Naar cookieinstellingen

Een gratis toestel? Dat bestaat niet!

Een gratis mobieltje bij uw abonnement? Dat bestaat niet. In veel gevallen is het gratis toestel bij uw telefoonabonnement een verkapte lening, zo oordeelt de hoogste rechter van Nederland.

Een gratis mobiele telefoon bij uw abonnement klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Het toestel is namelijk niet gratis. Een deel van de abonnementskosten wordt iedere maand namelijk gebruikt voor de afbetaling van het toestel. Jarenlang hebben telefoonproviders abonnementen verkocht met een all-in-prijs waarbij een ‘gratis’ of goedkoop toestel werd verstrekt, terwijl er in werkelijkheid een lening tot stand kwam waarover rente en kosten werden berekend. Door de extra kosten betaalden klanten soms bijna het dubbele voor een toestel. Ook als het toestel inmiddels was afbetaald, bleven telefoonproviders kosten inhouden voor rente en aflossing. Hoe uw telefoonrekening precies is verdeeld en wat u dus exact voor het toestel en aan gebruikskosten betaalt, is niet duidelijk. Verschillende telecomproviders zijn hierover niet transparant geweest.

Geld terug voor consumenten

De Hoge Raad, de hoogste rechter van Nederland op het gebied van het civiele-, straf- en belastingrecht, heeft onlangs besloten dat alle all-in abonnementen waarbij niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument voor de telefoon betaald heeft, nietig verklaard kunnen worden. Dit betekent dat u gecompenseerd kan worden en in sommige gevallen zelfs de nieuwwaarde van het toestel dat u ooit gekocht heeft terug kan krijgen.

Een koop op afbetaling

In feite zijn alle telecomproviders die mobiele abonnementen met toestellen aanbieden kredietverstrekkers. Dit komt omdat het toestel een koop op afbetaling is. Dit betekent dat zij onder het toezicht komen te staan van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). AFM heeft alle providers een overgangstermijn gegeven om hun systemen aan te passen en de klant van de juiste informatie te voorzien.

Inkomenstoets

Omdat het afsluiten van een abonnement met toestel feitelijk om een lening gaat, moeten de telecomaanbieders vanaf nu bij het afsluiten van zo’n  abonnement een inkomenstoets doen. Deze toets moet er ook voor zorgen dat jongeren niet in de schulden komen doordat ze een te duur abonnement afsluiten.

Geld terugvragen

Bent u ook de dupe geworden van zo’n all-in abonnement en wilt u uw geld terugvragen? Of wilt u uw oude abonnement nietig verklaren en het toestel opsturen? Het consumentenprogramma Radar besteedde op maandag 22 augustus 2016 volop aandacht aan dit onderwerp en heeft voor de verschillende situaties voorbeeldbrieven voor u gemaakt. U vindt deze brieven op de website van Radar. Kijk goed welke brief bij uw situatie past.

(Bron: radar.avrotros.nl)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Een van de meest belangrijke een gerechtvaardigde uitspraken van het rechtensysteem, in de laatste jaren. Het is schandalig dat KPN en de andere telecom aanbieders hun zakken vullen, met list en bedrog. Ook ik ben 2 jaar lang bestolen door de KPN (2010-2012) met een abonnement, met gratis telefoon, waarvoor ik €25 per maand betaalde. Gesprekken met het buitenland (Belgie, 10 km over de grens) werden apart berekend. En doordat de roaming kosten, €2.50 per minuut bedroegen (het leek er op dat KPN zomaar wat berekende) was ik een vermogen kwijt aan gesprekken van en naar Belgie. Toen mijn contract afliep, kreeg ik een brief, waarin KPN mij 20% korting bood, als ik het contract verlengde. Ik heb geantwoord, dat 80% nog niet voldoende was, om tot een reeele prijs te komen. Zodra de procedure duidelijk is ga ik mijn teveel betaalde geld terugvragen. Nu nog die andere criminele daad afschaffen en geld terug eisen van roaming kosten.

    Hanneman says:

    Het wachten is op de gratis rollator bij de inschrijving op een fysiotherapeutisch abonnement op de sportschool. Dat kan trouwens ook een gratis kist zijn bij de afsluiting van een verzekering. Geloof dat ik vernam dat Achmea al orders heeft geplaatst bij een fabriek in Noord-Korea. Maar misschien dat u daarover het fijne kunt weten als u lid wordt van een seniorenclub op het net en bereid bent voor virtueel contact een aardige maandelijkse contributie te betalen. Anders wordt het áfwachten hoe alles loopt. Deze gehaaide praktijken van bedrijven als KPN of andere “grootheden” zijn overigens niet alleen aan ouderen voorbehouden. Iedereen die meent van droomaanbiedingen gebruik te mogen maken is waarschijnlijk op dát moment wat te wenserig of hebberig. De kleine, juridisch verplichte, lettertjes met waarschuwingen die u mogelijk voor de aanschaf van zo’n jat-abonnement of enig ander droomproduct zouden kunnen behoeden worden dan veelal niet meer gelezen. En de verkoper – die moet óók leven – is nauwkeurig geinstrueerd over welke antwoorden wel en welke niét worden gegeven op door een kritische consument gestelde vragen. Al dat criminele gebeuk op onze hersenpan tijdens de reclames doet ook al niet veel goed aan de zaak. Het is maar het beste dat u zich bij iedere aanschaf geen twéé maar drié keer bedenkt.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.