meer aankan, gaat in de kledingzak voor een goed doel.

    virgina says:

    Ik koop in verschillende winkels en draag kleding toch wel 3 jaar met een beetje combineren kan dat makkelijk zeker voor 65 +

      margarita48 says:

      Ik koop meestal online, maar ook ga ik nog wel eens “shoppen” met mijn dochter.
      Alle kleding die ik ca. 1 of 2 seizoenen niet heb gedragen gaat naar de Kledingbank (onderdeel van de Voedselbank).
      Zo maak je mensen die nauwelijks geld hebben om kleding te kopen ook nog eens blij.
      Ze hoeven niet voor de kleding te betalen en mogen daar 2x per jaar een setje kleding uitzoeken.
      Dit geldt trouwens alleen voor mensen die eten van de Voedselbank krijgen

    coco says:

    In 2014 hebben we besloten om een jaar lang geen kleding te kopen, dat is goed gelukt.
    Vorig jaar hebben we wel weer nieuwe kleding aangeschaft, De kasten zijn gevuld en dit jaar doen we weer hetzelfde als in 2014, niets kopen, tenzij het echt noodzakelijk is .
    De kleding die we niet meer dragen gaat naar het Leger des Heils.

    Miek396 says:

    Kringloopwinkels van NOPPES zijn mij dierbaar, hier werken mensen met beperkingen en men is er zeer vriendelijk. Toen ik geen geld had was ik blij om hier toch nog wat te kunnen aanschaffen: kleding, schoenen, meubilair etc. Inmiddels gaat het mij beter en breng ik alles wat ik niet nodig heb naar hen toe zodat deze cirkel in stand blijft.
    Ik koop ook graag op de markt, meestal merkkleding voor kleine prijsjes, leuke sfeer! De kooplui kennen je ook en maken graag een praatje, bovendien lekker buiten en een uitje. Online koop ik uitsluitend apparaten. Ik vond het enig om met vriendinnen te winkelen in diverse plaatsen, maar inmiddels onderscheid de ene plaats zich niet meer van de ander, allemaal dezelfde ketens! Goeie uitzondering hierop is Heemstede, voldoende keuze en ook winkels die je niet overal ziet

    peter61j says:

    ook ik breng mijn oude kledingnaar de kleding opvang.
    mijn koopgedrag is als volgt
    ik draag casuwel kleding
    meestal loop ik in spijkerbroeken en instap schoenen.
    omdat ik een erg stijve rug heb,
    doe ik het zo.
    ik pas een broek en koop er vijf dezelfde
    ook met bloezen doe ik dit
    als het even kan ook met schoenen
    maar nu moet je eens op zoek gaan naar aleen instap schoenen voor mannen
    dan wordt de keus ineens erg beperkt

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.