Naar cookieinstellingen
Blokker

Familie Blokker zet nu ook Blokker zelf in de etalage

Na 122 jaar gaat het familiebedrijf Blokker in de verkoop. De afgelopen jaren is al flink de bezem door het verlieslijdende concern gehaald, maar de beslissing om overige ketens als Leen Bakker af te stoten en zich alleen te richten op de Blokker-keten zelf hebben niet genoeg resultaat opgeleverd.

Vergaande hervormingen

De familie Blokker zet nu ook een meerderheidsbelang van de Blokker-keten zelf in de etalage. Volgens een woordvoerder van Blokker zijn er momenteel verkennende gesprekken gaande. Namen van geïnteresseerde partijen zijn nog niet naar buiten gebracht. Onder druk van concurrentie van webwinkels en de opkomst van budgetketens als Action zijn er de laatste jaren vergaande hervormingen doorgevoerd. Er zijn diverse wijzigingen geweest aan de top, honderden winkels zijn gesloten en 2.000 banen geschrapt. Daarnaast is het concern zich volledig gaan richten op de Blokker-keten zelf. Overige ketens van de Holding, zoals Leen Bakker en Intertoys zijn verkocht. Marskramer is teruggebracht tot een franchiseorganisatie.

Gemanaged vanuit familieoptiek

Het Blokker-concern staat sinds begin 2018 onder leiding van president-commissaris Michiel Witteveen. Tegenover het Financieele Dagblad verklaart hij dat hij denkt dat een “frisse wind” het bedrijf verder kan helpen. “Blokker is 122 jaar gemanaged vanuit een familieoptiek en soms is het beter om het vanuit een andere optiek te benaderen. Gelukkig ziet de familie dat ook in,” aldus Witteveen.

Nog 430 Blokker-winkels in Nederland

Blokker telt nog ongeveer 430 winkels in Nederland en circa 100 in België. Bij elkaar werken er zo’n 8000 mensen, waarvan zo’n 7000 bij de Blokker-winkels in Nederland. Naast de Blokker-winkels vallen alleen de ketens Big Bazar en Maxi Toys nu nog onder het concern. Het is de bedoeling dat die ketens ook worden verkocht. De familie Blokker heeft verder ook nog tientallen Xenos-winkels en interieurketen CASA in handen.

Mensen lopen vooral voorbij

Economieredacteur André Meinema zegt tegenover de NOS dat de winkels nog wel hun vertrouwde plek in de winkelstraten hebben, maar dat mensen vooral voorbij lopen. Volgens Meinema heeft de familie voortdurend geld bijgelegd om gaten te dichten en verbouwingen te financieren, maar dat houdt een keer op. Verkopen is uiteindelijk onvermijdelijk. Het is nu afwachten of de familie een klein belang in het bedrijf houdt of dat het compleet wordt verkocht. Wat het ook wordt, Meinema verwacht dat de zaken niet blijven zoals het nu is: “Er zullen veel minder winkels zijn en dat heeft weer gevolgen voor het personeel.”

Hallo Nederland besteedt maandag 12 november om 18.30 uur op NPO 2 aandacht aan dit onderwerp. 

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.