Naar cookieinstellingen
Smartphone melding oplaadpoort stof vocht

‘Er is vocht gedetecteerd in uw oplader-/USB-poort’: wat moet u doen als u deze smartphonemelding krijgt?

‘Er is vocht gedetecteerd in uw oplader-/USB-poort. Zorg ervoor dat de poort droog is voordat u de telefoon oplaadt.’ Misschien heeft u zo’n melding wel eens voorbij zien komen op uw iPhone of Android-smartphone. Wat moet u in dat geval doen? En is het gevaarlijk als de USB-poort van uw telefoon in aanraking komt met water of stof?

Vocht, stof en elektrische apparaten: geen gelukkige combinatie

Dat vocht en stof gevaarlijk kunnen zijn voor elektrische apparaten, weten we al langer. Wasdrogers en föhns hebben bijvoorbeeld regelmatig onderhoud nodig, vanwege het brandgevaar. Als u de bovengenoemde melding op uw smartphone krijgt, is het dus ook niet verstandig om de telefoon alsnog aan de oplader te leggen.

Telefoon veilig schoonmaken
Lees ook: De telefoon schoonmaken doet u zo veilig

Wat doet een smartphone uit zichzelf om problemen te voorkomen?

Wel zijn hedendaagse smartphones zelf al bewapend tegen vocht en stof. “Moderne smartphones blokkeren vervolgens automatisch de oplaadmogelijkheid om verdere problemen te voorkomen, zoals schade aan de USB-poort of een gesmolten oplaadkabel”, legt techjournalist Michel van ’t Klaphek uit aan MAX Vandaag.

Daarnaast kunnen smartphones zichzelf automatisch blokkeren als ze te heet worden. Gebruikers van de iPhone kunnen bijvoorbeeld onderstaande melding krijgen. In dit artikel gaan we dieper in op de gevaren van oververhitting bij smartphones.

Hoe maakt u de oplaadpoort van uw smartphone schoon?

Terug naar de melding waar we dit artikel mee zijn begonnen. Wat als er vocht of stof in de oplaadpoort blijkt te zitten, terwijl de smartphone nog aan de oplader ligt? Haal dan eerst de stekker van de oplader uit het stopcontact. Als u de smartphone vervolgens even laat afkoelen, kunt u ook de lader eruit halen.

Als het probleem in de oplaadpoort zit, schud uw telefoon dan heen en weer of zet het toestel rechtop tegen een muur, met de oplaadpoort omlaag gericht. Daarna kunt u overtollig stof verwijderen met een tandenstoker, zoals we in dit artikel uitleggen. Met een microvezeldoekje (sowieso altijd handig) kunt u de oplaadpoort weer droog maken.

Vonkje stekker stopcontact
Lees ook: Een vonkje uit het stopcontact, kan dat eigenlijk kwaad?

Wat moet u doen als de melding niet verdwijnt?

En wat als u dit gedaan heeft, maar de melding nog steeds in uw scherm staat? “Dan is er mogelijk meer aan de hand”, vertelt Van ’t Klaphek. Als u nog garantie op uw smartphone heeft, kunt u het toestel omruilen in de winkel. Zo niet, dan kunt u nog een reparatiepunt bezoeken. “Zij kunnen vertellen hoeveel het vervangen van een oplaadpoort kost en of er mogelijk interne schade is. Op basis van hun prijsopgave kun je vervolgens bepalen of het, financieel gezien, zin heeft om de reparatie uit te voeren.”

(Bron: Michel van ’t Klaphek, Archief, RTL Nieuws, Samsung Community, iCulture, Sony, X: @Iacobien. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (5)

    Dennis says:

    Heb mijn usb poort van mijn samsung note +vervangen en bij het opnieuw opstarten kreeg ik de melding van vocht in de usb poort.Gezocht waar dat aan kon liggen maar de poort was nieuw en er is geen vocht bij gekomen. Dus heb de telefoon uitgezet en opgeladen tot deze volledig was geladen.Opnieuw opgestart en de melding was weg.Veel voorkomend probleem.

    Old Timer says:

    Had het probleem ook. Kon mijn toestel zelfs niet in Boot modus op starten, die melding zat steeds in de weg. Wellicht in mijn geval een freak occurrence, maar ik heb ik de batterij-instellingen de optie voor weergeven van oplaadtijd, percentage e.d. en de optie voor snelladen uit gezet. Geen melding meer. Weer aangezet, nog steeds geen meldingen. Zou hij in de software de meldingen voor percentage en laadtijd verward hebben met de ‘vocht-in-mijn-poortje’-melding?

    MarryMO says:

    Gisteren had ik op mijn Google pixel8 de melding, er zit vocht of vuil in de usb poort. Vocht zag ik niet en zat er ook niet in toen ik met een tissue keek. Vuil/stof er uitgehaald. Daarna bleef de melding nog steeds staan, opladen deed de telefoon ook niet.
    Vandaag toch de telefoon opnieuw opgestart en nu geen meldingen meer en opladen deed het ook weer.

    MrDadero says:

    Een best wel hinderlijk programmaatje is het. Negen van de tien keer is er niets aan de hand. Je telefoon helemaal uitzetten is de enige remedie. Na het opnieuw opstarten met het opnieuw invoeren van de nodige codes werkt alles weer normaal. Van de 20 meldingen die ik heb gekregen was er 1 keer wat stof in de poort. Na wat gepeuter met een houten tandenstoker kwam het er uit. Een niet goed zittende stekker is bij mij meestal de oorzaak. Een beetje gewiebel en programmaatje start weer op.
    Er zijn tegenwoordig handige schoonmaaksetjes in de handel en afsluiters voor de oplaadpoort.

    MrDadero says:

    Een best wel hinderlijk programmaatje is het. Negen van de tien keer is er niets aan de hand. Je telefoon helemaal uitzetten is de enige remedie. Na het opnieuw opstarten met het weer invoeren van de nodige codes werkt alles weer normaal. Van de 20 meldingen die ik heb gekregen was er 1 keer wat stof in de poort. Na wat gepeuter met een houten tandenstoker kwam het er uit. Een niet goed zittende stekker is bij mij meestal de oorzaak. Een beetje gewiebel en programmaatje start weer op.
    Er zijn tegenwoordig handige schoonmaaksetjes in de handel en afsluiters voor de oplaadpoort.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.