Naar cookieinstellingen
gevonden voorwerpen

Gevonden voorwerpen: waar moet u die eigenlijk afgeven?

Stel: u vindt een paspoort, telefoon of iets anders op straat, waar moet u dit dan afgeven? Veel mensen denken dat ze hiervoor bij de politie moeten zijn, maar is dit wel zo? En wat als u zelf iets verliest? Tot welke instantie moet u zich dan wenden. Wij zoeken het uit. 

Iets gevonden? Naar de gemeente

De website van de politie bevat enorm veel informatie, onder meer over gevonden voorwerpen. Wie de betreffende pagina opent, leest al snel dat het politiebureau niet de plek is waar u gevonden voorwerpen moet inleveren. Dit kunt u het beste doen bij het gemeentehuis van de plaats waar u het voorwerp heeft gevonden. Mocht het gemeentehuis niet open zijn op dat moment, dan kunt u er ook voor kiezen om het voorwerp aan te melden op de site verlorenofgevonden.nl. Op deze overheidswebsite publiceren 80 procent van alle Nederlandse gemeenten inmiddels ook de verloren spullen die zij binnenkrijgen.

Zelf iets verloren?

Als u zelf iets verloren bent, is het dus ook raadzaam om deze site te bezoeken. Als u uw voorwerp erop ziet staan, kunt u het claimen door in de advertentie op het zinnetje ‘dit is mijn voorwerp’ te klikken. U moet dan uw persoonlijke gegevens invullen en zo duidelijk mogelijk beschrijven hoe hetgeen dat u verloren bent eruit ziet. Zo kan gecontroleerd worden of het product daadwerkelijk van u is. Als dit zo blijkt te zijn, krijgt u het terug. Als u deze website liever niet gebruikt, kunt u het best naar het gemeentehuis gaan in de plaats waar u iets bent verloren. Als dit ver weg is of u slecht ter been bent, kunt u natuurlijk ook eerst bellen.

Paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs kwijt

Wie een identiteitsbewijs, paspoort of rijbewijs kwijt is, moet altijd eerst aangifte doen bij de politie en de gemeente in kennis stellen van het verlies. Pas daarna kunt u informeren of het is gevonden.

U kunt er in dit geval ook voor kiezen om meteen een nieuw document aan te vragen. U moet de gemeente dan wel op de hoogte brengen van het verlies, maar u hoeft dan geen officiële aangifte te doen. De gemeente kan het nummer van het verloren paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs in een speciale database zetten, zodat het ongeldig wordt verklaard.

Gevonden voorwerpen op reis

Wie op straat iets vindt of verloren is, moet dus contact opnemen met de gemeente waar dit is gebeurd. Maar hoe zit dat met voorwerpen die u vindt in het openbaar vervoer, op een station of  op een luchthaven? Daarvoor gelden andere regels. De NS heeft bijvoorbeeld een eigen gevonden voorwerpen afdeling. Als u iets vindt in de trein of op het station, kunt u dit afgeven bij een NS-medewerker. Als er geen medewerker in de buurt is, kunt u het ook afgeven bij een NS-loket. De grote stations hebben meerdere van dit soort plekken. Ook kunt u de klantenservice bellen en doorgeven dat u iets hebt gevonden. Zij vertellen u dan wat u moet doen.

Ook als u een voorwerp vindt in een bus of trein die toebehoort aan een andere vervoerder, kunt u dit het beste afgeven bij een medewerker. Deze spullen komen vervolgens in een depot terecht waar de eigenaar het kan komen ophalen. De NS heeft ook zo’n depot.

Wie iets vindt op een luchthaven binnen Nederland, kan dit het beste afgeven bij het hiervoor bedoelde balie. Op Schiphol zijn er verschillende gevonden voorwerpen-balies. Op kleinere vliegvelden, zoals Eindhoven Airport, is dit niet altijd het geval. U kunt het in dat geval afgeven aan de reguliere balie. Het personeel aldaar zorgt ervoor dat het voorwerp binnen 24 uur op de site iLost wordt geplaatst.

Onderweg iets verloren

Als u zelf iets bent verloren in het openbaar vervoer, moet u dit direct melden bij de vervoerder. U kunt dit per telefoon doen of via een online formulier. Als u iets verliest in een NS-trein, dan kunt u dit binnen 5 dagen ophalen op het station waar dit is afgegeven. Daarna wordt het naar het centrale depot in Utrecht gebracht, waar het vervolgens 3 maanden wordt bewaard.

Mocht u iets verloren zijn op een Nederlandse luchthaven, dan kunt u het beste de gevonden voorwerpen-balie raadplegen of de reguliere balie. Zorg wel dat u vooraf bij deze luchthaven heeft aangegeven dat u iets verloren bent. Dit kan meestal via een online formulier. Als u iets verliest in het vliegtuig, moet u de luchtvaartmaatschappij waarschuwen. Als het is gevonden, geven medewerkers het af op de luchthaven.

(Bron: website Schiphol, Eindhoven Airport, website NS, website Veolia, politie.nl,

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.