Naar cookieinstellingen
Steeds meer mensen kopen in de supermarkt het huismerk. Wat zijn de verschillen tussen huismerken en A-merken?

Dit zijn de verschillen tussen A-merken en huismerken in de supermarkt

Consumenten letten steeds meer op de prijs in de supermarkt. Huismerken hebben momenteel een groter marktaandeel dan ooit tevoren. Wat zijn de voor- en nadelen van huismerken en A-merken?

Prijsverschillen

Huismerken zijn een stuk goedkoper dan A-merken. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat u 53 procent op uw boodschappen kunt besparen door van elk product de goedkoopste variant te kopen. De duurdere merken zijn weliswaar vaker in de aanbieding, maar zelfs dan zijn ze lang niet altijd goedkoper dan eigen merken.

Inhoud verpakking

Het is geen verrassing dat huismerken goedkoper zijn dan A-merken. Dat er minder inhoud in de verpakkingen van A-merken zit, is dat misschien wel. Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat de verpakkingen van beide type merken doorgaans even groot zijn, maar dat A-merken veel minder inhoud hebben. Deze verpakkingen met onnodig veel lucht misleiden niet alleen de consument, ze zijn ook nog eens slecht voor het milieu.

De Consumentenbond geeft enkele voorbeelden waarbij het huismerk meer inhoud heeft dan het A-merk. Bijvoorbeeld vaatwastabletten, waarbij huismerken met een kleinere verpakking bijna 2 keer zoveel inhoud hebben dan het A-merk met een grotere verpakking. Bij aluminiumfolie is de inhoud van het huismerk zelfs 3 keer groter dan bij het A-merk.

Vrouw kijkt op haar boodschappenlijstje. Door een boodschappenlijstje te maken kunt u geld besparen bij de supermarkt.
Lees ook: Met een goed boodschappenlijstje bespaart u geld in de supermarkt

Marktaandeel huismerk stijgt

Steeds meer mensen kiezen voor de goedkopere merken. Het marktaandeel van huismerken ligt momenteel rond de 30 procent. Dit betekent dat deze merken verantwoordelijk zijn voor 30 procent van de totale omzet van supermarkten. Dat is het hoogste percentage ooit. De verwachting is echter dat dit de komende jaren nog verder stijgt. Consumenten kiezen door de hoge prijzen steeds vaker voor een goedkoper alternatief. Bovendien proberen supermarkten u ook steeds meer richting de huismerken te sturen. Huismerkenadviseur Koen de Jong zegt tegenover de NOS dat dit komt doordat supermarkten een hogere winstmarge hebben over huismerken dan over A-merken. Albert Heijn zegt dat de winstmarges elkaar over de gehele linie niet veel ontlopen, maar maakt hierover geen cijfers openbaar. Competitieve huismerken geven supermarkten in elk geval een goede onderhandelingspositie tegenover producenten van A-merken.

A-merken zijn niet per definitie gezonder of beter dan huismerken. Het grote verschil is dat A-merken meer geld besteden aan marketing, waardoor zij meer naamsbekendheid genieten. Het merk berekent deze marketingkosten door aan de klant. Daarom betaalt u meer voor de bekende merken.

Huismerken profiteren nauwelijks

Huismerkproducenten hebben het lastig, ondanks de toenemende populariteit. Zelf hebben zij namelijk ook te maken met stijgende prijzen. De productiekosten stijgen, maar het doorberekenen daarvan is voor hen lastiger. Huismerken onderscheiden zich namelijk door de lage prijzen. Als het prijsverschil met A-merken afneemt, verliezen ze hun populariteit.

(Bron: Consumentenbond, Kassa, WKOF, De Ondernemer, NOS, RTL Nieuws. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (10)

    Guillaume says:

    Ik hoef gelukkig niet voor de prijs te gaan, maar ga enkel en alleen voor de smaak, en -zo heb ik bv met pindakaas en jam ervaren- die smaakt bij een A-merk beter dan bij een huismerk. Misschien zit het tussen de oren en berust het op gewenning, maar na een aantal malen uitproberen laat ik het huismerk liggen, en voor Vega geldt hetzelfde.

      Adriana2 says:

      Waarom zou je de supermarkten nog verder spekken door het kopen van A-merken? In corona hebben ze onwijs veel winst gemaakt, daar heb ik nog nooit iets in de prijzen van teruggezien. Integendeel. De pindakaas van Lidl is veruit de beste die ik ooit heb geproefd. Daar kan zelfs het bekende A-merk niet tegenop. De producten van Lidl zijn sowieso top, ze vallen niet voor niets vaak in de prijzen. Niettemin blijven hun producten ver onder de prijs van andere supermarkten. Jams koop ik bij landwinkels e.d., geen potjes uit de fabriek voor mij.

    h.van.laviere says:

    A-merken zijn dus groot-vervuilers en nog eens duurder ook, smaakverschil merk ik niet, misschien de leeftijd

    John K says:

    De smaak en de portemonnee zij de belangrijkste bronnen, maar wanneer er minder in de verpakking zit en de prijs lager is gaan bij mij de alarm bellen rinkelen. Waarom dan twee kopen is dubbel geld. Goedkoop word dan duur koop. B merken behoren de zelfde smaak te hebben als A merken toch is er een duidelijk verschil .Wie de gelegenheid heeft om produkten bij de boer tekopen blijft er altijd een prijs/kwaliteits verschil.Daar komt nog bij dat deze produkten minderlang houdbaar zijn.Dus verplicht opmaken.

    Len123 says:

    Ik heb een aantal huismerken uitgeprobeerd, maar er is weldegelijk smaak verschil, dus ben ik in een aantal gevallen bewust weer terug gegaan naar het A-merk.
    Maar let wel op, er zit onderling in de huismerken ook een verschil. Een huismerk van bv. AH is anders dan van bv. de Jumbo
    Dus testen is dan ook het devies in de food sector.
    Dus de opmerkingen dat huismerken net zo goed zijn als A-merken, gaat zeker in de food sector niet (altijd) op.
    In de zg. non-food sector ben al een tijd geleden over gestapt naar de huismerken, vele malen goedkoper en betere inhoud en kwalitatief prima tot uitstekend.

    Brunsje says:

    Ik heb bij Nutricia op het laboratorium gewerkt. De normen voor de A-merken waren veel hoger dan die voor de huismerken. Bijvoorbeeld het A-merk koffiemelk had een veel hogere viscositeit dan het huismerk van Albert Heijn. Met andere woorden, het huismerk was veel wateriger.
    Dan gebruik je meer koffiemelk per kopje, zodat deze huismerk koffiemelk veel eerder leeg is.

    Dirck says:

    Als ze bij de Aldi of Action slim zijn?
    Het A merk is niet beschermbare uitdrukking en als ze dit zo misbruiken zou ik prima vinden.

    Vaak prima spullen en ook AH zou dat kunnen doen.
    Ik zie vele grote oude merken al verdwenen zijn.

    destraatmaker says:

    als het over een paar potten groente gaat dan zit er geen verschil in , mijn ex schoonvader zat bij de firme HAK en het enige wat er aan verschil in zit is het label zei hij altijd . 100000 potten of blikken HAK 100000 potten of blikken eigen merk zoals gewoon of andere , daar zit m de prijs in alleen de naam , wat er uit t buitenland komt daar weet ik niets van maar zou mij niet verbazen dat het hetzelfde is als hier

    parrhesia says:

    De reacties gelezen. Maar word er ook nog gekeken naar de samenstelling van de besproken artikelen?
    B.v.b. De pindakaas v.d. JUMBO word op basis van olie geproduceerd, die v.d. Lidl op basis van harde vetten.
    Als je gezondheidsklachten hebt of allergieen, gaat het niet meer alleen om de prijs die alles bepaalt.
    Het kan niet anders dan dat het verschil in de gebruikte grondstoffen ook een rol kunnen spelen bij de prijs bepaling.
    De smaak word dan al vlug een bijzaak, wetend dat we door de grootgrutters belazerd worden.
    Kort we worden langzaam ziek gemaakt, door wat ze allemaal in de voedingsmiddelen stoppen, waarna onze portemonnee weer word leeg getrokken door de zorgverzekeraars om onze gezondheid enigszins
    te kunnen herstellen.

    Ps: over verantwoordelijkheidszin gesproken, het draait uiteindelijk inhoofdzaak om winst maken op kosten van de mensheid, de mens is tot verdienmodel gemaakt, om te worden uitgebuit.
    Overdreven? Zou zeggen word wakker,zei die aan de knoppen draaien willen NIETS inleveren alleen maar graaien!

    berryweezeman says:

    Cracotjes van Amerk bevatten veel meer zout en suikers dan huismerk !! Smaak is erg goed !!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.