Naar cookieinstellingen
Hoe herkent u neprecensies op internet?

Hoe herkent u neprecensies op internet?

Bewust of onbewust, online recensies (oftewel ‘reviews’, in het Engels) spelen een belangrijke rol in ons online koop- en consumeergedrag. Hoe meer positieve reviews een product of dienst heeft, hoe groter meestal de kans dat u een hotel boekt, een restaurant reserveert of een paar schoenen koopt. Maar besef dat de verkopende partij dit ook maar al te goed weet. Want soms zijn er zelfs neprecensies in omloop, die u beïnvloeden bij het nemen van een beslissing. Hoe herkent u deze neprecensies?

Hoe belangrijk zijn recensies bij online aankopen?

Wat is één van de belangrijksten stappen, voordat u online een vakantiehuisje boekt, een auto huurt of spullen via Marktplaats koopt? Controleren hoe betrouwbaar de aanbieder is, op basis van ervaringen van anderen. Want heeft een hotelkamer, koffiezetapparaat of koptelefoon honderden reviews, met gemiddeld 3 sterren of minder? Dan wordt het toch minder aanlokkelijk.

Het overgrote deel van de consumenten kijkt naar de reviews, meestal ongeveer 10 recensies, voordat ze al dan niet tot koop overgaan. Dit is bij hotels en restaurants een belangrijke factor, maar ook bij medische diensten, autozaken en kledingwinkels. Meer of minder dan 4 sterren, dat is voor veel consumenten de kritieke grens, blijkt uit dit onderzoek (Engelstalig). Daarnaast wordt het gewaardeerd als bedrijven de moeite nemen om op deze recensies te reageren, zowel de positieve als negatieve reviews.

Welk belang hebben bedrijven bij neprecensies?

Maar wees wel op uw hoede als u reviews controleert, want lang niet alle online recensies zijn betrouwbaar. Deze neprecensies zijn er in verschillende verschijningsvormen, zowel positief als negatief. Bedrijven kopen positieve reviews in of maken ze zelf, met behulp van neppe gebruikersaccounts. Maar er zijn ook bedrijven die massaal negatieve neprecensies plaatsen bij hun concurrenten, hebben we in 2019 al eens uitgelegd. Google heeft in 2023 liefst 170 miljoen neprecensies verwijderd. Maar het is niet eenvoudig om dit te handhaven en te controleren, waardoor de fake reviews op blijven duiken.

Waarop moet u letten bij de aankoop van een tweedehands auto
Lees ook: Een tweedehands auto kopen: hier moet u op letten

Hoe kunt u neprecensies herkennen?

Een echte of een neppe review, hoe kunt u het verschil zien? Kijk ten 1e naar hoe gedetailleerd de inhoud van de recensie is. “Het enige wat er staat is: heel goed, perfect. Hier kun je dus eigenlijk niet zo veel mee”, beschrijft Gerard Spierenburg van de Consumentenbond, in deze video van Meldpunt. Sowieso kunnen lyrische recensies, waarbij de afzender zelfs niet 1 kritiekpuntje heeft, verdacht zijn. Ook extreem negatieve recensies moeten soms met een korreltje zout genomen worden. Twijfelt u over de echtheid van zo’n recensie, kopieer en plak de tekst dan in Google. Als exact diezelfde tekst op meerdere websites voorkomt, is dat ook een teken aan de wand.

En bekijkt u reviews van een product met een lange, omslachtige merk- en productnaam, zoals een koelkast, hondenbench of videodeurbel? Als u een reactie met deze volledige productnaam ziet (in plaats van simpelweg ‘deze koelkast’, ‘deze hondenbench’ of ‘deze videodeurbel’), kan dat een reden zijn om de alarmbellen af te laten gaan. Want dit is geen natuurlijk taalgebruik van bestaande consumenten. En let ook op het profiel van degene die de recensie achterlaat. Heeft de afzender een vaak voorkomende naam, bijvoorbeeld John Smith? En heeft diegene vaker reviews achtergelaten, met alleen 5 sterren en vaak dezelfde teksten? Dan is de kans aanwezig dat het om neprecensies van niet-bestaande consumenten gaat, misschien zelfs de wereld in geholpen door het bedrijf zelf.

Keurmerken
Lees ook: Hoe kunt u betrouwbare keurmerken van onbetrouwbare logo’s onderscheiden in de supermarkt?

Op sites van grote webwinkels kunnen de recensies zelf ook weer een beoordeling krijgen. Bij een tekst als ‘Vond je dit een nuttige review?’ kunt u bijvoorbeeld een duimpje omhoog of omlaag geven. Het komt uiteraard betrouwbaar over als er meer duimpjes omhoog dan duimpjes omlaag zijn. Maar wees op uw hoede als er bijvoorbeeld 200 reacties zijn, waarvan 200 duimpjes omhoog.

En als u een aankoop bij een onbekende webwinkel wil doen, wees dan ook kritisch. Online zijn namelijk veel dropshippers actief. Dit zijn ondernemers die goedkoop producten inkopen, vaak uit Azië, om die voor een hogere prijs door te verkopen. U kunt de naam van deze webwinkel invoeren in Google, met daarachter de zoekterm ‘klacht’. Tot slot, controleer een product bij meerdere reviewsites, als u twijfelt over de oprechtheid van de aanbieder. Want heeft hetzelfde product 100 lovende recensies op het ene platform en geen enkele op het andere? Dan zijn dit hoogstwaarschijnlijk neprecensies.

plaagdierenbestrijder
Lees ook: Op zoek naar een plaagdierenbestrijder? Zo vindt u een betrouwbare partij

(Bron: Archief, MAX Meldpunt, MAX vakantieman, Algemeen Dagblad, Consumentenbond, Forbes, BrightLocal, Plus Online, Bol.com, Reputation.com. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    jax says:

    Wat u nog vergeet in uw artikel zijn bedrijven die louter positieve reviews over hun produkten plaatsen. Ook deze reviews zijn waardeloos. Visdeal.nl is daar een uitstekend voorbeel van.

      Modaan says:

      Nep Recensies.. ik heb voor een bedrijf gewerkt waar we dus hotels, online winkels enzo , recensies gaven en kregen er voor betaald. De voorbeelden in dit artikel kloppen ook niet helemaal. Want de bedrijven die nep recensies financieren, weten ook dat er op dingen gelet word. Dus de recensies waar we voor betaald werden waren ook zo gedaan alsof het net echt was.

      Modaan says:

      Klopt. Voorbeeld in mijn reactie. 😄

    Louis1952 says:

    Ik luister liever naar review van vrienden of bekenden. Vaak zijn die wel betrouwbaar.
    En kopen online doe ik zo min mogelijk.
    Liever fysiek kijken wat er in het vat zit.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.