Naar cookieinstellingen
snelste rij bij de kassa

Geen zin om lang in de rij te staan bij de kassa? Zo kiest u de snelste rij

Het is zeker geen wereldprobleem, maar het kan irritant zijn om langer in de rij van de kassa te staan dan absoluut noodzakelijk. Er zijn echter een aantal handige tips die de wachttijd kunnen verkorten. Bekijk onze tips voor het vinden van de snelste rij.

De lengte van de rij zegt niet altijd iets over hoe snel die is

Gaat u het liefst voor de kortste rij, omdat u aanneemt dat die ook wel het snelste zal gaan? Fout! U kunt beter kijken naar wat voor soort mensen er in de rij staan. Zo pakken mensen die met zijn tweeën zijn vaak sneller in, dan iemand die het alleen moet doen. En zoals het vooroordeel zegt, zijn oudere mensen over het algemeen wat trager. Dus ook in de rij. Ze hebben vaak net wat minder haast of willen graag contant betalen. Ook mensen die graag een praatje maken met elkaar of de caissière kunt u beter vermijden. Daar schiet het namelijk niet van op.

Kies voor de pinkassa

Bij een kassa waar alleen gepind mag worden, betalen mensen dus niet met contant geld en hoeven ze ook niet allemaal muntjes bij elkaar te zoeken. Dat kan dus een stuk sneller gaan dan bij een kassa waar dat wel het geval is.

Een paar volle karren gaan vaak sneller dan meerdere halfvolle

U kunt beter achter 2 karren met veel artikelen gaan staan, dan 5 karretjes met weinig spullen. Dit komt doordat meer klanten meer handelingen betekent. De caissière moet elke nieuwe klant begroeten, de artikelen afrekenen en alle handelingen uitvoeren met eventuele statiegeldbonnetjes en verschillende spaarsystemen. Om die reden is een snelkassa daarom niet altijd een betere optie, omdat daar heel veel mensen in staan, met weliswaar weinig artikelen, maar die allemaal individueel geholpen moeten worden.

auto's in de file
Lees ook: In de file: welke baan is het snelste en helpt het om te wisselen?

Kies niet voor de middelste of meest rechtse rij, maar ga naar links

Veel mensen kiezen gevoelsmatig de meest rechtse rij. Ook komen bij grotere winkels vaak veel mensen bij de middelste rijen terecht. Omdat ze dan niet alle rijen willen afgaan, sluiten ze maar achteraan aan. Hetzelfde geldt voor de drukst bezochte winkelpaden in supermarkten. De kassa’s die daarop uitkomen zijn vaak een stuk langer. Dat heeft deels ook te maken met kuddegedrag, stelt omgevingspsycholoog Joren van Dijk tegenover de Telegraaf: “We denken: er staan mensen, dit moet wel de goede rij zijn. Daardoor ben je geneigd om niet verder te kijken.”Kies daarom juist voor de rij helemaal links, daar komen vaak minder mensen terecht en zo bent u sneller weg.

Zelfscankassa

Heeft u maar een paar producten, dan kan de zelfscankassa een goede optie zijn. Dan heeft u zelf in de hand hoe snel u bent. Hierbij is er overigens weer wel de kans op een steekproef. In dat geval worden uw spullen gecontroleerd en kan het juist langer uitpakken. Bij losse, verse producten zoals groente, fruit en broodjes moet u daarnaast eerst de producten opzoeken, voor u ze kunt toevoegen. Hier moet u een bepaalde handigheid in krijgen, anders kan een caissière dat sneller voor u doen.

Schat de caissière in

De caissière kan een bepalende factor zijn in hoe snel of langzaam de rij van de kassa gaat. Probeer in te schatten of het om een ervaren caissière gaat of om een nieuwe kracht. Bij een nieuwe werknemer is dat vaak al duidelijk te zien, wanneer er een collega bij staat om te helpen. Ook zijn er kassamedewerkers die uitgebreid praatjes maken met iedereen of juist doelgericht en zwijgzaam de klanten helpen. Wanneer u haast heeft, kunt u beter voor die laatste gaan. Vrouwelijke caissières lijken over het algemeen net wat sneller te zijn dan hun mannelijke collega’s. Dit zou dan komen doordat vrouwen efficiënter werken en mannen minder vaak achter de kassa zitten en dus minder ervaren zijn.

Kies een rij die naar meerdere kassa’s leidt

Kunt u kiezen voor een rij die naar 1 kassa leidt of naar meerdere kassa’s? Ga dan voor de rij met meerdere kassa’s. De doorloop is daar meestal net iets sneller.

Reken niet af op de begane grond

Heeft een winkel meerdere etages en kan er ook op andere etages afgerekend worden? Kies dan niet voor een kassa op de begane grond. Daar is het namelijk meestal het drukst.

Ga met z’n tweeën

Wanneer u met z’n tweeën gaat, kunt u beide in een andere rij gaan staan en dan uiteindelijk de rij kiezen die het snelst gaat. Al vinden we dit niet de meest sympathieke tip. U brengt er de klanten achter u mee in verwarring, wanneer zij achter iemand met weinig spullen denken te staan en daar opeens iemand bij komt met nog meer spullen. Wat in elk geval handig is met 2 mensen: het proces bij de kassa gaat sneller, aangezien u de handelingen kunt verdelen. Zoals het inpakken en afrekenen.

Durf te wisselen van rij

Wisselt u weleens tijdens het wachten van rij? Dat pakt niet altijd goed uit. Zult u altijd zien dat die nieuwe rij dan juist weer trager gaat dan de rij waaruit u komt. Maar met bovenstaande tips weet u nu waar u op moet letten en kunt u beter inschatten wat de snelste rij is. In dat geval kan het wel lonen om van rij te wisselen.

(Bron: Archief, Telegraaf, Margriet, HLN, Nieuwsblad.be. Foto: www.hollandfoto.net / Shutterstock.com)

Geef een reactie

Reacties (17)

    yazz says:

    Dit is toch niet serieus hoop ik?!
    In een tijd van “korte lontjes” ongeduldig worden in een Lange rij bij de kassa????
    Maak een praatje met je voor of achter buurman, wees mindfull, straal zelf rust uit. Zeker voor de 50-60 plussers!!
    Als dit het niveau van max word haak ik echt af.

    WIM VAN STRALEN says:

    ZINS ZE SUPERMARKT DEEN OVER HEBBEN GENOMEN LOOPT HET NIET MEER ALS EEN TREIN ZE LATEN STRATEN LANG MENENS BIJ DE KASSA LATEN STAAN.
    ROEP JE COLEGA’SOP MAAR DAT MOGEN ZE NIET ZELF’S ALS WAT MANKEERT MOGEN ZE NIET MEER INGRIJPEN OF COLEGA ROEPEN .
    IK ZAL EEN VOORBEELD GEVEN IK STOND BIJ DE KASSA EN ER WAS MAN DIE PARKINSON EN DE WERD NIET GEHOLPEN MET BOODSCHAPEN IN PAKKEN TOEN HEB IK IN GEGREPEN EN DE RIJ BIJ DE KASSA WERD ALLEEN MAAR LANGER EN ZE RIEPEN NIEMAND.

      Dirck says:

      Wie nu? AH, Deka of Vomar?
      Ook is personeel gebleven of juist niet? Ook Deen had goede en matige winkels,
      U kwam meestal bij 1 in uw buurt.
      en iemand roepen? Soms krap personeel of erg veel kinderen voor vakken vullen.

      Amaranthus says:

      Als u wilt dat u reactie gelezen wordt is het raadzaam om even uw Caps Lock uit te zetten. Dat leest veel makkelijker.

    Icebleu747 says:

    Een beetje achterhaald dit artikel. Tegenwoordig hebben veel supermarkten één kassa en de rest is zelfscan.

      Dirck says:

      diefstal of erg lange rijen en boze loopt groot deel weg.

    Peteru says:

    Het idee van met z’n tweeën en dan in een andere rij vind ik echt ASO. Minder sympathiek vind ik wel heel zacht uitgedrukt. Hebben we dan zo veel haast?

      Dirck says:

      Met 3 kladjes en 2 kleinkinderen gaat winkelen sneller, bij kassa staan dan 3 in rij en gaat extra kassa open…Opa pakte in, kleinste gaat pinnen, net 2 jr 3 mnd.
      Dus ben ik gek of efficiënter?
      Al veel Komkommer taart gekregen.

      HennieM54 says:

      Ik ben het helemaal met u eens! Met z’n tweeën en ieder in een andere rij. ASO. Denk je dat je aan de beurt bent , komt er vanaf de zijlijn soms ineens een volle kar erbij.

    g.breuer says:

    Ten eerste: wat een onzin artikel. Hoe hoog acht de redactie de intelligentie.
    Maar goed: mocht een lezer tóch achter zijn geranium vandaan komen om zich hier druk over te maken, de volgende tips:
    1) get Ali e
    2) kies de kassa die je niet had willen kiezen. Gebruik de wet van Murphy. Die rij schiet toch niet op waar het onvoorspelbare gebeurt, bv streepjescode werkt niet.
    3) als dat risico te groot is: bestel per internet. Kan je de tijd die je bespaart dit soort onzin lezen. Of erop reageren haha.
    Fijne dag!

      g.breuer says:

      Er moest staan get alive!

    Guillaume says:

    Redelijk asociaal, zowel de voorkruipersmentaliteit als het gestelde in dit artikel. Je kunt beter trainen in geduld hebben en anderen gunnen je voor te zijn. En ja als vijf mensen zo denken als jij, dan staan er weer anderen achter jullie die zich misschien aan jullie mentaliteit ergeren. Een ongekende hoeveelheid mensen vertrekt naar landen als Frankrijk, Spanje en Italië omdat ze juist die eeuwige haast (om niets) hier beu zijn en een rustiger en ontspannen leven willen leiden.

      Dirck says:

      Ooit stond ik in korte rij, rode stokje maar ik heb maar 1 ding?
      Cassierre riep: Ik ben geen Tena Lady.
      Ze ging naar Toilet en wacht rustig op haar…

    koopjes says:

    Leuke tips,maar de allerbelangrijkste wat mij betreft staat er niet bij,n.l.;Voordat je al je boodschappen eindelijk in de tassen hebt gedaan,tussentijds afrekenen!!!!Je kunt het daarna nog heel rustig bij de inpaktafel doen.

    Emely says:

    Deze keuzestress heb ik niet want in ”mijn” AH XL is er één kassa. Een XL-winkel dus waar je in de vele zelfscans kan afrekenen, echter met een volle winkelkar is er geen ruimte om de gescande producten kwijt te kunnen. In de rij dus bij die ene bevrouwde kassa. Zelfscan is prima, maar dan voor een paar producten.

      Peteru says:

      Hoezo de gescande producten niet kwijt kunnen. Je hebt toch al gescand met de scanner die je bij het binnenkomen in de winkel mee kunt nemen? Dan is het toch alleen maar een kwestie van scanner wegzetten bij de (zelfscan)kassa en afrekenen?

    Frankli says:

    De schrijver Bob den Uyl heeft dit probleem in de jaren ’70 geanalyseerd. Zo kwam tot hij de rationele oplossing om alvorens een rij te kiezen mensen in de diverse rijen punten toe te kennen, ongeveer als volgt: 1 punt voor een Nederlander, 2 punten voor een allochtoon, 3 punten voor een bejaarde. Vervolgens ging hij dan in de rij met de minste punten staan.

    Helaas. Tot zijn schade en schande ontdekte hij dat het allemaal niet hielp: stond hij netjes in de rij met de minste punten, dan nóg zag hij andere rijen veel sneller gaan.
    Deze observatie heeft hij vervat in de zgn Wet van Bob den Uyl, die luidt, ik parafraseer: “De andere rij gaat sneller.”

    Acceptatie is de sleutel tot geluk.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.