Een tweedehands auto kopen: hier moet u op letten
Publicatiedatum: 26 mei 2024
Nederland is een occasionland. Dat wil zeggen dat Nederlanders bovengemiddeld vaak tweedehands auto’s kopen. Daar komt bij dat er in de toekomst ook nog eens een forse toename in het aantal tweedehands elektrische auto’s wordt verwacht. Keuze genoeg dus. Maar waar moet u eigenlijk op letten bij het kiezen van een tweedehands auto?
Ga na wat de belangrijkste wensen voor uw tweedehands auto zijn
Het is goed om allereerst te bepalen wat uw wensen zijn. Wat is uw budget? Hoeveel kilometers verwacht u per jaar te maken? Hoeveel mensen moeten er (in de toekomst) in de auto passen? Welke opties zijn belangrijk en wilt u handmatig of automatisch schakelen? Door op wensen te filteren, wordt het aanbod al gauw kleiner en de zoektocht waarschijnlijk makkelijker.
Kijk of een autobedrijf is aangesloten bij BOVAG
Als u een tweedehands auto koopt, is het aan te raden dit te doen bij een autobedrijf dat aangesloten is bij BOVAG; de Nederlandse brancheorganisatie voor (onder andere) personenauto’s. Zo heeft u meer zekerheden dan wanneer u een tweedehands auto koopt via een handelaar of partij die hierbij niet aangesloten is.
Lees de reviews en bekijk autotests
Op verschillende platformen worden auto’s getest en worden ervaringen (review) gedeeld. Lees deze reviews en bekijk de verschillende video’s over de auto die u denkt te willen gaan kopen. Zo weet u waar u tijdens de bezichtiging en proefrit op moet letten.
Maak een proefrit
Wanneer u een auto op het oog heeft, is het goed om een proefrit te maken. Het kan handig zijn om dit vooraf vast aan te geven bij het autobedrijf, want niet elke auto is meteen rijklaar. Soms is een auto al warmgedraaid voor een proefrit. Dit kan betekenen dat de motor slecht start als deze koud is. Vraag hier dus gerust naar bij de eigenaar.
Waar u verder op kunt letten tijdens een proefrit is bijvoorbeeld of u geen vreemde geluiden hoort, of de auto goed remt en of alle opties nog goed werken. Daarnaast kan het goed zijn om over verschillende soorten (hobbelige) wegen te rijden.
Achterhaal hoe een auto gebruikt is
Het is goed om na te gaan hoeveel kilometers een auto achter de rug heeft, maar dit zegt niet altijd alles. Sterker nog: relatief weinig kilometers kan onvoordeliger zijn dan veel kilometers als de auto van iemand was die er alleen heel korte stukjes mee reed. Ga dus ook na hoe de auto gebruikt is. Denk aan welke afstanden ermee gereden zijn, of de auto veel stilstond en of er bijvoorbeeld een caravan achteraan heeft gehangen. En vraag naar de onderhoudsboekje. Daar staat de onderhoudsgeschiedenis van de auto in, waardoor u precies weet wat er aan de auto gedaan is.
Doe een kenteken check
Met de RDW-kentekencheck kunt u een deel van de voertuiggegevens opvragen van alle Nederlandse voertuigen die bij de RDW geregistreerd staan. In een eerder artikel leggen we u uit wat voor informatie u hier allemaal mee kunt achterhalen. Bijvoorbeeld hoeveel eigenaren de auto heeft gehad, of de wagen ooit betrokken is geweest bij een ongeval en of de kilometerstand wel klopt.
Let op de garantie
Garantie op een tweedehands auto is niet vanzelfsprekend. Koopt u een occasion via een bedrijf dat aangesloten is bij de BOVAG, dan heeft u garantie. Maar dat is dus niet standaard. Kijk daarom altijd naar de garantievoorwaarden en laat deze vastleggen in de verkoopovereenkomst.
(Bron: Archief, ANWB, RDW, Louwman. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat ik in dit artikel mis en zeker zo voornaam is;
Kijk ook welke motor (code) in de auto ligt.
Dit kan veel onkosten voorkomen want er zijn nogal wat merken met slechte motoren.
Voorbeeld:
Zo heeft de Mini THP motoren in bepaalde modellen die ook in veel Citroën modellen liggen.
1e klas olie verbruikers en motoren die van binnen sterk vervuilen met motorschade tot gevolg.
Ook de distributieketting bij deze motoren is een groot probleem. Uitrekken en herrie maken vooral bij koude motor.
Het beste is bij interesse voor de aankoop te googelen.
Je portemonnee vaart er wel bij!
Hetzelfde geldt voor de TSI enn TFSI motoren uit de Volkswagen groep.
En zo zijn er nog meer AUTOmerken aan te wijzen.
De motor is van heel groot belang.
De auto kan bij een proefrit nog zo heerlijk rijden;
als koper zit je niet te wachten op voorspelbare onkosten en die lopen bij deze motoren behoorlijk in de papieren.
Wees dus goed voorbereid voordat je bij een mooie, watertandende auto toehapt.
Bovenstaande motorproblemen beginnen zich rond de 80.000 kilometer te openbaren maar vaak ook al eerder.
Mocht je toch besluiten een auto met zo’n motor te kopen bezuinig dan niet op olie verversen.
Raadzaam is om dit om de 10.000 km. te doen.