Fietsverzekeringen steeds duurder
Publicatiedatum: 5 juli 2016
Verzekeringspremies voor fietsen gaan door het het stijgende aantal diefstallen van elektronische fietsen, ook wel e-bikes genoemd, flink omhoog, zo blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars.
Hoge premies
De premie van een fietsverzekering verschilt enorm per regio, zo blijkt uit het onderzoek. De premies lopen van van nog geen 100 euro per jaar in kleine gemeenten tot wel 300 euro in Rotterdam en zelfs 400 euro in Amsterdam. Een flink bedrag, voor het verzekeren van uw fiets.
Stop fietsdiefstal
In april 2016 lanceerden verschillende verzekeraars, branche- en belangenorganisaties en de politie de campagne Stop fietsdiefstal. Deze campagne maakt mensen alert op fietsendiefstal en wijst fietsers erop dat ze hun dure e-bike of ‘gewone’ fiets vast moeten zetten, bijvoorbeeld aan een lantaarnpaal of het daarvoor bestemde fietsenrek. Daarnaast loont het om een tweede, extra slot te gebruiken om uw fiets vast te zetten.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De vele fietsdiefstallen zijn te voorkomen, door simpelweg een chip in het frame te plaatsen (net als bij uw hond of kat, dat door de dierenarts wordt verricht) die door de fietsenhandelaar, wordt geactiveert. Een andere oorzaak van de vele diefstallen is de lamlendigheid van de politie bij diefstallen. Een groot aantal fietsendieven, rijden full-time rond met een bestelbus en laden fietsen in, onder de ogen van apathisch publiek. Ik heb meegemaakt dat winkeliers de politie belden en met hun telefoon filmden, hoe twee dieven, hun bestelbus volladen met nieuwe fietsen, bij het winkelcentrum. Ze kwamen niet en achteraf weigerden ze het filmpje in ontvangst te nemen of ook maar te bekijken. Zelfs het inschakelen van een journalist van de krant hielp niets. Er stond een dag later een halve pagina gevuld met deze diefstal in de krant en de reactie was, er is niet voldoende bewijs en het is inbreuk op de privacy. De dieven kwamen wekelijks terug en lachten de mensen gewoon toe, tijdens de diefstal. Ze voelden zich oppermachtig en volkomen veilig. Mijn dochter van 14 kreeg een nieuwe fiets in die periode, een prachtige Union met de beste materialen gemonteerd, voor de somma van €500. Ik zei tegen de handelaar: “doe er maar een verzekering bij, want die fiets heeft ze niet lang”. En jawel hoor, na 4 weken was hij weg. Gestolen bij het winkelcentrum, terwijl ze even een boodschap deed. Ze was helemaal overstuur en belde mij op mijn werk. Ik zei: “Meisje, het geeft niet, ik had het al ingecalculeerd, we halen vanavond weer een nieuwe fiets, deze is goed verzekerd”. Toen hebben we in overleg een goedkoop prul gekocht (€150) en het prijsverschil mocht ze op haar spaarrekening bijschrijven. deze gestolen fietsen verdwijnen naar Oost Europa en Afrika. De Nederlandse economie vaart hier wel bij. Er worden 900.000 fietsen per jaar gestolen en weer nieuw aangeschaft. De politie hoeft niet (wil niet) op te treden, dus die kunnen al hun tijd richten op de voetbalvandalen en verkeersboetes. Dubbel profijt voor de economie. En de verzekeringsmaatschappijen verdienen aan al die polissen. Dat is drie keer profijt. De dieven hoeven niet opgesloten te worden, dus de gevangenissen blijven leeg (en kunnen gesloten worden), dat is vier keer profijt. Het is heel makkelijk om de bevolking in de steek te laten, dat zijn we wel gewend van de politiek. We voelen ons niet meer veilig op straat, we raken onze duur verdiende Eurisch kwijt aan criminelen. Maar dat is niet zo erg, de overheid besteelt ons harder, met de ziektekosten en de pensioenen. Dus dit kan er ook wel weer bij.