Hoe herkent u neprecensies op internet?
Publicatiedatum: 11 november 2024
Bewust of onbewust, online recensies (oftewel ‘reviews’, in het Engels) spelen een belangrijke rol in ons online koop- en consumeergedrag. Hoe meer positieve reviews een product of dienst heeft, hoe groter meestal de kans dat u een hotel boekt, een restaurant reserveert of een paar schoenen koopt. Maar besef dat de verkopende partij dit ook maar al te goed weet. Want soms zijn er zelfs neprecensies in omloop, die u beïnvloeden bij het nemen van een beslissing. Hoe herkent u deze neprecensies?
Hoe belangrijk zijn recensies bij online aankopen?
Wat is één van de belangrijksten stappen, voordat u online een vakantiehuisje boekt, een auto huurt of spullen via Marktplaats koopt? Controleren hoe betrouwbaar de aanbieder is, op basis van ervaringen van anderen. Want heeft een hotelkamer, koffiezetapparaat of koptelefoon honderden reviews, met gemiddeld 3 sterren of minder? Dan wordt het toch minder aanlokkelijk.
Het overgrote deel van de consumenten kijkt naar de reviews, meestal ongeveer 10 recensies, voordat ze al dan niet tot koop overgaan. Dit is bij hotels en restaurants een belangrijke factor, maar ook bij medische diensten, autozaken en kledingwinkels. Meer of minder dan 4 sterren, dat is voor veel consumenten de kritieke grens, blijkt uit dit onderzoek (Engelstalig). Daarnaast wordt het gewaardeerd als bedrijven de moeite nemen om op deze recensies te reageren, zowel de positieve als negatieve reviews.
Welk belang hebben bedrijven bij neprecensies?
Maar wees wel op uw hoede als u reviews controleert, want lang niet alle online recensies zijn betrouwbaar. Deze neprecensies zijn er in verschillende verschijningsvormen, zowel positief als negatief. Bedrijven kopen positieve reviews in of maken ze zelf, met behulp van neppe gebruikersaccounts. Maar er zijn ook bedrijven die massaal negatieve neprecensies plaatsen bij hun concurrenten, hebben we in 2019 al eens uitgelegd. Google heeft in 2023 liefst 170 miljoen neprecensies verwijderd. Maar het is niet eenvoudig om dit te handhaven en te controleren, waardoor de fake reviews op blijven duiken.
Hoe kunt u neprecensies herkennen?
Een echte of een neppe review, hoe kunt u het verschil zien? Kijk ten 1e naar hoe gedetailleerd de inhoud van de recensie is. “Het enige wat er staat is: heel goed, perfect. Hier kun je dus eigenlijk niet zo veel mee”, beschrijft Gerard Spierenburg van de Consumentenbond, in deze video van Meldpunt. Sowieso kunnen lyrische recensies, waarbij de afzender zelfs niet 1 kritiekpuntje heeft, verdacht zijn. Ook extreem negatieve recensies moeten soms met een korreltje zout genomen worden. Twijfelt u over de echtheid van zo’n recensie, kopieer en plak de tekst dan in Google. Als exact diezelfde tekst op meerdere websites voorkomt, is dat ook een teken aan de wand.
En bekijkt u reviews van een product met een lange, omslachtige merk- en productnaam, zoals een koelkast, hondenbench of videodeurbel? Als u een reactie met deze volledige productnaam ziet (in plaats van simpelweg ‘deze koelkast’, ‘deze hondenbench’ of ‘deze videodeurbel’), kan dat een reden zijn om de alarmbellen af te laten gaan. Want dit is geen natuurlijk taalgebruik van bestaande consumenten. En let ook op het profiel van degene die de recensie achterlaat. Heeft de afzender een vaak voorkomende naam, bijvoorbeeld John Smith? En heeft diegene vaker reviews achtergelaten, met alleen 5 sterren en vaak dezelfde teksten? Dan is de kans aanwezig dat het om neprecensies van niet-bestaande consumenten gaat, misschien zelfs de wereld in geholpen door het bedrijf zelf.
Op sites van grote webwinkels kunnen de recensies zelf ook weer een beoordeling krijgen. Bij een tekst als ‘Vond je dit een nuttige review?’ kunt u bijvoorbeeld een duimpje omhoog of omlaag geven. Het komt uiteraard betrouwbaar over als er meer duimpjes omhoog dan duimpjes omlaag zijn. Maar wees op uw hoede als er bijvoorbeeld 200 reacties zijn, waarvan 200 duimpjes omhoog.
En als u een aankoop bij een onbekende webwinkel wil doen, wees dan ook kritisch. Online zijn namelijk veel dropshippers actief. Dit zijn ondernemers die goedkoop producten inkopen, vaak uit Azië, om die voor een hogere prijs door te verkopen. U kunt de naam van deze webwinkel invoeren in Google, met daarachter de zoekterm ‘klacht’. Tot slot, controleer een product bij meerdere reviewsites, als u twijfelt over de oprechtheid van de aanbieder. Want heeft hetzelfde product 100 lovende recensies op het ene platform en geen enkele op het andere? Dan zijn dit hoogstwaarschijnlijk neprecensies.
(Bron: Archief, MAX Meldpunt, MAX vakantieman, Algemeen Dagblad, Consumentenbond, Forbes, BrightLocal, Plus Online, Bol.com, Reputation.com. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat u nog vergeet in uw artikel zijn bedrijven die louter positieve reviews over hun produkten plaatsen. Ook deze reviews zijn waardeloos. Visdeal.nl is daar een uitstekend voorbeel van.
Nep Recensies.. ik heb voor een bedrijf gewerkt waar we dus hotels, online winkels enzo , recensies gaven en kregen er voor betaald. De voorbeelden in dit artikel kloppen ook niet helemaal. Want de bedrijven die nep recensies financieren, weten ook dat er op dingen gelet word. Dus de recensies waar we voor betaald werden waren ook zo gedaan alsof het net echt was.
Klopt. Voorbeeld in mijn reactie. 😄
Ik luister liever naar review van vrienden of bekenden. Vaak zijn die wel betrouwbaar.
En kopen online doe ik zo min mogelijk.
Liever fysiek kijken wat er in het vat zit.