Gemeentesites nog niet geschikt voor mensen met beperking
Publicatiedatum: 6 december 2018
Websites van gemeentes zijn nog altijd niet gebruiksvriendelijk voor mensen met een beperking. Gemeentes willen de sites voor iedereen toegankelijk maken en denken onterecht dat hen dat lukt.
Gebruiksvriendelijk
Toegankelijkheidsexpert Eric Velleman ontdekt dit wanneer hij voor zijn promotieonderzoek 69 gemeenten onder de loep neemt. Donderdag 6 december 2018 promoveert hij op het onderwerp aan Universiteit Twente. Velleman: “Gemeentes doen hard hun best om te voldoen aan de richtlijnen voor gebruiksvriendelijkheid, maar het lukt niemand. Zelfs de beste gemeentesite had 3 fouten. Ik wilde weten waarom het niet lukt.”
Niet discrimineren
Volgens de Nederlandse wet moeten alle websites en applicaties van gemeentes toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor iedereen. Deze wet discrimineert niet voor mensen met een beperking. Ook als je motorisch of verstandelijk beperkt bent of als je niet goed kunt zien of horen, moet je toegang hebben tot de digitale kanalen.
Zelfstandig
Een omschrijving bij een plaatje is belangrijk voor blinden die een app gebruiken die websites voorleest. Sterk contrast is nodig voor slechtzienden. Mensen met een motorische beperking hebben behoefte aan grote knoppen en eenvoudig gebruik van de tabtoets. Wanneer dit allemaal niet goed geregeld is, moeten zij iemand om hulp vragen. Ze kunnen dan niet zelfstandig deelnemen aan de maatschappij.
Deadline
De wet geeft als deadline 23 september 2019, alle gemeentesites moeten dan aan de toegankelijkheidseisen voldoen. Gemeentes werken eraan om die deadline te halen. Den Haag en Amsterdam hebben bijvoorbeeld een team gebruikers met een beperking die de websites voor hen testen. Het probleem zit hem volgens Velleman niet in de goede wil, maar in de structuur van de organisatie. “Gemeentes maken vaak niet zelf de systemen waar de websites op draaien, die leveren externe bedrijven. Bij het kiezen van zo’n bedrijf moet je al nadenken over dit onderwerp.”
Zo moet het wel
Velleman raadt aan om een manager aan te stellen in een gemeente die dit organiseert en controleert. ‘Train je personeel en bespreek dit onderwerp al in een sollicitatiegesprek. Pas op met welke systemen je aanschaft, en werk dit onderwerp uit in het beleidsplan. In mijn proefschrift staat een handleiding. Als gemeentes die gebruiken, denk ik dat ze de deadline kunnen halen.”
Verbeteren
MAX Vandaag heeft een ingebouwde luisterfunctie op de website en is daardoor toegankelijk voor slechtzienden. Toch kunnen ook wij dingen verbeteren, zegt Ron Beenen, een collega van Velleman. “Alle oranje teksten op een witte achtergrond zijn onleesbaar voor slechtzienden. En bij een aantal video’s mist ondertiteling voor slechthorenden. De foutmeldingen in het contactformulier zijn onduidelijk voor gebruikers met een cognitieve beperking, of voor wie weinig ervaring heeft met internet.”
(Bron: www.accessibility.nl, Rijksoverheid)