Naar cookieinstellingen

Geen ongewenste reclame meer via de post? Dat regelt u via Postfilter: zo werkt dat

Ongeadresseerde reclamefolders kunt u in veel gevallen stoppen via een nee/ja- of nee/nee-sticker. Maar het komt ook voor dat bedrijven u geadresseerde reclame sturen, via de post. Deze belandt dan wel op uw deurmat. Wilt u dat niet langer, dan kunt u dat aangeven via het Postfilter. Wat is dat precies en hoe werkt het? We hebben de informatie en tips op een rij gezet.

Geadresseerde reclamepost grote ergernis

Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond blijkt geadresseerde reclamepost één van de grootste irritaties van de consument. Bij de 12.000 deelnemers aan het betreffende onderzoek zorgt de Postcode Loterij voor de grootste irritatie. Mensen vinden het niet meer van deze tijd om reclame per post te verspreiden. Gelukkig is er iets tegen te doen, door u te registreren via Postfilter.nl. Mits u geen klantrelatie heeft met het bedrijf, maar daarover later meer.

Hoe werkt Postfilter?

Postfilter is een initiatief van verschillende Nederlandse bedrijven en maatschappelijke organisaties. Waaronder Thuiswinkel.org en PostNL. Het is in het leven geroepen om een mogelijkheid te bieden geadresseerde reclamepost te stoppen. Via een gratis online meldpunt kunt u aangeven welke ongevraagde reclamepost u niet meer wilt ontvangen. Dat kunt u doen door u op Postfilter.nl te registreren en in een paar stappen aan te geven om welke geadresseerde reclamepost het gaat. Uw registratie is 6 jaar geldig en kan erna desgewenst verlengd worden. De door u ingestelde Postfilter-voorkeuren moeten door de bedrijven nageleefd worden en de Stichting Reclame Code ziet hierop toe.

Registratie bij Postfilter via de post

Liever geen digitale registratie? Dan kunt u uzelf via de post aanmelden. De registratie blijft dan niet 6, maar 2 jaar geldig. U doet dat door een brief te sturen naar Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR Amsterdam. Vermeld hierin uw voorletters, achternaam en adres. En geef aan van welke van deze geselecteerde sectoren u geen post meer wilt ontvangen: Energie (besparing), Financiën & verzekeringen, Gezondheid & verzorging, Goede doelen, Loterijen, Media (boeken, kranten, tijdschriften), Telecom, Vervoer, Vrije tijd (hobby, sport, uitjes, vakantie), Webwinkels/Online bestellen. U krijgt geen ontvangstbevestiging.

Wat als u toch ongewenste geadresseerde reclamepost blijft ontvangen?

Het kan tot 6 weken duren tot het ingestelde Postfilter is verwerkt bij het desbetreffende bedrijf. Ontvangt u erna nog steeds ongewenste reclamepost, dan dient u dit bij de afzender zelf te melden. Wanneer u niet binnen 4 weken een reactie krijgt, of u bent ontevreden over de afhandeling, dan kunt u hier een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

06-nummer gemiste oproep
Lees ook: Gebeld door een onbekend 06-nummer of anoniem nummer? Zo vindt u uit wie het is

Waarom kunt u sommige geadresseerde reclamepost niet stopzetten?

Wanneer u een klantrelatie heeft of heeft gehad met de afzender van de ongevraagde reclamepost, dan kunt u dat niet stopzetten via Postfilter. Een klantrelatie gaat u aan, wanneer u bijvoorbeeld een product heeft gekocht bij een bedrijf, diensten afneemt, zoals een telefonisch abonnement of aan een goed doel doneert.

Maar ook wanneer u aan een winactie heeft meegedaan, een bedrijf online een vraag heeft gesteld of uw gegevens heeft gedeeld met een verkoper op straat, kunt u geadresseerde reclamepost verwachten. Indien u akkoord bent gegaan met de voorwaarden waarin staat dat u berichten wilt ontvangen. U dient het dan te regelen door per brief of e-mail bezwaar te maken bij het bedrijf zelf. Op de website van Postfilter vindt u een voorbeeldbrief recht van bezwaar, die u daarvoor kunt gebruiken.

Weet u niet meer hoe een bedrijf aan uw gegevens is gekomen, dan kunt u de afzender benaderen. Op basis van uw recht van inzage zijn bedrijven verplicht om te vertellen welke informatie ze over u hebben verzameld en op welke manier ze hieraan zijn gekomen. Hiervoor kunt u deze voorbeeldbrief gebruiken van Postfilter.nl.

Op deze manieren komt u van ongewenste post af

  • Ongeadresseerde reclamefolders: middels een nee/ja- of nee/nee-sticker.
  • Geadresseerde reclamepost waarmee u geen klantrelatie heeft: via een registratie bij Postfilter.
  • Reclamepost van een bedrijf waarmee u wel een klantrelatie heeft: via een e-mail of brief naar de afzender zelf.

(Bron: Archief, Postfilter.nl. Foto: Mark Anthony Ray/Shutterstock.com)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.