Naar cookieinstellingen
Keurmerken

Hoe kunt u betrouwbare keurmerken van onbetrouwbare logo’s onderscheiden in de supermarkt?

Veel producten in de supermarkt hebben een keurmerk. Daarnaast zijn er ook veel producten met logo’s die lijken op keurmerken. Milieu Centraal vraagt bedrijven om terughoudend te zijn met deze logo’s, omdat consumenten ze maar lastig kunnen onderscheiden van officiële keurmerken. Wat is het verschil en hoe kunt u het herkennen?

Verschil tussen keurmerk en logo

Wie door de supermarkt loopt, komt veel producten tegen met een keurmerk. Denk daarbij aan Beter Leven, EU-biologisch en Fairtrade. Dit zijn onafhankelijke organisaties die strenge eisen stellen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, dierenwelzijn of mensenrechten. Alleen producten die aan deze voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor het keurmerk.

In de supermarkt komt u ook veel producten tegen met een logo of label. Deze lijken over het algemeen op officiële keurmerken, maar zijn niet door een onafhankelijke organisatie getoetst. Bedrijven plaatsen deze logo’s op hun product, zonder daar officiële doelstellingen of een goede onderbouwing aan te koppelen.

Uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen in 2022 blijkt dat de consument in verwarring raakt door deze duurzaamheidslabels. De meeste consumenten zijn alleen bereid om extra voor een product te betalen als het label duidelijk en herkenbaar is.

Mogen bedrijven zomaar een label toevoegen?

Bedrijven die zonder onderbouwing een label toevoegen aan hun product, dat klinkt niet helemaal legaal. Maar hoe makkelijk is het voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om hiertegen op te treden? Wij vragen het aan Paulien van der Geest, expert keurmerken van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. “De ACM kan optreden als een bedrijf een duidelijke uitspraak doet die het niet kan onderbouwen. Hiervoor hebben Decathlon en H&M een paar jaar geleden nog een tik op de vingers gehad. Het blijft moeilijk, omdat bedrijven nog steeds veel kunnen suggereren met groen, bloemetjes, bijtjes of iets anders wat er gezellig uitziet op de verpakking.”

Van der Geest denkt dat bedrijven niet stoppen met hun ‘slager keurt zijn eigen vlees’-labels totdat ze er negatieve gevolgen van ervaren. “Zolang het bedrijf het gevoel heeft dat het ervoor beloont wordt, zal het ermee doorgaan. Als ze er veel negatieve publiciteit door krijgen, kan dat een reden zijn om te stoppen.”

Op sommige producten staan wel 4 of 5 verschillende logo’s, zo ziet ook Van der Geest van Milieu Centraal. “Deze logo’s kloppen wel, maar het gaat om kleine dingen, zoals de dop die van gerecycled plastic is. Je kunt dan beter een product hebben met 1 alomvattend keurmerk. De EU heeft een wet aangenomen om het aantal keurmerken tegen te gaan. Landen hebben 2 jaar om dit in te voeren. Het zal moeilijker worden om een nieuw keurmerk op de markt te brengen. Wat nog niet duidelijk is, is of dit ook het aantal logo’s dat eigenlijk geen keurmerken zijn tegen kan gaan.”

Supermarkt misleiding
Lees ook: Zo ontwijkt u misleiding in de supermarkt

Hoe herkent u een betrouwbaar keurmerk?

Het is heel goed denkbaar dat u door de bomen het bos niet meer ziet met al deze verschillende keurmerken en daarop lijkende logo’s. Daarom vragen wij aan de expert keurmerken waar consumenten op kunnen letten. “Het is een kwestie van jezelf er eenmalig in verdiepen. Kies een paar keurmerken uit waar je achter staat en ga daar voortaan op letten in de supermarkt.”

Op de vernieuwde Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal kunt u kijken hoe betrouwbaar en ambitieus de verschillende keurmerken zijn. Hierop kunt u zelf aangeven welke producten u vaak koopt en welk duurzaamheidsaspect u het belangrijkste vindt: milieu, dierenwelzijn of mens en werk. Daarnaast vindt u er een lijst met 12 topkeurmerken die voor zowel duurzaamheid, betrouwbaarheid als transparantie minimaal 4 van de 5 sterren behalen.

Van der Geest tipt tot slot nog 2 keurmerken die in de gehele Europese Unie wettelijk zijn vastgelegd. Voor voeding is dat EU-biologisch, voor niet eetbare producten is dat het EU Ecolabel. Deze betrouwbare keurmerken kunt u dus ook op uw vakantieadres tegenkomen.

(Bron: Milieu Centraal, Wageningen University, Volkskrant, Radar. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Dirck says:

    Enige betrouwbare is het Statiegeld logo.

    Al zo vaak bijna zelfde nep gezien en elke winkel heeft eigen variatie.

    Zo ook auto merken, de Honda & Hyundai lijken zo op elkaar dan ik ze bewust wisselde.
    Maar de Chinezen, ook vaag en de T van Trutmodel S of X en zo?

    Maar ook de oude en Facelift logo’s van merken en keurmerken?

    Zo was ik in 2021 in Rusland en de oude Euro biljetten werden geweigerd en alleen nieuwe accepteren ze omdat ze niet weten hoe lang deze nog geldig bleven + risico op vervalsingen.

    Zo zijn Coca Cola & Ford met hun oude prima herkenbaar en VW is weer fout bezig met die aanpassingen aan hun vertrouwde.
    Als je ouder werd kom je zoveel verpeste merken tegen, Facelift die ik lelijk mode zooi vind.
    Ook de Philips kleine blokletters TV ? kan op die afstand ook Samsung zijn of zo!

    Managers die Design wilde? Ik niet!
    Ze besteden veel geld om een goed en vertrouwde merk om zeep te helpen!

    Ook in de buurt super, NIEUW of Vernieuwd is vaak minder inhoud die duurder is in onherkenbaar als A merk en ga wel huismerk kopen!
    De oud bollige is juist de Oude Vertrouwde behouden!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.