Drukte bij de bezorgdiensten: zo maakt u het de pakketbezorgers makkelijker
Publicatiedatum: 17 december 2020
Door de sluiting van niet-essentiële winkels hebben bezorgdiensten het nog drukker dan normaal. De bezorgers draaien overuren om alles wat er online besteld wordt op tijd af te leveren. Gemiddeld maken zij wel 180 stops per dag. U kunt de bezorgers in deze tijd een figuurlijk handje helpen bij hun werk.
Iets besteld? Zorg dat u thuis bent
U bent drukke bezorgers al enorm van dienst als u ook daadwerkelijk thuis bent op het moment dat uw pakket bezorgd zal worden. Houdt uw mailbox dus goed in de gaten, want webwinkels sturen meestal een mail als de bezorger onderweg is. Via de website van de pakketbezorgingsdienst kunt u meestal ook volgen waar uw pakket is, zodat u nog beter kunt zien rond welke tijd u thuis moet zijn. Weet ook dat sommige pakketbezorgers op freelancebasis werken en dus ook niet betaald krijgen als zij uw pakket niet kunnen bezorgen.
Bestel spullen op tijd
Gezien de huidige omstandigheden kan het voorkomen dat uw pakketje er langer over doet. Veel webwinkels kunnen de ‘vandaag besteld, morgen in huis’-garantie niet meer geven, dus houd er rekening mee dat uw pakket langer onderweg is. Bestel daarom tijdig.
Ga na of u het echt nodig heeft
Momenteel worden online natuurlijk veel kerstcadeaus gekocht, maar er zijn ook veel mensen die het internet nu gebruiken om gewoon wat leuke spulletjes te kopen. Om de druk op de bezorgdiensten te verlagen is het mogelijk een idee om hetgeen dat u online koopt te beperken tot het noodzakelijke.
Bestel bewuster
Ook als u een echt noodzakelijk item bestelt via het internet, kunt u de bezorgdiensten tegemoetkomen. Bestel bijvoorbeeld alles bij 1 winkel, zodat er maar 1 pakket afgeleverd hoeft te worden. Het kan ook verstandig zijn om in plaats van 4 kledingstukken er nu 1 te bestellen waarvan u er vrijwel zeker van bent dat u die mooi vindt. Pre-corona kan het heel aanlokkelijk zijn om er voor de zekerheid meerdere te kopen, want terugsturen is snel en eenvoudig. Dat is nu natuurlijk anders.
Kijk bij de lokale winkels
Veel lokale ondernemers hebben hun fysieke winkels noodgedwongen moeten sluiten, maar hebben creatieve online alternatieven bedacht. Zo zijn er voorbeelden bekend van boeken- en platenzaken die uw bestelling persoonlijk komen afgeven. Door gebruik te maken van deze diensten ontziet u de bezorgers van de grote bedrijven en steunt u deze kleinere winkels. 2 vliegen in 1 klap, dus.
Steek de bezorgers een hart onder de riem
Wilt u uw pakketbezorger niet alleen met woorden laten weten dat u het harde werk waardeert? Dan kunt u ervoor kiezen om uw bezorger een presentje te geven. Dit kan iets kleins zijn, zoals een mooie kerstkaart, maar ook een klein geldbedrag of een zelfgebakken lekkernij. De keuze is reuze.
(Bron: Margriet, archief, Twitter)